What to do...??

ThePregster

Andre møte med forumet
Hei

Jeg er i en situasjon som jeg synes er veldig vanskelig ifht. jobbsøking, og vil sette stor pris på tilbakemeldinger. Kanskje noen har vært i lignende situasjon?

Jeg er 12 uker på vei, og var på førstegangsintervju i går. Dette er en stilling jeg har virkelig virkelig lyst på. Det er et tøft arbeidsmarked her i Stavanger for tiden, og det er lenge siden jeg så en passende stilling jeg hadde lyst på OG hadde mulighet til å få. Det var over 80 søkere, og vi var 6 stk som var på intervju i går.

Jeg tror intervjuet gikk veldig bra, og skal nå gjennomføre en test på nett som de skal sende over på e-post. Så blir det runde nr 2 på fredag (altså om 8 dager). Da skal de også ta en avgjørelse. Da er jeg nesten 14 uker.

Problemet mitt er hva jeg skal gjøre om det skulle være så fantastisk at jeg skulle få tilbud om jobben. Bør jeg informere etter å ha fått tilbud, men før jeg signerer om at jeg er gravid? Alternativt signerer jeg kontrakt, og så må jeg nesten si det nesten med en gang etterpå. Folk rundt meg vet jo om graviditeten etter hvert, og hadde nok ikke tatt sjansen på å jobbet der i 1-2 mnd uten å si noe.
Snakk om en kjip beskjed å gi etter å nettopp ha begynt:/ Hadde jeg vært arbeidsgiver, hadde jeg følt meg ganske lurt, og sikkert angret på valget.

Hvis jeg ikke sier noe, sikrer jeg meg jo jobben. Jeg vet at ihht. lovverket, kan jeg fint gjøre dette. Men, føler jo det er en megakjip måte å starte et arbeidsforhold på. Jobben det er snakk om er en avdeling hvor det i dag er ca 75 medarbeidere og 2 ledere. De har nå bestemt seg for å ansette en tredje leder, da de har store ambisjoner og planer om vekst og utvidelse. Stillingen virker superspennende, og jeg vil få ta del i å utarbeide strategi for videre drift mv. Hadde jeg søkt på jobb som en av de 75 som jobber der, hadde valget vært enkelt. Da hadde jeg aldri informert, før jeg hadde signert arbeidsavtale. Da er det greit å finne vikar. Men til denne stillingen, ser jeg for meg at jeg vil trenge mange mnd for å sette meg inn i alt og før jeg kan begynne å bli skikkelig god i jobben. Jeg tror mao. ikke det er en stilling det er "bare bare" å finne vikar til.

Noen som har vært i lignende situasjoner?
Hva hadde dere gjort?
 
Kom over følgende uttalelse fra en advokat;

http://www.mammanett.no/forum/showthread.php?83991-gravid-ny-jobb

Dersom du fikk stillingen FØR du ble gravid, er det uproblematisk. Det er vanlig å informere om dette noen måneder ut i svangerskapet, slik at arbeidsgiver får en rimelig tid til å planlegge.

Dersom du var gravid da du søkte stillingen eller før du mottok jobben, så bør du si fra straks. Derved får arbeidsgiver mulighet til å vurdere om det fra den siden vil bli krevd annullering av tilbudet på grunnlag av manglende opplysninger.



Kan de virkelig gjøre det, kreve annullering fra et evnt. jobbtilbud pga manglende opplysninger? Trodde virkelig ikke det var lov ifht diskriminering av gravide??
 
Jeg hadde informert med en gang nå, for det handler ikke bare om akkurat nå, men resten av arbeidsforholdet, og ærligheten din blir nok verdsatt. :)

Lykke til! :)
 
87 modell; selv om det da vil være en stor sjanse for at du ikke hadde fått jobben?

Ja, fordi hvis jeg hadde startet arbeidsforholdet uærlig, kunne jeg ikke forventet annet av arbeidsgiver heller, og motvilje fra arbeidsgiver er ikke noe man vil ha, uansett, og særlig ikke under et svangerskap, der behovet for tilrettelegging og sykemelding fort kan melde seg.
 
Jeg var i en liknende situasjon i vår. Valgte å ikke fortelle at jeg var gravid, for da hadde jeg nok ikke fått jobben. Det hele endte uansett med MA noen uker senere. Hadde jeg fortalt at jeg var gravid, hadde jeg risikert å nå sitte uten jobb og uten baby. I følge lovverket har man ikke plikt til å fortelle arbeidsgiver om graviditeten før tre måneder før termin.
 
Ville fortalt om du før tilbud og du aksepterer. Da har de god mulighet til å hanke inn "nr 2" som vikar.
 
Back
Topp