Yoga og prolaps

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Hei!

Jeg har en prolaps, og har jo lært at bevegelse og tøyninger er bra når man trener seg opp etter en prolaps.

Nå er jeg gravid, og sliter fælt med svangerskapskvalme. Forrige gang slet jeg med bekkenet i tillegg, og jeg tenker at yoga kan være finfint for meg.

Men er det noe jeg bør ta hensyn til, i forhold til prolapsen? Noen stillinger og slikt? Vet for lite om yoga, men husker fra en gym-time at et par av stillingene var "døden" for ryggen min.
(Prolapsen sitter helt nederst i ryggen, mot halebeinet).
 
Hei Hemmelig dame!

Ja, yoga skal kunne være supert for deg, men du må ta hensyn til prolapsen din. Vi beskriver ofte prolaps som to ting: Enten "gutteprolaps" (man har løftet noe veldig tungt veldig feil) eller "jenteprolaps" (man har vært turner og kan bøye bakover, men har skadet seg).

Har du "jenteprolaps" skal du være forsiktig med bakoverbøyer, men foroverbøyer er supert. Har du "gutteprolaps" gjelder det motsatte.

Uansett, prøv deg forsiktig frem.

Jeg vil anbefale foroverbøyer med pannen hvilende på en stol (uansett prolaps-type), som beskrevet i artikkelen for kvalme. De er helt fantastiske - jeg følte jeg brukte store deler av mitt siste svangerskap i dissse stillingene - og de virker

Prøv også yogaen på mamma-tv. Det er veldig skånsome øvelser, bare vær oppmerksom på det vonde i ryggen uten å være redd.

Lykke til!
 
Back
Topp