XuperB - to tette

36+2

Vekstkontroll i dag, og for første gang fikk jeg en lege jeg har vært til før. Var han jeg var til i uke 21, som da sleit litt med å få gode mål, både pga leie og at han er en som er veldig forsiktig med å trykke UL-dingsen mot magen. Han fikk bra bilder i dag da, men nå ligger jo spira nesten på utsiden av kroppen. I alle fall føles det sånn når han presser rygg og rumpe utover (for han liker best å ligge med ryggen ut gitt). Ble målt til +1 i dag, og estimert til ca 2,8 kg. Regner med jeg får enda en som ligger på snittet ved fødsel, når både SF-mål og så mange forskjellige leger har fått han til å være innafor +-10%.

Ellers kjenner jeg veldig på at nå er jeg lei. Jeg er ikke klar for baby egentlig, men jeg er veldig klar for å ikke bli andpusten bare jeg tenker på å gå over gulvet og å ikke få vondt av å bare rydde litt i huset. Har masse jeg kunne tenkt meg å ordne nå, og har egentlig overskuddet til det - men det er så himla vondt i kroppen! Har hatt en veldig fin periode etter han snudde seg, men det har også vært fordi jeg har tatt det veldig med ro. Så fort jeg gjorde litt mer enn jeg burde, så ble kroppen helt herpa. Jeg rydda litt i yttergang og på badet i går + tørka opp noen flekker på gulvet med en sånn spraymoppsak. Ikke gulvvask direkte, men tydeligvis kan jeg ikke gjøre det engang. Fint det, når ene hunden har løpetid ... Mini var hjelpsom i går da, jeg bare ga han baljen med skitne klær som var sortert, så putta han i vaskemaskin. Og han flytta over fra vaskemaskin til tørketrommel også. :hilarious:

Skal til jordmor om en times tid, må vel begynne å tenke litt på fødselen også. Om jeg skal skrive fødebrev denne gang, eller ikke. Det eneste jeg kjenner på nå er at jeg er redd for å revne like mye igjen og få samme problem med stingene etterpå. Selve det å revne gjorde meg fint lite, men ukene etterpå var jo helt grusomme pga jeg ble så irritert av stingene. Mulig de har andre typer tråder som kan brukes. Og så var hun ikke så dreven hun som sydde (lege, ikke jordmor, under veiledning av overlege). Får høre hva jordmoren min sier der. Mulig de får til å støtte litt opp under fødsel for å unngå rift. Sist så gikk pulsen til mini så fryktelig opp og ned at jeg tror de ikke ville la han stå og tøye i åpningen, og han kom jo også med ene hånda ved siden av hodet. Satse på denne karen er litt snillere med mammaen sin. :p
 
Eventuelt får vi satse på nyttårsbarn. :p

Ser det er noe black friday-tilbud på Stokke et par steder, men det er jo på pakker og du har vel muligens både pute og sånt fra før av? Ikke noe supertilbud nei, men det er det jo aldri på Stokke. :p
Vi får gjøre det altså :rolleyes:

Ja har sett det, mange sånne tilbud overalt, men som du sier så har vi absolutt alt vi trenger bortsett fra selve stolen :rolleyes: Ser de har kampanje med sånn storage greier også, men jeg skjønner helt ærlig ikke poenget med det :hilarious: Nei stokke er teite :shifty:
 
Så godt at alt så bra ut på kontrollen , huff høres fælt ut med hånda og ansiktet på en gang på vei ut!:wideyed: Men skjønner jo at de tenkte mest på lille i den settingen men full forståelse for at det er noe du kjenner på nå, mot nestemann.

Jeg klarer ikke forestille meg at jeg snart skal føde igjen :wideyed: det virker så sykt lenge til :hilarious:

Trist å lese om vond kropp, jeg har hatt en dag med energi og overskudd, spørs om det slår tilbake på meg imorgen. Håper kanskje du blir supergod sånn rett etter fødsel :angelic: ca...:bag:

Klem :angelic:
 
Vi får gjøre det altså :rolleyes:

Ja har sett det, mange sånne tilbud overalt, men som du sier så har vi absolutt alt vi trenger bortsett fra selve stolen :rolleyes: Ser de har kampanje med sånn storage greier også, men jeg skjønner helt ærlig ikke poenget med det :hilarious: Nei stokke er teite :shifty:

Helt enig, ser ikke poenget i det! Får se hva som dukker opp av tilbud imorgen. :)

Så godt at alt så bra ut på kontrollen , huff høres fælt ut med hånda og ansiktet på en gang på vei ut!:wideyed: Men skjønner jo at de tenkte mest på lille i den settingen men full forståelse for at det er noe du kjenner på nå, mot nestemann.

