Ytre vending eller keisersnitt ved tverrleie/skråleie - noen med erfaring?

Mammacile

Mammacile
Hei!

Snuppa mi i magen har ligget på tvers eller på skrått siden uke 25 - aldri hode eller seteleie. På kontroll idag (uke 35+2) sa jordmor vi kunne se om hun snur seg til neste kontroll om to uker, ellers ville hun henvise med til fødepoliklinikken for vending. Dersom vannet går før den tid, skal jeg legge meg ned og ringe etter ambulanse.

Jeg synes det er mange skrekkhistorier og risikofaktorer ved slik vending, og mange historier hvor vendingen har vært mislykket fordi barnet bare har snudd seg tilbake etter kort tid. Er det andre her i gruppen som har erfaring ved slik ytre vending; positiv eller negativ? Jeg vurderer og motsette meg vending, selv om det da betyr KS. Tenker det kan være en grunn til at babyen ligger slik hun ligger... Trenger råd:p Jeg er førstgangsfødende...
 
Jeg har ikke hvert gjennom vending selv. Men når jeg gikk med frøkna så lå hun i seteleie i uke 36 og når jeg kom på sykehuset i uke 37 for kontroll av leie og da evt planlegge fødsel så fikk jeg beskjed om at de ikke driver med vending. Dette er jo 8 år siden og det er forskjellig praksis på forskjellige sykehusene.

Jeg er ikke kommet like langt som den ennå men skal til gynekolog i uke 37 for å stadfeste leie og plassering av morkaka. Her ligger nemlig lillebror i tverrleie men jeg er trygg på at om han ikke snur seg selv blir det ks.

Men fikk du ikke noe informasjon om vending?
 
Jeg har ikke hvert gjennom vending selv. Men når jeg gikk med frøkna så lå hun i seteleie i uke 36 og når jeg kom på sykehuset i uke 37 for kontroll av leie og da evt planlegge fødsel så fikk jeg beskjed om at de ikke driver med vending. Dette er jo 8 år siden og det er forskjellig praksis på forskjellige sykehusene.

Jeg er ikke kommet like langt som den ennå men skal til gynekolog i uke 37 for å stadfeste leie og plassering av morkaka. Her ligger nemlig lillebror i tverrleie men jeg er trygg på at om han ikke snur seg selv blir det ks.

Men fikk du ikke noe informasjon om vending?

Har forstått at det er ulik praksis ved sykehusene, men her i Stavanger er visst vending vanlig prosedyre... Opplevde at jordmor "avfeide" bekymringene mine med at hun hadde sett en vending uken før som gikk bra:sorry: Hun mente også at det nok ikke skal så mye til å dytte vesla på plass siden hun ligger på skrå, mot de som har barn i seteleie. Får visst medisin som skal gjøre at livmoren slapper helt av, og blir overvåket med UL. Regner med jeg får info på kontroll hos fastlegen min om to uker dersom snuppa fremdeles ligger slik.

Skulle bare ønske hun kunne snu seg av egen vilje snart:p Jeg synes vending virker mest risikabelt for barnet, mot KS som er mer risikofylt for mor.
 
Når jeg skulle ha min sønn,hadde han vert i seteleie siden uke 25.
Jordmoren bare klaska henvisning til vending i uke 36,uten å spørre hva jeg ville. Jeg følte meg skikkelig overkjørt. Vending var bor jeg ikke ønska,og det er mange plasser de ikke praktiserer dette lenger,da det har vist seg å ikke være like bra. Uansett,jeg kom hjem og gråt og var bekymret for dette var noe jeg ikke ønsket. Kontaktet jm dagen etterpå, og sa at dette var noe ikke jeg ønsket. Det var greit, og hun sendte henvisning til planlagt ks pga seteleie.,evt måling av bekken for å se om setefødsel kunne gjennomføres.Jeg var jo litt stresset, syntes ikke det var lenge igjen til termin, men jm beroliget meg og sa at jeg hadde god tid.
Joda..iløpet av kvelden ble jeg dårlig og ble sendt i hui og hast med fødsel i gang. Ikke tid til måling av bekken eller å planlegge ks,ble hasteks. Når lille kom til verden hadde han tærne på hodet bokstaveligtalt. Han hadde sittet så lenge i seteleie at beina sto rett opp. Alt dette gikk fint, og etter en 2-3 dager så beina normale ut og har ikke hatt noe hofteplager.
Men jeg har tenkt mange ganger på hvordan det kunne ha gått hvis det hadde blitt prøvd vending. Tror det var meningen at han skulle sitte sånn :)
 
