what to do? tips ang småspisingen til vesla?

*Kolibri*

Forumet er livet
Her er et eksempel på hva vesla kan spise ila en dag:

kl8: frokost: en bit av et knekkebrød med ost
kl11: lunsj nr 1 i bhg: ingenting, vann til drikke
kl15: lunsj nr 2 i bhg: 1/2 knekkebrød og noe frukt(aner ikke hvor mye frukt hun spiser), vann til drikke
kl17-18: middag: en porsjon av f.eks et laksestykke, en potet, halv gulrot og yoghurt naturell..hender hun spiser opp porsjonen sin men det er sjelden. hender hun får en is til dessert(saftis)
kl19: 2,5 dl melk før hun legger seg

Hun leker, men når hun kommer hjem fra bhg er alt galt..hun er sinsykt sliten og siger oppi sofaen hvor jeg gir henne litt jus og kjeks for at hun skal holde ut til middag..

Hun veier 12,4 og er ca 95 cm lang tror jeg..men kjøper jeg feks bukser i strl 98 faller det av pga hun er tynn.

Snakket med hs i dag på kontrollen til lillebror, og hun mener at vesla spiser for lite så hun bør ihvertfall få i seg 1/2l melk om dagen og mer i bhg.

Har du prøvd andre ting enn knekkebrød eller brød? Her hadde vi en periode en veldig småspist jente..og da fikk hun frokostblanding med melk av forskjellige slag og det spiste hun. Eller vi ga henne grøt av og til. Hun var brød lei rett og slett....

Youghurt da?

ORIGINAL: Bdancer

synes hun bør få melk til lunsj i barnehagen. Har du snakket med de om hvorfor hun sikke spiser noe i bhg? Har de noen gang varm lunsj, spiser hun da?

Hvordan er tidsintervallen på måltidene? Må hun spise frokost med en gang hun står opp eller venter hun litt? Kanskje endre dette? Hva med å gi litt melk først for å "fa i gang" magen tidlig på morraen?

ja i dag snakket vi om at de må tilby melk i bhg, hun får ikke mat med en gang hun står opp for spør vi henne vil hun ikke ha noe mat. Så tror sambo venter litt med å tilby, men vi må gjøre en endring ser jeg og det er å ikke gi jus før frokost..hun bruker å få jus med tran i ([:'(][:D])

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Har du prøvd andre ting enn knekkebrød eller brød? Her hadde vi en periode en veldig småspist jente..og da fikk hun frokostblanding med melk av forskjellige slag og det spiste hun. Eller vi ga henne grøt av og til. Hun var brød lei rett og slett....

Youghurt da?

kanskje vi bør prøve frokostblanding ja, det var lurt![:D]
hun får velge mellom brød eller knekkebrød, da svarer hun alltid knekkebrød. JEg har kjøpt den lysere varianten for at hun ikke skal være mett for lenge, i håp om at hun vil ha mat igjen kl 11.
Yoghurt spiser hun innimellom, tror rett og slett vi glemmer at yoghurt eksisterer[8|]

Hva med og gjøre som cathy girl og gjøre maten fetere. Ha mer smør og oljer i det hun spiser. Liker hun babygrøt fremdeles? Kanskje gi henne det om morgenen. Er jo næring og energi i de. Gi henne helmelk, yoghurter, ikke sett noen begrensninger på antall beger etc. I stedet for kjeks etter barnehagen. Kanskje en dananino yoghurt, de 6 små. Ikke duoen.

Leah er veldig glad i havrenøtter, og så pleier hun å få yoghurt med 4-korn i. Så metter det lengre. Håper matlysten kommer seg[:)]

Vi har også strevd med at han har spist lite, men ser at jo mer vi varierer hva han blir tilbydt, jo mer spiser han. Bør helst ikke tilby det samme to ganger på rad. Her blir det veldig attraktivt hvis han får paprika, agurk, druer eller epler oppå pålegget. Lager en del smoothie av yoghurt, frosne bær og melk også,og sier at det er is[8D] 
Tror de små fort blir lei av det samme hele tida, hvor flink er barnehagen å variere??

Lykke til iallefall [:)]

Ja, Kjærringa på Toten har jo forklart litt hvordan vi gjør d[;)]
AH var også veldig brødlei en periode så da ble d mye grøt som havregrøt eller semulegrøt og kornblandinger av alle slag enten med yughurt eller med melk og sukker/syltetøy på. Har man grøt kan man snike ekstra smør oppi uten at d gir så mye smak.
Vi har en flytende smør (vitago) som e lett å ta på maten. Ernæringsfysiologen anbeflate VitaGo produkter generelt[:)]
Om hun får is til dessert av og til så gi henne heller fløteis da d e mer fett i[;)] Men yughurt e en veldig grei ting å ha som dessert eller mellommåltid. AH får ofte d etter et måltid bare for å fylle litt ekstra opp!

håper dere finner en løsning på d. Vet hvor frustrerende d e når barn ikke spiser!
Masse lykke til[:)]

Det var litt lite ja. Jeg tenker også melk til alle måltider, men helst til måltidene tenker jeg og ikke før. Det metter jo.
Men ja her har vi også variert med youghurt med havregryn eller go morgen yoghurter for å få henne til å spise mer i småspiste perioder. Frokostblandinger, havrefras f.eks med bananskiver og rosiner i. Mer fett i maten ja. Smelt litt smør over potetene hvis hun liker det. Kan jo tilby litt juice etter frokosten så kanskje hun drikker litt av det i tillegg til melk og mat.
Kanskje hun trenger litt morsomme påfunn, jeg bruker noen ganger pepperkake former å trykker ut brødskiver i til matpakka. Så da er det konemenn og damer og stjerner ,hjerter osv. Veldig stas.

[:)]

Har samme problemet her, TB spiser nesten ingenting! Det eneste han vil spise er brunost, kun brunost! I dag har han f.eks spist:
frokost: tre biter brødskive med brunost
Lunsj: to biter av et eple
Middag: ingenting, bare pirket i maten
Kvelds: 1 yoghurt

Han har drukket to kopper med melk og en kopp vann i løpet av dagen... Heldigvis tar han en spiseskje med tran om dagen, og av og til ber han om to[8D] Får du snuppa di til å ta tran? Da får de i hvert fall i seg noen gode fettsyrer... Jeg synes det er vanskelig å få TB til å spise, jeg pleier å lokke han med at han kan få en kopp kakao f.eks hvis han spiser en brødskive. Det funker som regel, men i dag har han jo nesten ikke spist noen ting[&o]

Har dessverre ingen gode råd!

Ja, det glemte jeg! Når TB er veldig småspist, så pleier jeg å kjøpe naturelle nøtter. Han elsker nøtter, jeg gir han mandler/cashews/valnøtter... Det er jo masse verdifullt i nøtter og masse energi[:)]

Back
Topp