Jeg klarer ikke forestille meg at jeg snart skal føde igjen :wideyed: det virker så sykt lenge til :hilarious:

Trist å lese om vond kropp, jeg har hatt en dag med energi og overskudd, spørs om det slår tilbake på meg imorgen. Håper kanskje du blir supergod sånn rett etter fødsel :angelic: ca...:bag:

Klem :angelic:

Jeg merka helt ærlig ikke så mye til det, etter pressriene starta så var ting ikke vondt lengre. Ev så vondt at adrenalinet bare tok helt av hehe. Svei bittelitt i noen sekunder, og dett var dett.

Nei, føles helt merkelig!! Skrev fødebrev i går og det føltes helt surrealistisk.

Om syinga går fint så tror jeg vondtene forsvinner raskt. Gjorde iallefall det sist!
 
Var visst siste jordmorkontroll igår pga hun skal ut i perm om to uker, og terminen min er på helligdag. Herregud, det er snart jo! Må ta en sjau og pakke inn julegaver i helga. Er ferdig med de fleste heldigvis, bare svigers og mini igjen. :)

Blodtrykket mitt er forresten fortsatt superstabilt og passe lavt (101/71 tror jeg det var på). Urin helt prikkfri. Fikk +1 på ødem, skylder på mye bilkjøring for jeg er ikke så veldig hoven til vanlig.

Jordmor sa strengt at det ikke var normalt med så mye plager etter sying, og hun trodde nok det var sydd skeivt og litt stramt (jeg trodde kanskje jeg reagerte på tråden nemlig). Det var hun som fjerna stingene og kikka på det 3 uker etter fødsel sist. Hun anbefalte meg å skrive det ned, være tydelig på hvor ille det var og også be om at noen med erfaring sydde denne gang. Så knota ned et fødebrev i går.

Fødebagen har jeg ikke gjort noe mer med, har jo ikke klær til det! :hilarious: Alle gravidtightsene mine har fått hull eller sprekk i sømmer. Hurra for HM-kvalitet. :rolleyes: Så må på shopping, men det får vente til black friday-galskapen har gitt seg. Mini er hos besteforeldre imorgen, men jeg skal IKKE på noe kjøpesenter da nei. :hilarious:
 
Helt enig, ser ikke poenget i det! Får se hva som dukker opp av tilbud imorgen. :)



Jeg merka helt ærlig ikke så mye til det, etter pressriene starta så var ting ikke vondt lengre. Ev så vondt at adrenalinet bare tok helt av hehe. Svei bittelitt i noen sekunder, og dett var dett.

Nei, føles helt merkelig!! Skrev fødebrev i går og det føltes helt surrealistisk.

Om syinga går fint så tror jeg vondtene forsvinner raskt. Gjorde iallefall det sist!
Kan godt forstå det.. husket det værste for meg var når hodet stod i åpningen, ikke det andre liksom. Og når morkaken satt fast og de gikk inn manuelt to ganger :p
Man blir nok så full av adrenalin og urkvinnen kommer nok mye mer frem enn hva vi tror:angelic:
 
Kan godt forstå det.. husket det værste for meg var når hodet stod i åpningen, ikke det andre liksom. Og når morkaken satt fast og de gikk inn manuelt to ganger :p
Man blir nok så full av adrenalin og urkvinnen kommer nok mye mer frem enn hva vi tror:angelic:

Jeg syns det verste var syinga. :dead:
 
37+0! Huhei som tida går, og nå begynner jeg nesten å få litt sånn smått panikk. Er vi klare for dette??

Har begynt å pusle litt med juleforberedelser, tar litt og litt hver dag. Mannen har vært super siste tiden, han har tydeligvis våkna opp fra "dvalen" han var i. Han har nemlig irritert vettet av meg med å ha så sinnsykt god tid. :p Ikke at han stresser noe nå, men han gjør i alle fall mer for å forberede hus og heim for enda en. Og så avlaster han meg veldig mye. Han tar nesten all legging av mini f.eks, og det er han som kjører han til svigers på morgenen de to dagene han er der (har jo ikke barnehageplass, og de elsker å ha han på besøk der heldigvis).

