What? Bekkenløsning allerede?!

Snusmumrikken♡

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Augustlykke 2022 ❤️
Hei damer!

Jeg er 16+1 i dag, og har hatt bekkenløsning noen uker allerede. Dere som har fått det i første eller starten av andre trimester. Hvordan har det utviklet seg i løpet av svangerskapet? Var det relativt lik smerte hele veien, eller ble det verre og verre? Gjorde du noe for å forebygge, og fungerte det?
 
Hei damer!

Jeg er 16+1 i dag, og har hatt bekkenløsning noen uker allerede. Dere som har fått det i første eller starten av andre trimester. Hvordan har det utviklet seg i løpet av svangerskapet? Var det relativt lik smerte hele veien, eller ble det verre og verre? Gjorde du noe for å forebygge, og fungerte det?

Bekkenløsning er jo hormonelt så det kan du godt ha fått nå ja. Og alle har bekkenløsning i svangerskapet da men varierende hvor mye smerter det gir. Stemoren min har vært verre plaget for hvert barn. Men det 3. kom smertene før positiv test og gikk ikke over etter fødsel heller, det var et ekstremt tilfelle. Men mulig når som helst i svangerskapet ja.

Jeg har hatt smerter litt varierende, og nå sist dukker det opp i begynnelsen av andre trimester. Jeg har i flere svangerskap hatt god effekt av jevnlig behandling hos osteopat for å unngå låsninger, gode sko, unngå mye tråkking/ståing på hardt gulv dersom mulig og sitte på skråpute på type kontorstol eller en yogaball. Finnes også en type rund pute med luft inni som man kan ha på en kontorstol. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men meget mulig at små justeringer i hverdagen kan gjøre smertene bedre. Eventuelt en viss prosent sykemelding etter hvert om det blir veldig ille og arbeidssituasjonen ikke kan tilrettelegges noe.
Også hjelper det å huske at man alltid skal ha beina samlet når man går ut av seng og bil, unngå å vri seg ut med ene beinet først.
En fysioterapeut kan sikkert også hjelpe til å finne ut hvordan du kan tilrettelegge hverdagen.
 
Bekkenløsning er jo hormonelt så det kan du godt ha fått nå ja. Og alle har bekkenløsning i svangerskapet da men varierende hvor mye smerter det gir. Stemoren min har vært verre plaget for hvert barn. Men det 3. kom smertene før positiv test og gikk ikke over etter fødsel heller, det var et ekstremt tilfelle. Men mulig når som helst i svangerskapet ja.

Jeg har hatt smerter litt varierende, og nå sist dukker det opp i begynnelsen av andre trimester. Jeg har i flere svangerskap hatt god effekt av jevnlig behandling hos osteopat for å unngå låsninger, gode sko, unngå mye tråkking/ståing på hardt gulv dersom mulig og sitte på skråpute på type kontorstol eller en yogaball. Finnes også en type rund pute med luft inni som man kan ha på en kontorstol. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men meget mulig at små justeringer i hverdagen kan gjøre smertene bedre. Eventuelt en viss prosent sykemelding etter hvert om det blir veldig ille og arbeidssituasjonen ikke kan tilrettelegges noe.
Også hjelper det å huske at man alltid skal ha beina samlet når man går ut av seng og bil, unngå å vri seg ut med ene beinet først.
En fysioterapeut kan sikkert også hjelpe til å finne ut hvordan du kan tilrettelegge hverdagen.

Ja, bekkenløsning tviler jeg ikke på at det er :hilarious:Overrasket meg bare at det kom så fort, men sånn egentlig syns jeg ikke det er rart i det hele tatt.

Jobber som lærer, så tråkking og ståing blir det mye av, og ofte på harde gulv, og dermed er jeg redd det vil bli verre og verre etterhvert som tiden går. Tar med meg tipsene om smale ben i bil og seng, og sove med pute! Takk! :D
 
Eg kjente det godt bekkenet allerede frå positiv test denne gongen. Tok seg opp fram mot veke 20 og har roa seg litt igjen nå, er i veke 28. Men eg merker det fremdeles altså...

Det som har hjulpet meg er Bbhugme gravidpute som eg sover med, den avlaster godt langs heile kroppen. Eg har også fått mykje gode tips frå manuellterapeut for korleis eg skal og ikkje skal bevege meg i kvardagen for å avlaste/ ikkje feilbelaste.

Eg har kontorjobb og måtte ha 60% sjukemelding på det verste. Har nå 40%. Men det har berre gått fordi eg har kunna variere dagane mine etter dagsform heilt sjølv. Har 2 kontorstoler eg kan bytte på og eg kan også stå litt innimellom. Eg hadde nok ikkje klart å være i jobb der eg ikkje kunne styre aktivitetsnivå og lengde på arbeidsdagen sjølv.

Nå er det store forskjeller på korleis det utvikler seg. Vil uansett anbefale deg ein tur til fysioterapeut/manuellterapeut som er god på graviditet og bekken for å få tips til korleis ein skal bevege seg. Det har hjulpet meg veldig!
 
Jeg fikk det tidlig med alle, altså før uke 20. For meg ble det verre og verre og jeg ble gradvis sykmeldt 100%. Med første var det verst fordi jeg skulle være flink pike og jobbet i barnehage og SFO. Var helt grusomt, så jeg vil anbefale deg å lytte til kroppen. En vil ikke ha senskader heller.
Du har rett på tilrettelegging på jobb også. Jeg tok meg pauser når det passet med andremann på en saccosekk, men det er jo grenser hva man har tid til i en barnehage :hilarious:
 
Back
Topp