yoghurt...

x1xDaskepott

Elsker forumet
Kan de smaa spise vanlig yoghurt naa?? [:)] Bare ser mange som skriver at de gir yoghurt, men lurer paa om det er vanlig, eller sann for babisser...[:)] 

Regner med det er sånn for babyer, da de helst ikke skal ha melkeprodukter ennå. Her er det hvertfall bebbis-youghurt[:)]

HS fortalte meg at nå kunne vi begynne å innføre youghurt så smått. Kjøpt sånne fruktmikser med youghurt blanda i fra Hipp. Gikk da ned hos minsten, det [:)]

Tenkte å begynne når han blir 10mnd, det er iallefall anbefalingen jeg har hørt. Da gir jeg litago yoghurt, bare litt og litt [:)]
Men nå får han den pære/banan med yoghurt til lunsj, den inneholder litt yoghurt naturell, men det er så lite [:)]

ORIGINAL: Alexandra82

Tror det kan begynne å innføres nå, etter som jeg har forstått.
Her er det iallefall masse babymat, spesielt fruktmoser, som inneholder yoghurt. Og de er fra både 6 og 8 mnd.
Men er ganske usikker på det med melkeprodukter selv, så følger med på tråden, jeg [:)]

HS sa til meg når vi var på kontroll forrige uke at når han var 10mnd kunne man begynne å innføre mat med melk i, 12mnd - da kunne han få rene melkeprodukter[:)] Men vet ikke om hun er "streng" på det eller om det er sånn[8D] Vi venter hvertfall[:)]

Ikke for å være sånn partypooper, men det er vel i teorien ikke helt enda man skal gi det nei. Fra ti måneder kan man bruke små mengder i matlagingen, er det ikke sånn (man gjør jo selvfølgelig som man vil, men jeg snakker om i forhold til anbefalingene)? Anywaaay.. man "kan" ikke gi det helt enda, nei, selv om det er mye sånn på markedet. Nok et tilfelle av halv-lureri. De som lager det, går vel ut fra at folk tenker "siden de selger det er det vel greit". Tror jeg. Correct meg hvis noen vet bedre [:)]

Snuppa får denne her:

http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=3&num=10&pci=11

Står fra 10 mndr på den.. Men hun liker den og har ikke reagert på den heller.

Jeg gir ikke før han er 10 måneder. Har jeg ventet så lenge greier jeg vel en måned til...

her får hun en 1/2 vanlig yoghurt til morgen/kvelds maten. Hun elsker det[:D]

Hentet fra helsedirektoratet:

Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis.

her mener de vel 10mnds alder?

Ikke før 10 mnd. Får de før kan det ødelegge tarmsystemet [:)]

ORIGINAL: MammaKarri82

ORIGINAL: Alexandra82

Tror det kan begynne å innføres nå, etter som jeg har forstått.
Her er det iallefall masse babymat, spesielt fruktmoser, som inneholder yoghurt. Og de er fra både 6 og 8 mnd.
Men er ganske usikker på det med melkeprodukter selv, så følger med på tråden, jeg [:)]

HS sa til meg når vi var på kontroll forrige uke at når han var 10mnd kunne man begynne å innføre mat med melk i, 12mnd - da kunne han få rene melkeprodukter[:)] Men vet ikke om hun er "streng" på det eller om det er sånn[8D] Vi venter hvertfall[:)]

Sånn var det for 3 år siden i hvertfall[:)]

Men sånn berre for å spør; den der Nestle sin pæreyoghurt med pære eller ka det er.
Den kan gjeast fra 5 mnd. Men den er jo Youghurt naturell i. Er ikkje det ku-melk i da?

ORIGINAL: Villemo26

Men sånn berre for å spør; den der Nestle sin pæreyoghurt med pære eller ka det er.
Den kan gjeast fra 5 mnd. Men den er jo Youghurt naturell i. Er ikkje det ku-melk i da?

Jo [8D]

I følge helsesøster på min helsestasjon er det "gjort noko" Anar ikkje kva.... Med youghurten i babymaten fram til 10 mnd, slik at den kan brukast??? Noko med nokre enzym som er fjerna eller noko slikt. Vanleg youghurt frå 10 mnd i følge ho og så mjølk i matlaging frå 10 mnd...

Okei! Takk for svar! Da venter vi til 10 mnd! Han eeeelsker den baby yoghurten, men de er jo sabla dyre i forhold til vanlige. Men ikke saa dyre at vi ikke kan vente en mnd til [;)]

Jeg venter til litja er 10 måneder med alt av melkeprodukter.. Er visst det som anbefales, men jeg er hysterisk da.
  Ellers i Europa har de ikke slike anbefalinger, så det er nok ikke farlig for våre barn med litt yoghurt før de er 10 mnd heller [;)]

ORIGINAL: Førstegangs19

Jeg venter til litja er 10 måneder med alt av melkeprodukter.. Er visst det som anbefales, men jeg er hysterisk da.
Ellers i Europa har de ikke slike anbefalinger, så det er nok ikke farlig for våre barn med litt yoghurt før de er 10 mnd heller [;)]

Ja, jeg bor nemlig i Irland, og HS har ikke nevnt melk med et ord (jeg har glemt aa sporre ogsaa) Hun sier bare at vi skal gi han det samme som vi har til middagog annen mat, innen rimlighetens grenser da.
Og paa baby yoghurtene her staar det at de inneholder melk, men de er likevel til barn fra 7 mnd.

Saa jeg er sikkert hysterisk jeg ogsaa, for jeg folger iallefall norske anbefalinger! For vi nordmenn er best paa alt vi nemlig!! [:)][:)][:)][:)] *savne savne savne norge*

Back
Topp