Yakine

papayamammaen

Forumet er livet
Du, jeg skal kjøpe meg symaskin nå snart! Innen ei uke IHVERTFALL [:D]

Fant en billig en på Elkjøp *fniiis* [:D]

Bare litt dumt at dette i teorien er min siste permisjonsuke [:(]

Japp, det kan du! Men det lukter helgearbeid av det da, om jeg skulle sitte såpass i det at jeg får ærbe fort..
Og så har jo du en skole å starte snart også vel?

Åh, siste uka di også da! [&o][:D]
Jeg er så spent på hvordan det skal bli å være borte fra henne hver dag hele uka [&o] Men men, det er jo sånn for veldig mange andre unger, så det går vel bra for disse ungene også [:)]

Jepp, og siden jeg har jobba litt, så har vi plutselig perm fram til 5.11, så hun har enda en stund på seg før barnehagen.. (jeg tror egentlig at navingsen har telt litt feil på ukene, men men [8D][:D])

Men du, har dere fortsatt ikke sjekka det med permen? Skal du ha lovteksten?
"§ 14-12. Uttak av fedrekvote

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote).

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16.

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom faren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må dokumenteres med legeerklæring.

Endret ved lover 30 juni 2000 nr. 58 (i kraft 1 juli 2000), 21 april 2006 nr. 10 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 21 april 2006 nr. 428) som endret ved lov 16 juni 2006 nr. 21."

Det er hentet herfra: http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html

Yakine: bare blander meg litt her, sorry....men altså dette er §14-13. Det er ikke 1. ledd i den paragrafen som Papayammamma la ut som ikke gjelder ved fedrekvoten, men denne:

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger
      Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a)
går ut i arbeid,

b)
tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c)
tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d)
på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e)
er innlagt i helseinstitusjon.

Denne § sier at hvis faren skal ta over permisjon fra moren så må moren gjøre enten a,b,c,d eller e her. Men dette gjelder altså ikke, som §14-12 sier, når faren skal ta fedrekvoten.

Blir visst litt påvirka av jobben min jeg, MÅ liksom bare oppklare lov- forvirrelser [8D]

ORIGINAL: ~Yakine~

Kiki: Takk! Nå ble alt så mye klarere her. [:)]
Men nå som jeg begynte i jobb før permen min var ute, kan han ta noe av den da? [&:] 

Du har vanlig permisjon sant? ikke gjennom lånekassen, eller engangsstøtten fra NAV? Dersom du har vanlig permisjon kan han ta over din permisjon mens du jobber ja, men tror du må jobbe minst 75 %. (eller studerer på fulltid, eller jobber og studerer sånn at det blir 100% tilsammen) 

ORIGINAL: ~Yakine~

ORIGINAL: kiki82
Du har vanlig permisjon sant? ikke gjennom lånekassen, eller engangsstøtten fra NAV? Dersom du har vanlig permisjon kan han ta over din permisjon mens du jobber ja, men tror du må jobbe minst 75 %. (eller studerer på fulltid, eller jobber og studerer sånn at det blir 100% tilsammen) 

Helt vanlig permisjon ja.
Æsj, jeg jobber jo ikke så mye som 75% da..[&o] 

Synes forøvrig det er helt høl i hodet at fordi at JEG ikke har jobba nok så skal ikke sambo få permisjon!!!![:@][:@][:@][:@]

jeg er ikke 100% sikker altså, så ring og hør med Nav!

Er helt enig i at det er høl i hodet at ikke faren kan ta ut fedrekvoten fordi moren ikke har jobbet nok, når faren har jobbet [:'(]

Nei, jeg skjønner ikke dette!
Hvis Yakine har jobba nok til at hun får vanlig foreldrepenger og foreldrepermisjon, kan ikke pappaen til Sofie få sine 6 uker pappaperm uavhengig av hva Yakine gjør nå?

ORIGINAL: papayamammaen

Hvis Yakine har jobba nok til at hun får vanlig foreldrepenger og foreldrepermisjon, kan ikke pappaen til Sofie få sine 6 uker pappaperm uavhengig av hva Yakine gjør nå?

nei, moren må ha jobbet 50% før permisjonen for at faren skal få fedrekvoten, som det står i den §  du la ut. (Er ingen krav om stillings% for at moren skal få permisjon, kun at hun har jobbet 6 av 10 siste mnd. Hvis hun har tjent mindre enn engangsbeløpet i disse mnd får hun heller engangsstøtten, for det er bedre økonomisk for moren)

men ja, når det gjelder fedrekvoten, så driter nav i hva moren gjør imens faren tar dem. det er det før permisjonen som teller mht fedrekvoten. Når det gjelder å ta over morens permisjon så er det hva moren gjør nå som teller, og ikke før permisjonen)

nei, moren må ha jobbet 50% før permisjonen for at faren skal få fedrekvoten, som det står i den §  du la ut. (Er ingen krav om stillings% for at moren skal få permisjon, kun at hun har jobbet 6 av 10 siste mnd. Hvis hun har tjent mindre enn engangsbeløpet i disse mnd får hun heller engangsstøtten, for det er bedre økonomisk for moren)

Åååååååååja, det er der jeg har blingsa da! Takk, du kan tro jeg har spekulert på dette her lenge! [:D]

Åååååååååja, det er der jeg har blingsa da! Takk, du kan tro jeg har spekulert på dette her lenge! [:D]

hihi, er ikke så lett med disse lovene [&:][:D][:D] Og jeg må jo bare bry meg...[8|]

Back
Topp