Vurdering av igangsettelse

Frumammaliv

Betatt av forumet
I dag har JM sendt henvisning til sykehuset for vurdering av igangsettelse.. har termin 1/1 men nå er formen min så sykt dårlig, det som drar mest ned på livskvaliteten er bekken og Karpaltunell syndrom. Sammen gjør det at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst i hverdagen omtrent.. også har jeg 3 barn fra før da. Det hadde vært så utrolig godt å få han ut før jul (er det realistisk?) besteforeldre har satt av tid til å hjelpe med de andre tre, og jwg kunne hentet meg rolig inn. Føler det er farlig sannsynlig det blir hjemmeskolen fra nyttår, og da vil jeg og påstå det er bedre å ha fått hentet seg litt inn før det..

Men maset mitt til side :-p
Hva skjer på en vurdering for igangsettelse? Hvor realistisk er det at de setter meg i gang basert på dårlig livskvalitet og mine smerter når jeg sånn sett eller er «frisk» og barnet er friskt? Hvor kjapt snakker vi at det går, kan dette skje før julaften? Vil jo være hjemme igjen til lille julaften :-p
Kan tilføye jeg har hatt et frisk svangerskap, men vært sykemeld pga bekken siden uke 16. barnet måler stort, de andre barna har og vært store. Tipper han allerede er 50 cm og 3500gr, så han skal fint klare å komme ut nå uten noe risiko :)
(Dette er KK Bergen om noen har ekstra kjennskap til det)

Hei! Jeg skal vurderes selv de nærmeste dager. Termin 31.12. Barnet er estimert over 4500 og var 3400 i uke 37. Har også ekstrem bekkenløsning og 2 barn fra før. Store problemer med å gå og har hatt der siden uke 20. Begynner å bli litt sliten. Følger med her for å høre andres erfaringer. Og føler med deg, for det er veldig fysisk tunge dager.

Hei! Jeg skal vurderes selv de nærmeste dager. Termin 31.12. Barnet er estimert over 4500 og var 3400 i uke 37. Har også ekstrem bekkenløsning og 2 barn fra før. Store problemer med å gå og har hatt der siden uke 20. Begynner å bli litt sliten. Følger med her for å høre andres erfaringer. Og føler med deg, for det er veldig fysisk tunge dager.

Spennende da, håper det skjer noe.. virker helt forferdelig å gå slik over julen.. skjønner ikke hvordan jeg skal klare å sitte ved bordet på julaften en gang :-p
Hvordan fikk du estimert størrelse på babyen? Jeg har kun SF mål å gå på.. jordmor sier bare de ikke sjekker slikt om det er store barn, værre med for små sier hun :-p

I første svangerskap hadde jeg bekken og generelt kroppsplager pga bristet og skjevt halebein, bekken og skjevhet i rygg(kunne ikke gå mer enn 10 min sammenhengende uten å bli sengeliggende), så ble sykemeldt i uke 5.. 37+1 sendte jordmor henvisning til sykehuset for vurdering av igangsettelse pga mye smerter, utmattelse og plager som hadde ført til svangerskapdepresjon og fare for fødseldepresjon. Fikk time til samtale på sykehuset allerede 38+0, møtte 2 vanskelige og lite forståelsesfulle leger som ikke hadde lest henvisningen ordentlig og trodde jeg var der pga "litt bekkenløsning", som de så fint sa det:shifty: Hadde samtale først med den ene og så den andre, der måtte jeg krangle, gråte og forklare, mens de prøvde å gi meg dårlig samvittighet med å fortelle hvor ille det kunne bli, hvor mye farligere enn hvis det startet naturlig og at hvis de skulle sette meg igang var det kun pga mors ønske, ikke pga medisinsk grunnlag eller barnets beste... Men til slutt ga de seg og bestemte at jeg kunne settes igang og vi skulle sette inn ballong akkurat der og da, gjett om jeg var i sjokk:hilarious: (Snakket med flere jordmødre på sykehuset etter jeg fikk rom, de skjønte ikke hvorfor jeg ikke skulle bli satt igang og det virket som jeg hadde vært veldig uheldig med legene jeg hadde møtt)
Så ballongen ble satt inn i 17/18tiden 38+0, tatt ut 24 timer senere, 19.00 38+1 tok de vannet mitt og 11,5 time senere (morgen 38+2) ble mini født! 5,5 timer aktiv fødsel uten smertelindring, babyen var perfekt og jeg var oppe å gikk uten smerter få timer etter fødsel:D

Var til kontroll/vurdering selv idag. Fikk time til igangsettelse 38+0, det vil si om 5 dager. Blir igangsatt pga tidligere styrtfødsler i uke 39 og 38 og "lang" kjørevei til sykehuset som har barnelege og nyfødtintensiv.
Jeg fikk inntrykket av at legen og jordmor var sympatiske ovenfor mine plager og tilstand.

Spennende da, håper det skjer noe.. virker helt forferdelig å gå slik over julen.. skjønner ikke hvordan jeg skal klare å sitte ved bordet på julaften en gang :-p
Hvordan fikk du estimert størrelse på babyen? Jeg har kun SF mål å gå på.. jordmor sier bare de ikke sjekker slikt om det er store barn, værre med for små sier hun :-p
Har født to store barn fra før, og har hatt normalt SF mål, til ca uke 38 da tar det et skikkelig byks. Gjort det alle gangene. Har også hatt to vanskelige skulderforløsninger. Men det hørtes ikke ut som om det var superaktuelt å sette I gang heller. det blir spennende hva som skjer videre. De sa at de er tilbakeholdne med å sette I gang.

Back
Topp