ser at don quai egentlig er noe man bruker ved overgangsalder, hvordan hjelper denne i forhold til graviditet? Ser også at urtesenteret.no tilbyr mange forskjellige versjoner av dette og Wild yam. hvilke av dem burde man kjøpe?
Jeg har aldri lest meg opp på don quai, men jeg tok wild yam én pp fordi det skulle ha en "naturlig progesteron"-effekt, som ikke fungerte hos meg. Så fikk jeg progesteron på medisin av lege og fikk den progsteroneffekten jeg trengte.
Det er ikke bevist at WY har noen som helst effekt på progesteronnivå i menneskekroppen, jeg er egentlig veldig skeptisk, men siden jeg opplevde så mange kjemiske graviditeter så prøvde jeg WY. Jeg hadde en kjemisk graviditet da jeg tok WY også, så det var som sagt ingen effekt hos meg, og så ble jeg også skeptisk til om det kanskje kunne i verste fall ha noen negativ effekt. Jeg kommer ikke til å ta mer urtemedisiner, da ber jeg heller om ordentlig medisiner hos legen.
Dette var det jeg fant ut da jeg testet ut WY;
Wild Yam (yamsrot) - Stimulerer progesteron???
Wild Yam er en urt som inneholder et stoff som ligner det kvinnelige kjønnshormonet progesteron, og kan visstnok stimulere produksjon av progesteron og skal tas rett etter eggløsning og frem til menstruasjon. Progesteron er viktig for å få egget til å feste seg i livmoren.
Det er viktig at man vet når EL har vært, slik at man ikke begynner med Wild Yam før EL. Da kan nemlig progesteron klusse med EL (forskyve/forhindre EL). Ved å tempe kan man påvise at EL har vært, og dermed finne ut når man skal begynne med Wild Yam.
Så er det en debatt om når man skal trappe ned og slutte med Wild Yam. Flere anbefaler å ta 2 kapsler morgen og kveld (totalt 4 kapsler per dag) fra EL og frem til 8-9 dpo, og deretter 1 kapsel morgen og kveld frem til IKM. Så er det mange som anbefaler å slutte med en gang man får positiv test, mens andre anbefaler å trappe gradvis ned til 0 så ikke kroppen tror den skal frastøte embryoet (et brått fall i progesteron vil stimulere en abort så vidt jeg har forstått). Det er ikke forsket på bruk av Wild Yam under graviditet, så det er ikke anbefalt å bruke fordi man ikke vet om det er trygt. Så derfor er det nok lurt å slutte ved IKM uansett tenker jeg.
Jeg prøver det ut, så vidt jeg har lest har men ikke funnet skadelige effekter på kvinnekroppen.
På de kapslene jeg har kjøpt på nett stod det på nettsiden at man kunne ta 2-3 kapsler 2 ganger daglig.
Derfor tenker jeg en plan for meg kan være:
Wild Yam regimet til Lykkeliten_86:
1 - 6 dpo: 3 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
7 - 8 dpo: 2 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
9 - 11 dpo: 1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld
12 - 13 dpo: 1 kapsel morgen
Og 13 dpo har jeg IKM, og uansett 0 kapsler videre. Dersom tr er forsinket og testen ikke blir positiv så får jeg vurdere å ta billigstrimmel test hver morgen og ta 1 kapsel så lenge testen er negativ. Jeg har hatt veldig regelmessige sykluser, så det håper jeg jo at ikke blir tilfelle.
Dette gir totalt 46 kaplser, så da rekker 1 boks til 2 sykluser. Dersom det ikke hjelper i løpet av to sykluser får vi se om jeg gidder å teste det noe videre.
Jeg starter 1, 2 eller 3 dpo, avhengig av når tempen er så markant høyere at jeg vet sikkert at EL har vært.