Har ikke opplevd forsøk på vendig selv, men babyen ligger litt på skrå nå (uke 35) Jordmor sa at når de forsøker å snu babyen tar de først ultralyd for å sjekke at alt står bra til, å når de forsøker å snu babyen, blir hjerte/fosterlyden konstant overvåket, å ved minste tegn til stress hos babyen stopper de. Men jordmor sa at de aller fleste babyer snur seg til slutt uansett, noen så sent som etter vannavgang... :)
 
Når jeg skulle ha min sønn,hadde han vert i seteleie siden uke 25.
Jordmoren bare klaska henvisning til vending i uke 36,uten å spørre hva jeg ville. Jeg følte meg skikkelig overkjørt. Vending var bor jeg ikke ønska,og det er mange plasser de ikke praktiserer dette lenger,da det har vist seg å ikke være like bra. Uansett,jeg kom hjem og gråt og var bekymret for dette var noe jeg ikke ønsket. Kontaktet jm dagen etterpå, og sa at dette var noe ikke jeg ønsket. Det var greit, og hun sendte henvisning til planlagt ks pga seteleie.,evt måling av bekken for å se om setefødsel kunne gjennomføres.Jeg var jo litt stresset, syntes ikke det var lenge igjen til termin, men jm beroliget meg og sa at jeg hadde god tid.
Joda..iløpet av kvelden ble jeg dårlig og ble sendt i hui og hast med fødsel i gang. Ikke tid til måling av bekken eller å planlegge ks,ble hasteks. Når lille kom til verden hadde han tærne på hodet bokstaveligtalt. Han hadde sittet så lenge i seteleie at beina sto rett opp. Alt dette gikk fint, og etter en 2-3 dager så beina normale ut og har ikke hatt noe hofteplager.
Men jeg har tenkt mange ganger på hvordan det kunne ha gått hvis det hadde blitt prøvd vending. Tror det var meningen at han skulle sitte sånn :)

Jeg har inntrykk av at mange jordmødre/leger sender slike henvisninger uten å forhøre seg godt nok med mor/far først:oops: Huff håper virkelig jeg slipper hastekeisersnitt! Men godt å høre at det gikk bra med dere begge til slutt:)
 
Har ikke opplevd forsøk på vendig selv, men babyen ligger litt på skrå nå (uke 35) Jordmor sa at når de forsøker å snu babyen tar de først ultralyd for å sjekke at alt står bra til, å når de forsøker å snu babyen, blir hjerte/fosterlyden konstant overvåket, å ved minste tegn til stress hos babyen stopper de. Men jordmor sa at de aller fleste babyer snur seg til slutt uansett, noen så sent som etter vannavgang... :)[/QUOTE

Her ligger hun også på skrå. Mange babyer snur seg sent, men det er mye mer vanlig hos flergangsfødende pga. bedre plass/mer fostervann. Dersom vannet går når hun ligger på tvers, er det fare for navlesnorframfall, derfor en skal ringe etter ambulanse. Ingen jeg kjenner har hatt en baby liggende på tvers/skrå så lenge som jenta vår... Det er det som gjør at jeg tenker det kan være en god grunn til hvorfor hun ligger slik :rolleyes: Hehe lett å bli bekymret det nærmere termin en kommer merker jeg:p Blir du henvist til vending Pinnedyr?
 
Hvordan kjenner dere bevegelsene når de små ligger i tverrleie?

