wow, har visst rett på foreldrestipend, deltidsstudier.

Pink Piggy

Betatt av forumet
Andre som har motatt dette? Jobber 80%og studerer 50 %. Får rett på foreldrestipend siden vi venter barn mitt i studieåret mitt, 44 uker med støtte, på tross av full lønn fra arbeidsgiver. Ikke verst.

Lurt å sjekke hva vi har rett på gitt...................

ahhhhh,så utrulig kjipt da! 

Jeg trodde man ikke fikk rett på foreldrestipend hvis man mottok foreldrepenger fra nav? Er det andre regler hvis man tar deltidsutdanning?

*Lurer på*

ORIGINAL: laffelita

Jeg trodde man ikke fikk rett på foreldrestipend hvis man mottok foreldrepenger fra nav? Er det andre regler hvis man tar deltidsutdanning?

*Lurer på*

Foreldrestipend kan man få uavhengig av foreldrepengene fra Nav.

Kan man motta stipent selv om man har overgangsstønad? Har lurt på dette lenge.

Kan man begynne på permisjonen fra jobben først, og så begynne på permisjonen fra studiene senere, og alikevel ha rett på penger fra begge plasser? For min del hadde det vært greit å kun måtte fokusere på skolen de siste 2 mnd før termin...

Hva studerer du da siden du har rett på stipend?? Jeg jobber og tar deltidsstudie på 50% på NKI (administrasjon og ledelse for helse og sosialsektoren) og når jeg sjekket med lånekassen mente de jeg iKKE hadde krav på fødselsstipend....

Jeg er fulltidsstudent.. Men ringte lånekassen i dag, jeg kan ta permisjon fra jobben akkurat når det passer meg, det har ingenting å si for permisjonen fra skolen, eller pengene fra lånekassen [:D]

ORIGINAL: Pearl

Hva studerer du da siden du har rett på stipend?? Jeg jobber og tar deltidsstudie på 50% på NKI (administrasjon og ledelse for helse og sosialsektoren) og når jeg sjekket med lånekassen mente de jeg iKKE hadde krav på fødselsstipend....

Egne foreldrepenger fra Nav har ingenting å si for foreldrestipend fra Lånekassen.

http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=14782

ORIGINAL: Mexicana

ORIGINAL: Pearl

Egne foreldrepenger fra Nav har ingenting å si for foreldrestipend fra Lånekassen.

http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=14782

Det vet jeg, mitt spørsmål var hvilke deltidsstudier som gir rett på fødselsstipend fra lånekassen ettersom jeg har fått muntlig beskjed at mitt studie IKKE gir rett på dette selv om jeg studerer 50% som iflg nettsidene til lånekassen er kravet for å få fødselsstipend...

Regel nummer én når man snakker med lånekassen; ikke ta muntlige retningslinjer for god fisk. I to år søkte bare jeg om foreldrestipend, selv om både jeg og mannen studerte fullt, fordi to stykker fra Lånekassen opplyste pr tlf, at om begge søkte og fikk så var det urettmessig og vi måtte komme til å betalte tilbake når det ble oppdaget. Siden fikk vi vite at begge faktisk hadde rett på det, men da hadde vi jo ikke søkt fordi vi jo selvsagt ikke ønsket å stå i ytterligere gjeld til lånekassen [8|] [&:] [:'(]

Dette er forøvrig hva som står om foreldrestipend i forhold til deltidsstudier på Lånekassen sine sider;

Er du i deltidsutdanning eller får permisjon fra deltidsutdanning, vil du få foreldrestipend i forhold til studiebelastningen din.

Ergo får man en lavere utbetaling fra lånekassen ved permisjon fra en deltidsutdanning, enn ved permisjon fra en fulltidsutdanning [;)] [:)]

Jeg tar 60 studiepoeng over 2 år på universitet. Jeg får 50% av full foreldrestipend.

Back
Topp