Whaaaat!!!!

x1xDaskepott

Elsker forumet
Mamma ringte meg nettopp og fortalte at jeg hadde fått en strømregning fra den gamle leiligheten min på over 23.000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hvordan ialle dage er det mulig liksom???!!!
Jeg bodde der i 10 mnd, fikk regning i posten hver mnd på mellom 600-1000 kr, og brukte ikke så allverdens med strøm! Jeg var alene, og mye borte og på jobb!! (leste ikke av, fikk bare regning i posten, for trodde det var sånn det fungerte liksom... stokk dum, ja jeg vet!!)

Hva i helvete skal jeg gjøre nå liksom??!!!! [:(][:(]

M å jo være en feil.... Ville jo fått den spesifisert!!
Er jo dobbelt så mye som min familie med rekkehus og tre personer..

Du må ringe de å spørre hva i all verden det der er, og hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.

ORIGINAL: ladand

M å jo være en feil.... Ville jo fått den spesifisert!!
Er jo dobbelt så mye som min familie med rekkehus og tre personer..

Få den spesifisert ja!!! Og dokumenter de månedene du bodde der, og vis dem de regningene du HAR betalt...

Lykke til!

Ja.. jeg fatter det ikke... De sa det var sluttoppgjør, fordi jeg ikke hadde lest av strømmen, men likvel!! Måtte jo fanden meg ha hatt på ALT av elektristitet på bånn gass HELE året, og kobla på naboens leilighet også da vel!!!

Jeg er helt sjokka.... Det kan bare ikke stemme!! Har ikke sjangs i haaaavet at det skal stemme!!!

ORIGINAL: stort og lite gull

Ikke ta det for god fisk jaffal.

Er det en leid leilighet? Ble måleren lest av når du flyttet inn?
Er det vanlig måler eller minusmåler? Dersom vanlig måler, sto den i ditt navn?
Er abonnementet avsluttet nå i så fall?

Hør med strømleverandør hvor lenge forbruket har vært stipulert, for det å bruke
23.000 PLUSS det du allerede har betalt er betraktelig mer enn vi betaler, og huset vårt er
200 kvadratm, vi er en småbarnsfamilie med overarbeida vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskemaskin, varmekabler i alle gulv (som står på) osv.

Kan godt være at strømselskapet skal ha så mye penger, men for en mye lenger periode i så fall.

Det er leid leilighet ja....
Jeg aner ikke om det ble lest av når jeg flytta inn jeg, husverten ordna alt for meg.... Hva er forskjell på vanlig måler og minusmåler?? Aner ingenting om sånt jeg[&:]
Det står i mitt navn og er avsluttet nå ja...

Hvis du ikke leser av strømmen, så gir de deg en akontoregning. Og den er som oftest MYE dyrere enn det du hadde fått hvis du hadde lest av. De tar godt i, nettopp for at folk skal slippe overraskelser. Hadde vært mer naturlig om du hadde fått igjen penger hvis du har hatt akontoregninger hele tiden du bodde der.

Ring el-selskapet og hør hva som har skjedd.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Hvis du ikke leser av strømmen, så gir de deg en akontoregning. Og den er som oftest MYE dyrere enn det du hadde fått hvis du hadde lest av. De tar godt i, nettopp for at folk skal slippe overraskelser. Hadde vært mer naturlig om du hadde fått igjen penger hvis du har hatt akontoregninger hele tiden du bodde der.

Ring el-selskapet og hør hva som har skjedd.

Det stemmer ikke helt...
Akontoregning er en forhåndsregning, hvor de sender regning ut i fra hva de tror forbruket er. Så leses måleren av en gang i året (vanligvis) og du får et oppgjør ut i fra dette. Videre skal neste års akontoregninger justeres i forhold til påvist forbruk.

Det høres ut som at Daskepott har hatt STIPULERTE regninger, regninger som blir sendt i etterkant, men en gjetning på hvor mye som er brukt fordi måleren ikke har blitt avlest.

Oki. De gangene jeg har glemt å lese av, så har jeg nemlig fått akontoregninger, og de har vært skyhøye!

Vanlige målere oppretter du et abonnement på (kan og stå i utleier sitt navn, men de fleste utleiere har installert nettopp denne type målere for at leietaker selv skal være ansvarlig for strømmen)
Hvis du har fått regninger i ditt navn så har du nok hatt en vanlig måler.

Minusmåler er en bimåler til en hovedmåler i huset (vanligvis utleier sin hvis de bor i samme hus)
Den viser hvor stort forbruket er på de kredsene som er tilknyttet minusmåleren, men regningen kommer i ett med hovedmåleren. Utleier pleier da som oftest å måle av forbruket sammen med leietaker, og ut i fra dette regne ut hvor mye som skal betales.

Hvis jeg var deg (eller du var min kunde på jobb [;)]) så ville jeg:
*sendt mail til strømselskapet og spurt når måleren sist var avlest, og om den er avlest nå.
* fortalt dem at saken vil bli påklaget, da du kun har bodd der i kort tid og det ikke er mulig at dette er korrekt.

Når svaret kommer så ville jeg tatt det videre, enten med dem eller utleier alt etter hva svaret er.
Er veldig spent på hva svar du får! [:)]

Jobber du i strømselskap?

Tusen takk for svar! Skal sende mail![:)]

ORIGINAL: rico

Dette skjedde første året jeg flyttet inn i leilgiheten her.

Bodde alene det året. og hvert kvartal fikk jeg regninger på tja ca 1000 lappen. trudde jeg hadde vært flink med strømmen jeg.
Så kom nyåret og da sluttregninga på over 10 tusen kr.

Ringte pappa i full frustrasjon. han ringte el selskapet og fikk forklaringa.
Siden jeg ikke leste av hvert kvartal så tok dem utgangspunkt fra året før. Altså fra den som bodde i leiligheta før meg.
Problemet mitt var at den leiligheta hadde da stått tom i nesten et år. Siden det var dødsbo når vi kjøpte den.

Så måtte pent betale. Fikk jo delt den opp.

Det kan se ut som det er noe samme hos deg desverre. Men samtidig syns jeg faktisk at det var litt av en summ du har fått som "sluttregning"

så ring dem. eller reis dit å prat med en kundebehandler. hvis mulig. Få dem til å forklare deg hva dette kommer av. og si du har ikke bodd der siden da og da.  og ikke minst skriv opp navnet på den du har prata med. for det kan hjelpe deg videre hvis el selskapet er trassige.

Usj, så kjipt... Det bodde et par der før jeg flytta inn da, så regner med de brukte mer strøm enn meg uansett... Aner ikke hva som har skjedd jeg... Mest lyst å bare sette meg ned å grine!![:(]

Har sendt mail til de nå, så får vi se hva som skjer.... Er i utlandet også vettu, så er ikke så lett å bare stikke innom heller[&:]

Back
Topp