Jeg er ikke så flink til å ta det med ro hver dag, på lørdag var jeg både på julemarked og på julegrantenning i tillegg til å gjøre litt ting hjemme. Straffa var en natt med ekstremt dårlig søvn og mye vondt. I natt derimot, lå jeg i fullstendig koma. Hadde visst snorka heftig også, det gjør jeg aldri til vanlig. :p Så spørs det i natt da, vi var helt nedsnødd her til morgenen så det tok litt tid og krefter før jeg fant frem bilen i all snøen, så dro jeg til ei venninne og trente hund. Heldigvis var mesteparten av treningen ro-trening for unghundene, og det vil si at vi satt mye i ro og skravla. :p Etterpå ble det kjøpesentertur, og handla inn litt småtterier. Merka at jeg var aktiv tidlig på dagen, for jeg kjente ikke så mye til pøbelspira (men kjente han på morgenen før jeg dro altså). Da jeg kom hjem og satt i sofaen og slappa av med litt tv og en trøtt og sliten mini i armkroken så tok det helt av. Han ligger mest med ryggen ut, og det er jeg nesten litt glad for for om alle sparkene hadde gått utover tror jeg at mageskinnet hadde sprukket. :hilarious:

I dag er planen å ta siste tablett med albyl-e. Jeg gruer meg for å slutte, det er liksom suttekluten min ...
 
Termin: 26.12.19
På vei: 37+0
Igjen til termin: 24 dager
Trimester: Tredje
Graviduke: 38
Graviditetsmnd: 9
Kalendermnd: 10
Neste JM/legetime: Ultralyd neste onsdag
Ultralyd: Vekstkontroll 36+2 sist, viste en baby på gjennomsnittet og alt vel ellers også.
Komplikasjoner: Ikke noe spesielt til nå, annet enn at det regnes som risikosvangerskap pga morkakesvikten og dødfødselen i første svangerskap. Men har til nå hatt et veldig normalt forløp.
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Nei og ja. Kan godt gå på overtid nå altså, men jeg gleder meg til å bli kvitt bekkensmertene (jeg håper i alle fall jeg blir kvitt dem!)
Innkjøp: Siste innkjøp: laken til vugge, to bukser i merinoull (ei i 50 og ei i 56), ullsokker, en balaclava i ullfleece, en heldress i ullfleece i strl 56, og bilstolpose (fra Reflex)
Utstyr så langt - Vi har bilstol og base, masse klær etter storebror og søskenbarn. Har ellers endel annet utstyr som ammepute, babynest, bæretøy, brystpumpe, stellebord, badebalje med støtte osv. Gravidjakken jeg har kan også gjøres om til bærejakke. Vugge har vi, to vippestoler (hvor en kan gjøres om til vugge), tjukk matte til gulvet, Stokke tripp trapp med nyfødtsete. Og ja, vi har vel det mest nødvendige nå.
Utstyr som gjenstår: Mangler babycall (erfaringsmessig ikke noe hast første tiden, og jeg har satt mannen på saken mtp hva vi skal ha), avklaring omkring vogn. Jeg har landa på å kun kjøpe søskenbrett, jeg finner ikke noe søskenvogn jeg liker rett og slett og mange av de er så innmari små i bagen. Men ellers klarer jeg ikke å bestemme meg!! Vi har ikke bag til firehjulingen nå, den var så utslitt at den kasta vi, og jeg foretrekker virkelig fire faste hjul for trilling her rundt. Vi har bag til babyjoggeren, men jeg er ikke så glad i å trille den på turer i nærområdet pga jeg syns den blir litt ustabil (særlig når jeg går med hunder) med bag på, og jeg syns den blir for høy. Dessuten tror jeg at storebror snart må bruke den som sovevogn for han begynner å bli litt lang til den andre. Hjelper ikke at mannen har null formening. :p Vi brukte vogn lite de første ukene, så har enda litt tid. Kikker på bruktmarkedet, men finner ikke noe. Å kjøpe ny tror jeg ikke vi gjør, det er for mye penger rett og slett.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Neeeeh.
Mage: Oh yes! :hilarious::hilarious:
Vektendring: +17 kg. Huhei.
Aktivitet i magen: Daglig turning på pøbelspira ja. Heldigvis!!
Tungt: Ja, kjenner den ekstra vekta veldig godt nå.
Kynnere: Neeh, det kjenner jeg ikke mye til. Har vært et par jeg har merka, men jeg må nesten se at magen strammer seg opp og så kjenne med hendene for å få de med meg. Det er ikke så voldsomt til kynner-aktivitet med andre ord.
Hodet festet: Nei, men det tviler jeg på at det kommer til å gjøre. Er jo tredje svangerskapet.
Barnerom: Nei, kommer nok til å sove inne hos oss minst frem til nattammingen er overstått tenker jeg.
Matkick: Ikke noe spesielt, litt matlei egentlig.
Plager: Bekken og rygg verker til tider ganske mye, og andre dager merker jeg ikke så mye til det. Har mye nattsvette for tiden da, og det har resultert i utslett et par utsatte steder, som klør. Stjeler litt av remediene vi har til mini, så har blitt bedre. :p
Humør: Egentlig ganske bra, litt kort lunte de dagene jeg har mest vondt og har sovet dårlig da, men ikke de mest voldsomme humørsvingningene
Sykehusbag: Påbegynt
Høygravid: Ja
Tanker om fødsel: Håper å få gå til det starter helt av seg selv, at lille i magen vokser som han skal, og jeg får kjenne på spenningen siste tiden. Og ikke minst oppleve hva kroppen gjør når den får styre det helt selv. Ellers satser jeg på at det blir likt som sist, under 5 timer er passe tid. :p Trenger ikke å bli mye kortere enn det heller egentlig, men å drøye ut i lengre tid høres så slitsomt ut.
Neste milepæl: Fødsel, i grunn.
 
