White spirit-lukt

Dette går  nok bra! Pass på å ha soveromsdøra lukket så du kan gå inn der hvis det blir for ille. 
 


Dunn skrev:
Dette går  nok bra! Pass på å ha soveromsdøra lukket så du kan gå inn der hvis det blir for ille. 

 
Last edited:
Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig :) Det er nok ganske store mengder som skal til før det i det hele tatt skulle skjedd noe! Bare pass på, som allerede er sagt, lukk døra til soverom. Greit å slippe å sove i den voldsomme stanken. Og det gjelder jo uansett om man er gravid eller ikke. 
 
Tror du kan ta det helt med ro! Googlet opp databladet til white spirit (fra Jotun) og det står ingenting der om fosterskader eller at det at det kan påvirkearvematerialet. Men det er jo et løsemiddel da så du skal jo ikke puste inn dampen (men det skal du jo ikke selv om du ikke er gravid heller da). Siden du har barrikadert deg inne på soverommet går det nok supert med både deg om minien!

Det skal forresten ikke helles ut i avløp...
 
Hehe, shit happens :)
Bare pass på å ikke inhalere dampen fra white spirit. Håper lukta vil forsvinne snart sånn at dere får hele huset tilbake :)
 
neste gang skyller du penslene i vann, vannbasert maling trenger ikke WS
 
Luft godt, så går det nok bra!

Og til neste gang, hvis dere maler med sense kan dere vaske penslene i vann.  White sprit trenger du bare til oljemaling, og jeg er 99,9 % sikker på at sense ikke er oljemaling!
 


BlackBeauty skrev:
neste gang skyller du penslene i vann, vannbasert maling trenger ikke WS
 
Last edited:


kaffikåno skrev:
Luft godt, så går det nok bra!

Og til neste gang, hvis dere maler med sense kan dere vaske penslene i vann.  White sprit trenger du bare til oljemaling, og jeg er 99,9 % sikker på at sense ikke er oljemaling!

Selv den som er til lister og karmer? Oh, nå kjenner jeg lettelse her!

 


Imogene skrev:


BlackBeauty skrev:
neste gang skyller du penslene i vann, vannbasert maling trenger ikke WS

Menneh, er list- og karmmaling fra Sens også vannbasert...? Hadde vært deilig å pælme hele WS-flaska :-S


viss ikke den er vannbasert, så velger du en annen.....
Sense maling er ikke så mye mer helsevennlig enn annen maling, det de har fjernet fra sense er det som gjør at du kan vaske/tørke over litt på vegger så sense gjør seg veldig dårlig på lister og karmer. DEt helsemessige med sense forsvinner også når du putter brekk i fargen, der er de samme stoffene som all maling....gravide bør male minst mulig, gravide malere får f.eks ikke bruke sense.....(bare slik til opplysning siden markedsføringen får det til å virke som sense ikke har noen skadelige stoffer og folk føler de må bruke den når de er gravid)
 
Den til lister er også vannbasert, ja!
 


BlackBeauty skrev:


Imogene skrev:


BlackBeauty skrev:
neste gang skyller du penslene i vann, vannbasert maling trenger ikke WS

Menneh, er list- og karmmaling fra Sens også vannbasert...? Hadde vært deilig å pælme hele WS-flaska :-S


viss ikke den er vannbasert, så velger du en annen.....
Sense maling er ikke så mye mer helsevennlig enn annen maling, det de har fjernet fra sense er det som gjør at du kan vaske/tørke over litt på vegger så sense gjør seg veldig dårlig på lister og karmer. DEt helsemessige med sense forsvinner også når du putter brekk i fargen, der er de samme stoffene som all maling....gravide bør male minst mulig, gravide malere får f.eks ikke bruke sense.....(bare slik til opplysning siden markedsføringen får det til å virke som sense ikke har noen skadelige stoffer og folk føler de må bruke den når de er gravid)

Dette var ikke moro å lese, for jeg har sittet og malt mange lister med Sens, i den tro at jeg kunne gjøre det...

 


Imogene skrev:


BlackBeauty skrev:


Imogene skrev:


BlackBeauty skrev:
neste gang skyller du penslene i vann, vannbasert maling trenger ikke WS

Menneh, er list- og karmmaling fra Sens også vannbasert...? Hadde vært deilig å pælme hele WS-flaska :-S


viss ikke den er vannbasert, så velger du en annen.....
Sense maling er ikke så mye mer helsevennlig enn annen maling, det de har fjernet fra sense er det som gjør at du kan vaske/tørke over litt på vegger så sense gjør seg veldig dårlig på lister og karmer. DEt helsemessige med sense forsvinner også når du putter brekk i fargen, der er de samme stoffene som all maling....gravide bør male minst mulig, gravide malere får f.eks ikke bruke sense.....(bare slik til opplysning siden markedsføringen får det til å virke som sense ikke har noen skadelige stoffer og folk føler de må bruke den når de er gravid)

Dette var ikke moro å lese, for jeg har sittet og malt mange lister med Sens, i den tro at jeg kunne gjøre det...



Fant forøvrig dette på Jotun sine sider, og jeg velger å tro at de ikke hadde skrevet dette hvis det var farlig for gravide!

Fordi Sens ikke inneholder løsemidler og heller ikke avgir skadelig emisjon/avdamping, kan du male med Sens når du er gravid.

Hvis du åpner et spann og lukter på Sens vil du oppleve at malingen så å si er luktfri. Dette er fordi Sens inneholder minimalt med stoffer som emitterer/damper av. Når du maler med Sens unngår du derfor ubehagelig malingslukt – både mens du maler og når du er ferdig.

Ingen malingslukt
Når du maler med Sens slipper du ubehagelig malingslukt i huset både under og etter oppussingen.

Ingen løsemidler
Sens inneholder ingen løsemidler og er den mest helsevennlige interiørmalingen på markedet.


 
jeg er ikke ute etter å skremme eller si at en ikke skal male, jeg maler selv jeg. Med god lufting er en ganske safe, og andre ting du tar inn i hjemmet er mye værre (nye gardiner, puter, klær etc. som ikke er merkepliktig.....det skal litt til før det er skadelig for noen av dere)
Men, merkingen og anbefalingen på sense gjelder jo kun basemalingen, den malingen en putter oppi for å lage farge er lik for alle malingene. Det jeg mener er at det finnes bedre malinger som ikke er mer helseskadelig enn sense så lenge en tar sine forholdregler, du får da en maling som er bedre å vaske ved behov.
Igjen, det er bare å male :) men luft godt i flere uker før rommet brukes av barn eller gravide, selv med sense.

Astma og allergiforbundet i Norge er heller ikke en uavhengig organisasjon, tilsvarende forbund i sverige og danmark fraråder gravide å male overhode ;)
 
Back
Topp