Xonvea - kvalmestillende

Emilia

Betatt av forumet
Marsmagi 2025
Hei,
Noen som bruker Xonvea mot kvalme og oppkast? Jeg er 9+5 og er så dårlig at jeg må ta disse for å komme meg gjennom enkelte dager. Problemet er at jeg blir så vanvittig trøtt (vet at det er en av bivirkningene), men holder nesten på å sovne på jobb :singing: og føler at jeg kunne sovet hele dagen. Vurderer å ta en pause noen dager for å se hvordan kvalmen er. Noen som kun tar disse innimellom og ikke hver dag? :)

I pakningsvedlegget står det at man skal trappe opp over tid, i samråd med legen. Det samme står om det å slutte med medisinen. Man skal redusere bruken over tid, og ikke kutte tvert. Jeg vil derfor tro at det ikke er lurt å kun bruke innimellom. Kroppen trenger også litt tid til å venne seg til medisinen, så jeg ville ha fulgt legens anbefaling. Jeg har tatt det siden uke 7, og er nå i uke 10. Den enorme trøttheten som slo inn i starten, har roet seg, og jeg tar 4 tabletter om dagen nå. Legen sa det var normalt at det tok litt tid før kroppen vente seg til det.

I pakningsvedlegget står det at man skal trappe opp over tid, i samråd med legen. Det samme står om det å slutte med medisinen. Man skal redusere bruken over tid, og ikke kutte tvert. Jeg vil derfor tro at det ikke er lurt å kun bruke innimellom. Kroppen trenger også litt tid til å venne seg til medisinen, så jeg ville ha fulgt legens anbefaling. Jeg har tatt det siden uke 7, og er nå i uke 10. Den enorme trøttheten som slo inn i starten, har roet seg, og jeg tar 4 tabletter om dagen nå. Legen sa det var normalt at det tok litt tid før kroppen vente seg til det.
Takk for svar. Ja det er nok lurt å bare ta de som legen har foreskrevet, som du sier. Godt å høre at trøttheten blir bedre for akkurat nå føler jeg det er litt utfordrende å fungere. Uansett bedre enn å være kvalm og kaste opp, som er det andre alternativet :dance018

Bruker nå tre tabletter om dagen, har brukt det i fire uker. Er trøtt, men vet ikke om det skyldes graviditeten i seg selv eller medisinene egentlig. Hjernetåken fikk jeg ved oppstart, som jeg tror er en bivirkning, men alt er bedre enn kvalmen. Enig at det bør brukes slik som produsenten/helsemyndighetene anbefaler, tror ikke det er gunstig å flexe med bruken selv etter behov verken for symptomkontroll eller "bivirkningskontroll" på sikt.

Jeg synes det er vanskelig å vite når man har tom mage nok for medisinen om kvelden. Har nettopp startet på den selv. Tar to kveld men prøvde i dag med morgen også. Utrolig trøttav dem.

Sniker :dance008

Kjører dere bil når dere tar disse ? :confused004
Jeg kjører ( går på full dose og gjort det i mange uker nå ) er 13+6, opplever ikke trøtthet som en bivirkning . Så for min del har det gått greit , har ikke lang vei til jobb og ikke har jeg vært så mye på jobb heller :shy:

Jeg går på halv dose da jeg blir så enormt trøtt av dem. Kjører bil, men ser ann formen :) hjelper bra mot kvalme syns jeg, så er heller ekstra trøtt:)

Bruker full dose og kjører bil som normalt, blir ikke trøtt av de. Men de tar bare det verste av kvalmen, er fortsatt dårlig store deler av døgnet desverre. Men klarer å fungere stort sett, og det er det viktigste :)

Opplevde ekstrem trøtthet i starten, jeg også. Ikke like ille nå. Jeg har vært 100% sykemeldt siden uke 5/6, så for min del har det bare vært deilig å få sove masse - eneste pausen jeg fikk fra kvalmen... Kjørte bil hvis jeg måtte, men var generelt lite ute av huset.

Back
Topp