Wow.. lest denne? *link*

Har lest noe lignende tidligere og sånn med en gang kan man jo være missunnelig. Spesielt etter at størstemann ikke sov før han var over 3 år og fortsatt sliter med hvor tøft de årene var. Selv om han er 7 år nå.

Men når jeg leser dette syns jeg nesten synd på de franske barna. Det er ikke små soldater vi skal oppdra. Oppdragelse handler ikke om disiplin. Selvfølgelig er det ting som kan gjøres anderledes, men jeg føler jeg har begge deler.
Noen ganger har jeg "umulig" barn som gjør meg helt matt, mens andre ganger er de så flinke at jeg ikke kan forstå hvor de har lært dette.

Har man barn som aldri hører så er det klart et problem, men jeg vil si at det er minst like stort problem om man har barn som er så kuet at de ikke får lære å tenke å feile på egen hånd...

Men jeg lærer også... Min sønn nr 2 sov bedre om natta enn den første så selv om barna er forskjellig så tror jeg nok vi hadde lært litt av våre feil også, men om jeg hadde fått 10 hadde jeg nok aldri blitt feilfri.

Hilsen en mor som aldri drømmer om å gi barna en fransk oppdragelse selv om det betyr burger king og peppes noen år til før vi kan alle gå på de fine resturantene.

FancyPants skrev:
Jeg ser poenget i artikkelen, men syns den ble noe ensidig i fremstillingen.

meninger har ofte en tendens til å bli det ;)

men det var noen gode poeng der... og godt oversatt så syr de amerikanske mødrene puter under armene på sine barn

Dollface skrev:

FancyPants skrev:

men det var noen gode poeng der... og godt oversatt så syr de amerikanske mødrene puter under armene på sine barn

Ja, det er jo klart:)

Vi syr puter under armene på ungene her i Norge også. Jeg er nok et stjerneeksempel på det, dessverre. Jeg prøver å skjerpe meg på det, men det er jammen ikke lett..

FancyPants skrev:

Dollface skrev:

FancyPants skrev:

Ja, det er jo klart:)

Vi syr puter under armene på ungene her i Norge også. Jeg er nok et stjerneeksempel på det, dessverre. Jeg prøver å skjerpe meg på det, men det er jammen ikke lett..

Ja, jeg syns vi er ganske mye mer like de amerikanske enn de franske.. rart egentlig - når vi ligger så nære frankrike og så langt unna usa... :)

men vi elsker jo alt amerikansk så det er vel derfor :P

jeg synes utviklingen hos barn med hellikopterforeldre eller curlingforeldre er ganske trist. ser ikke at de er så himla mye mer kreative eller fritenkende enn andre barn - de er bare mer egoistiske og har en mye mer slitsom hverdag når de møter et samfunn som ikke er like aksepterende som sine egne foreldre (f.eks. alle de andre barna som også er vant til å få viljen sin). de har mange kamper i løpet av dagen når de ikke har ferdigheter som selvregulering og behovsutsettelse, og det som foreldre å ikke lære barna sine dette synes jeg er mye værre enn å være litt for streng. De blir utrygge og ikke minst har slitsomme dager med masse konflikter med gjevnaldrende. Jeg vil faktisk også mene at det å ha det så fritt kan gjøre at de ikke klarer å bruke sine kreative evner, fordi de livet deres mangler struktur som må til for å bruke evner konstruktivt. De tåler heller ikke motgang og vil derfor lykkes dårligere i alt som krever en viss posjon egeninnsats.

Det er positive og negative side med alle former for oppdragelse og syn på barn og barndom. Det er positivt at det er mer anerkjennelse av barna i dag men jeg synes det har gått litt for langt. Men jeg er heller ikke for ytterpunktene mot andre veien (f.eks. dressur uten rom for medvirkning og ignorering av små barn som gråter). Det ser ut til at det bare blir flere og flere av halikopter og curlig-foreldre i norge og jeg håper trenden snur snart.

Jeg er nok ganske fransk i min oppdragelse, men ungen sover ustabilt likevel

dresden skrev:

Jeg tror jeg er fransk altså... tvers gjennom :P

Dollface skrev:

dresden skrev:

Merde!

(I wish det var så enkelt som hvor man bor i verden)

Mrs Lutz skrev:
jeg synes utviklingen hos barn med hellikopterforeldre eller curlingforeldre er ganske trist. ser ikke at de er så himla mye mer kreative eller fritenkende enn andre barn - de er bare mer egoistiske og har en mye mer slitsom hverdag når de møter et samfunn som ikke er like aksepterende som sine egne foreldre (f.eks. alle de andre barna som også er vant til å få viljen sin). de har mange kamper i løpet av dagen når de ikke har ferdigheter som selvregulering og behovsutsettelse, og det som foreldre å ikke lære barna sine dette synes jeg er mye værre enn å være litt for streng. De blir utrygge og ikke minst har slitsomme dager med masse konflikter med gjevnaldrende. Jeg vil faktisk også mene at det å ha det så fritt kan gjøre at de ikke klarer å bruke sine kreative evner, fordi de livet deres mangler struktur som må til for å bruke evner konstruktivt. De tåler heller ikke motgang og vil derfor lykkes dårligere i alt som krever en viss posjon egeninnsats.

Det er positive og negative side med alle former for oppdragelse og syn på barn og barndom. Det er positivt at det er mer anerkjennelse av barna i dag men jeg synes det har gått litt for langt. Men jeg er heller ikke for ytterpunktene mot andre veien (f.eks. dressur uten rom for medvirkning og ignorering av små barn som gråter). Det ser ut til at det bare blir flere og flere av halikopter og curlig-foreldre i norge og jeg håper trenden snur snart.

Godt skrevet. Deler mange av de samme tankene.

Nå vet jeg ikke hvor pålitelig denne artikkelen er, men den er i hvertfall en artig påminnelse om at det finnes få, absolutte sannheter, og mange kulturelt betingede forestillinger

FancyPants skrev:

Back
Topp