Ytre vending eller keisersnitt?

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
Er det noen her som har prøvd ytre vendingsforsøk med småskatter som har valgt litt mindre gunstige stillinger i magen? Er 36+6 idag, førstegangsfødende og har, etter hva jeg har fått beskjed om på 3d ultralyd tidligere, morkaken liggende på siden, men mer foran enn bak. Lillen ligger i seteleie og har gjort det hele tiden, jordmor har ingen tro på at han snur seg. Er det noen som har fått gjennomført ytre vending, som har litt erfaringer?
Evnt dersom ytre vending ikke har gått an, har dere fått valget mellom setefødsel eller planlagt keisersnitt? Baby er målt til å ligge over gjennomsnittet (15% over i uke 29/30 allerede, og har også økt på de siste kontrollene). Hele min side av familien har produsert store babyer, jeg var selv over 5200g og ser med skrekk og gru på vaginal forløsning dersom baby følger min families veksttradisjon, og er redd risikoen for vaginal fødsel er større enn ved planlagt keisersnitt :nailbiting:

Skal på samtale og sjekk på sykehus imorgen, men det snurrer ganske mange tanker i hodet, og kjenner ingen med lignende erfaringer å spør :(
 
Sniker
Håper du får god informasjon på sykehuset :)
Ingen tvinges til å føde vaginalt i sete, det vil alltid være mulig å velge keisersnitt. Ellers: babyen vil følges i vekst, grensen for vaginal setefødsel er 4kg på baby. Førstegangsfødende får målt bekken for å se at det ikke er for smalt for setefødsel.
Ellers har jeg ingen erfaring med ytre vending, da mitt seteleie ble oppdaget etter fødselen var igang. Fikk valget mellom å fortsette vaginal fødsel og keisersnitt, vaginal fødsel var riktig for meg og det gikk veldig fint (igangsatt fødsel, hadde født før og baby på 3,4kg så mye lå til rette for at det skulle kunne gå fint)
Lykke til ❤️og skriv ned alt du lurer på på en lapp, lett å glemme ett eller annet i farten

Takk for svar :) Jeg føler meg veldig i tvil om hva jeg evnt burde velge når det er første fødsel, dersom jeg blir gitt valget - hvordan opplevde du setefødsel i forhold til første fødsel?
 
Sniker
Jeg prøvde ytre vending og det var helt gjennomførbart. Vondt ja, men gikk fint å puste seg gjennom det og følte meg godt ivaretatt. Forsøket ble mislykket og da fikk vi valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Jeg ønsket å prøve vaginalt og siden jeg var førstegangs fikk vi målt bekkenet og det var akkurat innafor (eller egentlig ikke, men fødselen startet spontant 3 uker før termin og da godtok de det likevel). Så da ble det setefødsel og det ble en veldig fin opplevelse. Følte meg i gode hender hele tiden og det var mange som passet på Ble anbefalt epidural så det hadde jeg, men unngikk både klipp og tang.
 
Takk for svar, dere :) Føler meg veldig usikker på hvordan ferden fremover blir, har ikke helt skjønt om kontrollen på sylehuset idag er det samme som at det samtidig bestemmes om det blir vaginal fødsel eller keisersnitt, dersom vending ikke er mulig. Eller om vending i det hele tatt skal prøves på - jeg har fått så mye motstridende informasjon, at jeg har ikke særlig mye oversikt lengre :nailbiting:

Kjører straks innover til timen på sykehuset, så får jeg bare se hva de sier og hva som skjer!
 
Takk for svar, dere :) Føler meg veldig usikker på hvordan ferden fremover blir, har ikke helt skjønt om kontrollen på sylehuset idag er det samme som at det samtidig bestemmes om det blir vaginal fødsel eller keisersnitt, dersom vending ikke er mulig. Eller om vending i det hele tatt skal prøves på - jeg har fått så mye motstridende informasjon, at jeg har ikke særlig mye oversikt lengre :nailbiting:

Kjører straks innover til timen på sykehuset, så får jeg bare se hva de sier og hva som skjer!
Lykke til!
 
Jeg har nettopp vært igjennom et vendingsforsøk. Barnet lå så godt nede i bekkenet så det ble mislykka forsøk. Kan vel nesten ikke kalle det et forsøk :laughing002

Har målt bekken (er førstegangsfødende), og ungen er estimert til å være liten. Jeg selv ønsker keisersnitt, men sykehuset ønsker ikke det. Føler meg lite ivaretatt, og at mine ønsker ikke blir hørt på. Ekstra vanskelig å få fram sine meninger og synspunkter når partner ikke får være med:smiley-angry017

Akkurat nå er jeg innlagt pga høyt aktivitetsnivå og lite fostervann. Var snakk om å sette i gang fødselen, men jeg er spent. Lite motivert for setefødsel egentlig, selv om jeg vet det kan gå veldig bra .....

