Yoghurt... leverpostei

Bao

Glad i forumet
Hei!

Er usikker, igjen jeg!
Var i Sverige og kjøpte sånne enposjons poser med økologisk mat fra EllaS.
Når jeg kom hjem så jeg at flere inneholder yoghurt. Gir dere barna deres mekleprodukter?! Trodde man skulle vente med det til 10-12 mnd?

Kan en på 7 mnd spise leverpostei? (Ala stabburet gul boks)?
Hva bruker dere til pålegg om dere gir brød? Mye brød,eller bare en liten smule?!
Vanskelig med mat syntes jeg! =)
Men har en matmoms! =)

ORIGINAL: Bao

Hei!

Er usikker, igjen jeg!
Når jeg kom hjem så jeg at flere inneholder yoghurt. Gir dere barna deres mekleprodukter?! Trodde man skulle vente med det til 10-12 mnd?

Hva bruker dere til pålegg om dere gir brød? Mye brød,eller bare en liten smule?!
Men har en matmoms! =)

Gir ikke rene melkeprodukter nei. Men hs sa til meg at jeg kunne gi skinkeost dersom det ble smurt et tynt lag på skiven.. det er jo snakk om så lite mengde likevel. Jeg gir leverpostei på gul boks, den med bilde på.
Jeg skjærer opp en skive i små biter, så spiser han det han vil ha av det. Har bare prøvd 2 ganger foreløpig. Venter igjen til han har blitt frisk og fått igjen matlysten [:)]

ORIGINAL: Tonemoj

Gir ikke rene melkeprodukter nei. Men hs sa til meg at jeg kunne gi skinkeost dersom det ble smurt et tynt lag på skiven.. det er jo snakk om så lite mengde likevel. Jeg gir leverpostei på gul boks, den med bilde på.
Jeg skjærer opp en skive i små biter, så spiser han det han vil ha av det. Har bare prøvd 2 ganger foreløpig. Venter igjen til han har blitt frisk og fått igjen matlysten [:)]

Har han fått tenner? Min har to nede,kan jeg prøve brødskive da?

ORIGINAL: Lillevakre

Har han fått tenner? Min har to nede,kan jeg prøve brødskive da?

Her har han ikke fått tenner. Men tygger likevel [:)] De bløter bitene opp, så det går fint [:)] Bare husk å skjær av skorpen [:)]

Jeg kjøpte noe yoghurt på butikken blandt barnematen som sto fra 6mnd på fredag som jeg har tenkt og prøve.

ORIGINAL: Piksi

Jeg kjøpte noe yoghurt på butikken blandt barnematen som sto fra 6mnd på fredag som jeg har tenkt og prøve.

De kan man jo gi. De er jo laget for at de kan spise [:)] Lillegutt elsker disse [:)]

ORIGINAL: Piksi

De kan man jo gi. De er jo laget for at de kan spise [:)] Lillegutt elsker disse [:)]

ja, sant det! Vet ikke hva jeg frykter jeg. Sjansen for at de ikke tåler det, og blir kvalt er vel heller liten! Jeg får sjerpe meg! =)

Grunnen til at man ikke skal gi melkeprodukter er ikke pga allergi eller intoleranse slik mange tror, men pga at det innehloder for lite jern, og små barn har veldig stort behov for jern. Så dersom barnet spiser bra ellers, slik at produktene som inneholder melkeprodukt ikke fortrenger de andre måltidene, er det ingenting i veien med å gi litt melkeprodukter, spesielt ikke de produktene som er beregnet på babyer. [:)] Her får han baby-yoghurt av og til, men ikke hver dag.

Han har også fått brødskive. Ga han er stor skal med leverpostei, som han satt og slikka og tygde på. Den var såpass hard at han ikke klarte å bite av biter, men fikk av smuler der han fikk bløta den opp. Man bør gi grovt brød leste jeg. Også er leverpostei veldig bra, for det inneholder masse jern, men leste også at man bør velge en annen type enn Stabburet hvis barnet liker det, for den inneholder en del fett. Vi valgte Vita sin, den er like god, selv er jeg ikke så glad i de grovere typene. [:)]

ORIGINAL: Bao

Hei!

Er usikker, igjen jeg!

Men har en matmoms! =)

hei. har snakket med helsesøster om dette.
ja, en 7 måneder gammel baby bør få brød nå. det var i hvertfall det helsesøsteren min sa.
selvom de ikke har tenner. skjær de opp i bitte små biter og gi en og en. uten skorpe. evntuelt som nevnt her, bløt de litt.

du bør dobbeltsjekke ved å kjenne i ganen hans. for det pleier å samle seg der oppe. gi drikke ofte slik at han får skylt det ned.
ellers samler det seg bare i ganen. og det er litt skummelt når han først prøver å svelge en stor klump med brød.

smøreoster var vist anbefalt, også leverpostei.
lillegutt får også gulost og brunost. for han eeeeelsker å få det servert i hånden, rulla sammen. da sitter han å tygger, sutter litt og koser seg veldig! [:D]

her får lillegutt brødskive i oppskjært terninger.
bør bruke et brød som ikke inneholder hele korn. kneipbrød anbefalte helsesøster.
kan gjerne gi brødskive hver dag. her vil lillegutt bare ha en halvskive til lunsj hver dag. er fortsatt litt uvant [:)]

dessuten tror jeg det er bra å begynne å introdusere litt melkeprodukter nå som de er så store. dessuten vil lillegutt ha yoghurten min! her får lillegutt smør på brødskiva, smake litt yoghurt fra meg, gulost og brunost og slikt. det har han gjort lenge [:)] ser ingen fare med dette. [:)] her er lillegutt et matvrak [;)]

greit å begynne å venne de litt til det. som nevnt tidligere her er ikke melkeprodukter farlig, men hvis de er veldig småspist så bør man vente, da småbarn må få i seg mye jern i løpet av dagen. [:)]

Jeg gir småtten leverpostei. Skviser det med en gaffel og gir med skje sammen med f.eks. noen grønnsaker. Godt og sunt, tenker jeg. Min helsesøster har også sagt at nå kan de babyene få skive, t.o.m. de uten tenner.[:)]

Snuppa fikk brødskive for første gang i går. Det var veldig ekkelt og veldig rart syntes hun [;)] 
Hun syntes det ble enda bedre når jeg dyppet brødbitene i babyyoghurt [:D]

Jeg fikk beskjed på 6 mnd kontroll at han kunneskulle begynne m skive nå. Kneipp med leverpostei eller makrell i tomat ble anbefalt.
Så langt har vi prøvd grovbrød (uten hele korn) med leverpostei med stor suksess! Tygger som en helt!

Back
Topp