Gratulerer med 37 uker
 
Oii, uke 37 alt? :wideyed: Nå er det virkelig ikke lenge tid altså! :D
 
Gratulerer med 37 uker

Hurra for 37 uker! Snaaart nå :D

Takk! :D

Oii, uke 37 alt? :wideyed: Nå er det virkelig ikke lenge tid altså! :D

37 uker?! :wideyed:

Lykke til fremover :Heartblue:Heartblue:Heartblue

Takk! Fatter ikke helt hvor tida har blitt av, begynner jo nesten å få litt panikk for at det starter snart. Som nevnt, klar for å slippe vondter og dårlig søvn, men jeg føler ikke vi er helt klare for en baby enda altså. :p


Gratulerer med 37 uker :):)

Takk. :)
 
I går var første dag uten albyl-e, suttekluten min er bortevekk. Satser på at det går så fint så, lille er i alle fall gjennomsnittlig stor og kjennes ganske så sterk og frisk ut.

Etter to netter med god søvn, så kom det en ny natt med svette, drømmer, hyppige oppvåkninger og lengre våkenstunder. Begynte plutselig å tenke på at vi ikke har tenkt på, eller ordna klart, en "go-bag" til J og til hundene. Og ikke har vi lagt en slagplan for hvordan vi skal gjøre det i praksis når fødselen starter. Blir den som min forrige fødsel så kommer riene tett i tett og jeg må inn rimelig raskt (har tre kvarter til sykehuset, er ikke redd for å føde i bilen og at det skal gå SÅ fort, men bør inn raskt for jeg vil være på sykehuset når jeg er i aktiv fødsel). Regner med svigers har telefonen på om natten etterhvert nå, så en av de kan komme hit og passe J, og da kan de jo ta begge hundene en kort stund. Ellers er planen at yngstehunden skal til oppdretter noen dager, men har ikke avtalt noe spesifikt der. Kan være hun får komme i termin-tiden også, så det bare er eldstefrøkna igjen her. Ordner seg jo, jeg tror egentlig jeg bare trenger å ha tenkt igjennom det, og ordne klart mat og utstyr til dem, og ha pakket ei veske klar til J. Mannen kan jo og dra hjem mer denne gangen, for storebror sin del. Alt gravidhjernen henger seg opp i. :p