Det varierer nok litt etter hvordan de ligger. Her lå snuppa lenge heelt på tvers og stanget hodet ut mellom hoftebeinet og ribbeinet på venstre side, mens hun sparket fra med to små bein samme sted på høyre side. Nå ligger hun på skrå, med hodet ned mot venstre hoftebein, og sparker hardt like nedenfor (og i) ribbeinene på høyre side. Akkuratt som hun gir meg "give me five" med foten på høyre side :pHun skyter ofte ut rumpa rett til høyre for navlen:D Når hun strekker seg helt ut kjennes det ut som magen skal revne på midten. Ikke veldig behagelig og ikke så bra for bekkenløsningen, men slipper i det minste press på blæren og halsbrann så lenge hun ligger slik :rolleyes:
 
Her ligger hun også på skrå. Mange babyer snur seg sent, men det er mye mer vanlig hos flergangsfødende pga. bedre plass/mer fostervann. Dersom vannet går når hun ligger på tvers, er det fare for navlesnorframfall, derfor en skal ringe etter ambulanse. Ingen jeg kjenner har hatt en baby liggende på tvers/skrå så lenge som jenta vår... Det er det som gjør at jeg tenker det kan være en god grunn til hvorfor hun ligger slik :rolleyes: Hehe lett å bli bekymret det nærmere termin en kommer merker jeg:p Blir du henvist til vending Pinnedyr?
Nei er ikke henvist til vending da dette er mitt 3 barn, så hun har vell litt ekstra plass der inne ennå;)så jordmor sier at det ikke er noe å stresse nå i uke 35, å hun er helt sikker på at hun snur seg rettvei før fødselen begynner :)
Er dette ditt første barn? Å liggerhun kun på tverra,aldrig noe rotasjon til andre stillinger? vist ikke så virker jo det litt rart ja, jeg så en dokumentar der de prøvde å snu et foster fra seteleie, legene fikk det ikke til å måtte avslutte vendings forsøket pga at babyen ble stressa, babyen ble tatt med keisersnitt å den hadde navlestrengen 3 ganger rundt halsen, så det var grunnen til at de ikke klarte å snu babyen.. Du kan jo si til legene/jordmor at du er bekymret for grunnen til at babyen ligger på tverra, så kan de forklare /sjekke ut eventuel årsak, men er uansett ditt valg om du vil forsøke vending:)
 
Nei er ikke henvist til vending da dette er mitt 3 barn, så hun har vell litt ekstra plass der inne ennå;)så jordmor sier at det ikke er noe å stresse nå i uke 35, å hun er helt sikker på at hun snur seg rettvei før fødselen begynner :)
Er dette ditt første barn? Å liggerhun kun på tverra,aldrig noe rotasjon til andre stillinger? vist ikke så virker jo det litt rart ja, jeg så en dokumentar der de prøvde å snu et foster fra seteleie, legene fikk det ikke til å måtte avslutte vendings forsøket pga at babyen ble stressa, babyen ble tatt med keisersnitt å den hadde navlestrengen 3 ganger rundt halsen, så det var grunnen til at de ikke klarte å snu babyen.. Du kan jo si til legene/jordmor at du er bekymret for grunnen til at babyen ligger på tverra, så kan de forklare /sjekke ut eventuel årsak, men er uansett ditt valg om du vil forsøke vending:)

Takk for svar :) Jordmor her var ikke sikker på at hun snu seg rett vei, siden hun tydeligvis har funnet sin favorittstilling. Hun har aldri snudd seg til hverken hodeleie eller seteleie siden uke 24, så har ligget samme vei på tvers med ryggen og rumpa utover i snart 12 uker... Synes det er vanskelig å ta en avgjørelse på om vending eller keisersnitt er det beste dersom hun fortsetter å ligge slik:shy:
 
Lurer egentlig litt på det samme. Jeg ble henvist til UL for å sjekke leie på vesla da jordmor ikke klare å finne ut hvordan hun lå(var tegn på både hode ned og sete ned.. hva nå enn det betyr). Er i uke 36 nå. Hvis det viser seg at hun ligger i seteleie vil de prøve ytre vending.
Jordmor sa at 50% av gangene klarte de å få vendt baby, og at i 50% av tilfellene hvor vendingen fungerte ville baby snu seg tilbake igjen.. altså stor sjangs for at det ikke fungerer:/
Jeg har veldig lite lyst på keisersnitt, så vil nok prøve vending uansett hvis det blir aktuelt. Håper på det beste, og at hun ligger riktig vei på UL neste uke...
 
Back
Topp