wææ så ekkelt

August12mamma

Flørter med forumet
Satt og så på Monsen på nrk1.Og hun ene som var der sa at hun brakk både det ene og det andre og fikk epidural. og noe skjedde så hun ble lam.. Må vel ha stukket feil eller noe!

Wææ, spørs om jeg tørr og evt få epidural nå!! :O
har jo aldi fødd før så kan jo ikke så mye om det der, men og høre det der var ikke akkurat perfekt timing! :P

Btw, skal på kontroll 24 januar, da jeg skal være 12 uker. Hva blir dem og sjekke og får vi noe informasjon om hvordan det står til der ? eller får vi ikke vite NOENting før uke 18 på ordinær ul..
 
Jeg håper jeg slipper epidural, skjønner at noen må ha det og ville nok tatt i mot dersom det var anbefalt medisinsk. men ikke søren om jeg skal ha det, før det VIRKELIG er behov for det. 
Forrige gang gikk det fint uten noe som helst, krysser fingrene for det denne gangen også! 
 
Jeg hadde planer om ikke å ta epidural med hun første og etter vært våken i 2 døgn fikk jeg anbefaling om å ta epidural slik at jeg kunne samle krefter til siste del av fødsel. Og angrer ikke på det. Med nummer 2 spurte jeg etter epidural med en gang endte med at fødselen min tok 2,5 timer istenfor 1,5 men hadde styrt fødsel og var egentlig litt greit å få en pust i bakken.
Skal ha epidural denne gang hvis jeg ikke ser at jeg får en hurtig fødsel som sist da skal jeg ikke ha.

På sjekken du skal på i januar skriver de ut sjema som skal følges gjennom svangerskapet, helsekortet. Du veies, måles og tar blodprøver.Så lenge du går til vanlig lege eller jordmor er det samtale og prøver. Får ikke se noe før vanlig UL i uke 18 hvis du ikke går til privat UL.
 
Jeg klarte meg uten epiduralen forrig gang, så håper jeg slipper denne gangen også.. :) Lystgassen gjorde susen for meg Så håper ikke den blir fjernet før jeg skal føde. 
Der jeg går til kontroller er privat, men vi betaler ingenting.. Så de har ultralyd der, så slipper å dra på sykehuset for ultralyd.
 
Jeg håper jeg klarer meg uten denne gangen! Måtte ha med Calle, etter 40 timer med rier bestilte jordmor til meg, vi var enige om at det var greit at jeg fikk litt hvile :p Fikk epidural ved 5-6 cm, og hadde det i et par timer til pressriene kom. Jeg kjente pressriene godt, og kjente godt at hodet sto i åpningen. Men var så høy på adrenalin at jeg ikke brydde meg særlig! ELSKER å føde, gleder meg til neste gang.

Men jeg hadde veldig effektive rier uansett - brukte 4 timer fra 3 cm til han var ute. Så blir spennende å se hvor fort det går denne gangen! 

Visst er det vondt å føde. Men jeg øvde meg på pusteøvelser fra jeg var litt over halvveis i svangerskapet. Jeg forestilte meg fødselen, og forberedte meg veldig mentalt. Og med pusten går det sinnsykt greit å takle smerten, i alle fall synes jeg det. Hvis man ikke er forberedt, tror jeg det er lettere å få panikk - og da er smerte vanskelig å takle. 

Jeg ventet visstnok på epiduralen i 1,5 timer. Hehe... Jeg husker det som 10 minutter, jeg var så veldig inne i det jeg gjorde. Jordmora sa at hun syntes jeg jobbet utrolig godt med riene, og det eneste jeg gjorde var å gjøre som mamma har sagt at jeg skal :p

Mamma har født 4 barn uten smertelindring. Hun lærte meg i forrige svangerskap at jeg må puste (ikke så farlig hvordan, bare du finner en måte som gjør at du kan konstentrere deg fullt ut), samtidig som jeg visualiserer hva som skjer. Da blir ikke smertene verken skremmende eller overveldende. Fungerte veldig bra for meg. :)

Så med mindre jeg får en laaaang fødsel denne gangen (kan jeg ikke tenke meg, var de tre første cm som tok lang tid, og det er jo de 4 første som er vanlig for førstegangsfødende å slite med), så skal jeg ikke ha smertelindring. Satser på ABC-klinikken og vannfødsel!
 
Back
Topp