Er rimelig sliten i dag, men har allikevel ordna pepperkaker (ferdig deig, så bare kjevla og stukket dem ut). Blir ikke jul uten! Mini våkna selvsagt halv sju, jeg som håpte han skulle sove litt utpå. Skal se at i morgen så må vi vekke han (skal til besteforeldrene, og mannen kjører kl 7). Kjenner veldig på at dersom vi skulle ha en sistemann etterhvert, så skal vi sikre oss at begge brødrene er i barnehage før jeg blir gravid (eller i det minste før 2. trimester). :knegg: Jeg har en veldig enkel unge, men han er aktiv som barn skal være og jeg har så dårlig samvittighet for å ikke klare å gjøre så mye sammen med han av leking/herjing, og ikke minst at vi er så mye innendørs. Jeg er sånn som helst skulle vært ute hele dagen, men det koster alt for mye fysisk sett nå. Jeg er jo utslitt av å bare ha fått på meg selv klær, langt mindre en som mener at alt en trenger er sko så er en good to go. :hilarious:

I morgen starter permisjonstiden, men siden jeg er sykemeldt så blir det liksom ikke så stor overgang. Syns det har vært lettere å "glemme" jobben denne gangen, sist hadde jeg jo et halvt bein på jobb også etter jeg gikk ut i permisjon. Ikke denne gangen!
 
38+3

Ultralyd med vekst + doppler hos jordmor idag. Siste oppsatte ultralyd og greier. Alt så fint ut, godt med liv, fin flow, fin mengde fostervann. Hun målte han til 10+ på vekst, og ser på skjemaet at det er lårbeinet og magemålet som det er størst forskjell på mellom forrige gang og nå. Magemålet over snittet og hode og lårbein på snittet. Estimert vekt nå var 3,5. 200 gram mer enn fødselsvekta til mini. :p Tar det bare som ca mål og konstaterer at det ikke er negativt vekstavvik iallefall. Så kommer fasiten iløpet av de neste ukene. :)

IMG_20191212_174526.jpg


Tror bare det er to av målene som er gjort av samme person. :p


Ellers er fødebagen klar, bortsett fra fødebrevet og mobillader. Legger det ned ikveld. Alle julegaver er fiksa, penklær til mini i boks og jeg føler egentlig at det er ganske klart nå. Vi vet ikke helt med vogn enda, men vi har så vi klarer oss til vi får bestemt oss. Trilla en Britax smile på butikk idag, og ble litt overrasket over at jeg likte den. Må gå igjennom lista over ufravikelige krav og hva som kan fires på. Jeg har egentlig lyst på edge duo med klassisk understell, men så er det litt ting som taler i mot den. Blir spennende hva vi ender opp med. Syns ikke Britax var spesielt pen, men den kjentes veldig god ut å håndtere. Så vi må vel ut og prøve litt før vi lander på noe. Trodde jeg visste hva jeg ville ha, men det endrer seg. Eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha ergonomisk sittedel og det må være lufthjul.
 
38+3? Med fare for og gjenta meg selv til det kjedsommelige, jeg henger ikke med :hilarious:

Så bra med fin ultralyd og at alt er på stell :)

Når er storebror født ift termin? Eller du ble satt i gang da, kanskje? Er planen at du skal gå til fødselen starter selv nå?

Om du ikke bryr deg om at den er svær og ganske tung, er Edge Duo en kjempegod vogn med god plass og god kvalitet! :)


Jeg henger ikke med selv.:hilarious:

Ble satt igang sist. Eller fikk litt starthjelp iallefall. :p Skulle settes igang med ballong, men var moden og helt avflatet med nesten 3 cm åpning. Så ble strippa, og på kvelden tok de vannet. Fødte samme kveld, 39+2 var det vel. Nå er planen å gå til det starter selv, men ikke maks overtid. Hadde fått igangsetting om jeg hadde ønska det, men har lyst til å oppleve å starte helt selv. Er jo en mulighet for at det blir siste barnet.

Størrelsen på vogna gjør meg ikke så mye, og jeg elsker størrelsen på bagen og utseendet. Men det er helt ville priser på de brukt her, og vi tar oss ikke råd til en helt ny til over 10 000 (nettopp bygd på huset og fått dobla huslånet hehe). Så skal se på litt flere typer samtidig som vi følger med på finn.no og kjøp/salg-grupper. Vi har bag til babyjoggeren så ikke noe hastverk. :)
 
Back
Topp