Lykke til! Vendingsforsøk er i alle fall verd et forsøk!:)
 
Jeg har nettopp vært igjennom et vendingsforsøk. Barnet lå så godt nede i bekkenet så det ble mislykka forsøk. Kan vel nesten ikke kalle det et forsøk :laughing002

Har målt bekken (er førstegangsfødende), og ungen er estimert til å være liten. Jeg selv ønsker keisersnitt, men sykehuset ønsker ikke det. Føler meg lite ivaretatt, og at mine ønsker ikke blir hørt på. Ekstra vanskelig å få fram sine meninger og synspunkter når partner ikke får være med:smiley-angry017

Akkurat nå er jeg innlagt pga høyt aktivitetsnivå og lite fostervann. Var snakk om å sette i gang fødselen, men jeg er spent. Lite motivert for setefødsel egentlig, selv om jeg vet det kan gå veldig bra .....

Lykke til! Vendingsforsøk er i alle fall verd et forsøk!:)

Ååh så dumt at det ikke virket :( og at du ikke føler deg hørt - jeg trodde man som regel kunne velge selv dersom man har en baby i seteleie. Om det er en trøst, har jeg hørt flere gladhistorier enn det motsatte, når det gjelder setefødsler, når jeg har undersøkt en del de siste dagene:) Lykke til, dette er jeg sikker på at går bra! :Heartred
 
Etter mangfoldige timer på sykehuset ble det utført et vellykket vendingsforsøk - skal til jordmor på kontroll på torsdag og se om han holder seg ser, så her er et bare å krysse fingrene! Morkaka lå visst ikke i veien likevel - mulig en misforståelse fra min side, eller et feil ord brukt på en tidligere ultralyd som har gjort at jeg har oppfattet situasjonen som noe annet enn det var. Heldigvis, får man vel si :) Så får vi se!
 
Jeg har nettopp vært igjennom et vendingsforsøk. Barnet lå så godt nede i bekkenet så det ble mislykka forsøk. Kan vel nesten ikke kalle det et forsøk :laughing002

Har målt bekken (er førstegangsfødende), og ungen er estimert til å være liten. Jeg selv ønsker keisersnitt, men sykehuset ønsker ikke det. Føler meg lite ivaretatt, og at mine ønsker ikke blir hørt på. Ekstra vanskelig å få fram sine meninger og synspunkter når partner ikke får være med:smiley-angry017

Akkurat nå er jeg innlagt pga høyt aktivitetsnivå og lite fostervann. Var snakk om å sette i gang fødselen, men jeg er spent. Lite motivert for setefødsel egentlig, selv om jeg vet det kan gå veldig bra .....

Lykke til! Vendingsforsøk er i alle fall verd et forsøk!:)

Jeg har født i sete tidligere og ho i magen med termin i løpet av et par uker ligger også i sete. Har visst en lang og slank livmor i følge legene. Sykehuset her ønsket veldig vaginal fødsel, da det definitivt er best både for mor og barn, og keisersnitt fører med seg mye komplikasjoner i ettertid. Jeg stolte på legene og hadde en fin fødsel. Mye leger og personell, men følte meg veldig trygg og ivaretatt hele veien. Ikke redd for å gjøre det igjen denne gangen også.

Masse lykke til! Håper du føler deg mer hørt og at det blir en dialog på ting.
 
Jeg har født i sete tidligere og ho i magen med termin i løpet av et par uker ligger også i sete. Har visst en lang og slank livmor i følge legene. Sykehuset her ønsket veldig vaginal fødsel, da det definitivt er best både for mor og barn, og keisersnitt fører med seg mye komplikasjoner i ettertid. Jeg stolte på legene og hadde en fin fødsel. Mye leger og personell, men følte meg veldig trygg og ivaretatt hele veien. Ikke redd for å gjøre det igjen denne gangen også.

Masse lykke til! Håper du føler deg mer hørt og at det blir en dialog på ting.
Hei! Lillejenta kom i en vanvittig fart i dag. Vaginal fødsel og det gikk kjempebra. En drømmesetefødsel sa jordmødrene :)
 
Back
Topp