Wonder weeks

Solstråle90

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Aprillykke 2016
Mailykke 2018
6a530e58b0db6b06bad8942af5e5d509.jpg
Virker det kjent? Noen som synes babyen følger et slikt mønster?

Treffer omtrent med når vår har hatt økedøgn.

Er litt usikker her. Ganske ukomplisert denne uken og hun er 12 uker i morgen. Men det varer sikkert ikke ;)

Han er 12 uker på søndag å har vært grinete de siste dagene. Så stemmer her

Det angis ca tidangivelse, og det funker på vår, brukte den på førstemann også. Jeg har hele boken. Helt genial.

Mini er ennå bare 9 uker, men kan ikke si at vi har opplevd noen "mørkeperiode" ennå. Men om det skjema stemmer så ser fremtiden mørk ut :(

Mini er ennå bare 9 uker, men kan ikke si at vi har opplevd noen "mørkeperiode" ennå. Men om det skjema stemmer så ser fremtiden mørk ut :(

Nå er det kanskje ikke så voldsomt som det ser ut da, men har du ikke merket at lille er/har vært litt mer urolig og vist tegn til å ønske mer nærhet enn ellers i perioder? Vi har merket det ved at han gråter raskere og mere og ønsker å være mer i armene. Våkner for eksempel lettere når jeg legger har ned osv...

Det stemmer sånn ca her. Har også denne app'en. Stemte sånn ca på storebror også :P

Eg trur alle babyar har dagar eller periodar innimellom der dei er meir utålmodige. Ser ikkje behovet for å prøve å sette det i "system" som på den illustrasjonen. Viss alle har urolige periodar no og då så vil alltid noko av det passe sånn omtrent, viss ein leitar etter ein samanheng.

For meg vil eit sånt "skjema" over når eg skal forvente at tassen er sur berre gjere at eg fokuserar meir på vanskelige periodar og leitar etter ein "grunn" til at han er grinete. Blir for mykje fokus på det negative for min del.

Eg tenker heller at babyen er nettopp det, ein baby. Dei er urolige av og til og det er heilt normalt. Å forvente at babyen skal vere urolig akkurat den og den veka blir å ta sorgene på forskudd, det vil eg ikkje.

Eg trur alle babyar har dagar eller periodar innimellom der dei er meir utålmodige. Ser ikkje behovet for å prøve å sette det i "system" som på den illustrasjonen. Viss alle har urolige periodar no og då så vil alltid noko av det passe sånn omtrent, viss ein leitar etter ein samanheng.

For meg vil eit sånt "skjema" over når eg skal forvente at tassen er sur berre gjere at eg fokuserar meir på vanskelige periodar og leitar etter ein "grunn" til at han er grinete. Blir for mykje fokus på det negative for min del.

Eg tenker heller at babyen er nettopp det, ein baby. Dei er urolige av og til og det er heilt normalt. Å forvente at babyen skal vere urolig akkurat den og den veka blir å ta sorgene på forskudd, det vil eg ikkje.
Jeg syns det er greit å kikke på appen for å berolige meg selv. Hvis jeg merker han har noen dager der han er mer sutrete enn vanlig så stemmer det somregel med appen. Slipper å bekymre meg da:)

Jeg syns det er greit å kikke på appen for å berolige meg selv. Hvis jeg merker han har noen dager der han er mer sutrete enn vanlig så stemmer det somregel med appen. Slipper å bekymre meg da:)
Bra at det virkar beroligande på deg. Trur eg hadde blitt meir stressa, men det viser berre at vi er forskjellige.

Nå er det kanskje ikke så voldsomt som det ser ut da, men har du ikke merket at lille er/har vært litt mer urolig og vist tegn til å ønske mer nærhet enn ellers i perioder? Vi har merket det ved at han gråter raskere og mere og ønsker å være mer i armene. Våkner for eksempel lettere når jeg legger har ned osv...
Egentlig ikke. De gangene hun har vært mer grinete har ofte hatt sammenheng med dårligere søvn på dagtid, par dager med snufsete nese, dagen etter vaksine og om hun ikke har fått lekt fra seg under våkentider / fått oppmerksomhet og noe spennende.
En natt våknet hun og begynte å grine i søvnet uten grunn men roet seg fort så mulig hun fikk vondt eller noe. Men alle gangene vi har hatt "mørkeperioder" har jeg kunnet forutse at de kommer på forhånd ut fra hvordan dagen har vært.

Forskningen deres handler jo mest om utviklingssprang og hvilke evner baby har utviklet grunnlag for. Tegn på at sprang er i gjære er beskrevet i appen/boken the Wonder Weeks. Angis forenklet med lyn/ sol

Også er det tips til hvordan støtte baby under slitsomme dager med hjernebygging og forslag til aktiviteter å gjøre sammen etter utviklingssprang.

Back
Topp