Weekendtur med baby

anines

Elsker forumet
Er det noen som har vært på weekendtur med baby? Hvor anbefaler dere evt å dra med tanke på vogn, spisesteder osv? Tar gjerne imot tips til hoteller også :)

Har ikke vært, men vurderer å ta en tur til København. Der vet jeg at standarden på fortau og liknende er bra ;) i sør-Europa er det litt mer variert standard på veier og fortau. For ikke å snakke om mye brrrrrrrrrrrosteiner :P

Hadde med baby til Gøteborg. Gikk fint det. Bare håpløst å være på hotell med en unge som skal sove. Så da satt vi der i mørket med tv på uten lyd... :P Men a mor fikk shoppa litt, så var jo verdt det! :D

Har ikke vært, men vurderer å ta en tur til København. Der vet jeg at standarden på fortau og liknende er bra ;) i sør-Europa er det litt mer variert standard på veier og fortau. For ikke å snakke om mye brrrrrrrrrrrosteiner :P

Har vurdert køben, Stockholm og Gøteborg selv. Samtidig som at jeg har lyst til å dra et sted jeg ikke har vært, Dublin, Amsterdam feks. Men blir jo billigere å ta det litt nærmere kanske. Hvertfall Gøteborg og Stockholm hvor man evt kunne kjørt til.

Hadde med baby til Gøteborg. Gikk fint det. Bare håpløst å være på hotell med en unge som skal sove. Så da satt vi der i mørket med tv på uten lyd... :P Men a mor fikk shoppa litt, så var jo verdt det! :D

Haha, ja har tenkt på det samme selv. Får legge oss tidelig alle mann :p

Hadde med datteren vår på 10-11 måneder til Paris. Det var på mange måter greit, kunne bare rusle rundt og ta ting som de kom. Men det var lite tilrettelagt for vogn, og dårlig med stellebord, spesielt hvor mannen kunne ta stell, om det fantes var det på dametoalettet. Men som regel løste det seg. Vil absolutt uansett hvor du skal anbefale å finne hotell som er max én buss/bane/togstrekning fra sentrum, så blir det ikke så voldsomt ork med av og på baner, opp og ned trapper osv. Vi valgte et apartmenthotell som lå akkurat litt for langt unna sentrum, så vi måtte ta buss en retning og deretter tog/metro. Bussene var iofs greie, de er jo på bakkeplan, men å navigere rundt i trapper med vogn gjorde at det ble mye bæring. Valgte apartmenthotell hvor de hadde leiligheter med ett soverom, så vi kunne legge henne der og sitte i stua selv, i tillegg til at vi kunne ordne frokost og evt kveldsmat på rommet uten problemer.

Men det ble ikke særlig mye hverken av shopping eller museumsbesøk, så kunne jo i prinsippet vært hvor som helst ;)

Haha, brostein blir fort et h med barnevogn ja :p

Vi tok med gutten på 6 måneder til London. Lite tilrettelagt for vogn og baby generelt, men det var vi obs på før vi dro. Så vi pakket en lett trille og det var jo ingen problem, ble litt bæring ned trappene til tuben, men det gikk fint :p var ikke så mye stellebord heller på de typiske spisestedene vi gikk på, men hadde med engangsunderlag og et mykt underlag som fulgte med stellebag'en, så la det store engangsunderlaget på gulvet og matta oppå, og kastet engangsunderlaget etterpå. Så det gikk jo også fint ;)

Ellers var det også noen steder som ikke hadde barnestol, vi hadde han bare i vogna eller på fanget da, men det selges slike tøyseler/tøystol som kan festes til alle typer stoler og tar veldig liten plass.

Så sånnsett gikk det veldig fint på tur! Han ble syk da selvfølgelig på dag 2, hehe, men sånn er det jo med barn ;)

Amsterdam syntes jeg fungerte veldig fint med barnevogn. Vi hadde Simo-vogn da, så litt brostein har aldri vært et problem. :) Det var enkelt å komme seg rundt med vogn. Det gikk tog fra flyplassen til sentrum, og trikk overalt inne i byen, så vi trengte ikke ta med bilsete eller ta sovende barn inn og ut av vognene for taxiturer. Veldig mange spisesteder hadde noen bord ute, det liker jeg veldig godt når jeg reiser med barnevogn, eller med småbarn som roter en del når de spiser. :P

Mine barn har alltid kunne sove i vognen. Da er byer som Amsterdam og andre storbyer perfekt synes jeg. Ungen kan bare sovne når den er trøtt om kvelden, uansett hvor vi er. Så lenge vi kan gå eller ta trikk tilbake til hotellet, så sover barnet like fint. :) Mye verre på små steder der man risikerer å måtte vekke ungen for bil- eller taxitur.

Me har vore både i Paris og fleire byar i USA med ein liten, hadde han i manducaen og det gjekk som ein drøm. Lettare å ta dei med når dei er såpass små enn når dei er større syns eg;)
Barcelona fungerer også veldig fint med små barn:)

Alt avhenger på instilling;) men sjekk hotellet har heis, booket i Singapore uten og det var noe herk med barnevogn:/

Vi hadde med eldste til Gøteborg og til Riga på langweekend. Begge deler fungerte veldig bra :) Han var lett å få til å sove og sov veldig bra i vogna. Opplevde ikke noe problem med brostein og vogn, selv om det var litt av det i gamle byen i Riga.
Var heller ikke langt med taxi inn til byen fra flyplassen. Vi hadde med oss prampack og hadde babystolen oppi der. De kjører jo som noen griser der nede og å ha han usikra var ikke aktuelt ;)

Vil forresten også tipse om at man kan kjøpe barnebillett på flyet også til babyer, og ta med babybilsetet inn i flyet og montere i flysetet. Da er man sikker på at det ikke blir feilhåndtert i bagasjen, og både barn og voksne får en bedre flytur. Det har vi gjort hver gang vi reiste med henne da hun var baby, også en stund etter hun hadde fått nytt bilsete (så lenge hun ikke var over vektgrensen på babysetet). Da har man setet lett tilgjengelig på destinasjon hvis man f.eks skal ta taxi fra flyplass.

Også flere av barnesetene i neste klasse (9-18/25 kg) kan fint monteres inne på fly, f.eks Britax TwoWay, Besafe Combi og noen flere. www.barnombord.no er veldig engasjerte rundt dette. Det finnes også egen sele for større barn som kun kan brukes inne på flyet men som gjør at de sitter støtt i eget sete.

Vil forresten også tipse om at man kan kjøpe barnebillett på flyet også til babyer, og ta med babybilsetet inn i flyet og montere i flysetet. Da er man sikker på at det ikke blir feilhåndtert i bagasjen, og både barn og voksne får en bedre flytur. Det har vi gjort hver gang vi reiste med henne da hun var baby, også en stund etter hun hadde fått nytt bilsete (så lenge hun ikke var over vektgrensen på babysetet). Da har man setet lett tilgjengelig på destinasjon hvis man f.eks skal ta taxi fra flyplass.

Også flere av barnesetene i neste klasse (9-18/25 kg) kan fint monteres inne på fly, f.eks Britax TwoWay, Besafe Combi og noen flere. www.barnombord.no er veldig engasjerte rundt dette. Det finnes også egen sele for større barn som kun kan brukes inne på flyet men som gjør at de sitter støtt i eget sete.

Takk for tips! Det har jeg aldri hørt om faktisk.

Back
Topp