Vurderer Hjemmefødsel. Noen som har erfaringer å dele?

Kjokkabållo

Glad i forumet
Lurer veldig på om hjemmefødsel kunne hvert aktuelt her. Virker så koslig på en måte, så intimt. Men er skeptisk til lyd nivået mitt, hihi. Vet jo aldri hvor vondt det blir denne gang. Gikk greit uten no skikkelige hyl ved forgje fødsel. Nå bor vi ganske tett med naboene å isolasjonen er ikke så god i huset. Så er mye det som hindrer meg nå. Hadde hvert kjempe koslig å ha alle jeg vil ha rundt meg etter på. Bare ligge å kose meg i min egen seng å sleppe å ligge på rom med andre å sånn.
Er tredje mann dette her å de andre to er født på sykehuset. Hadde hvert kjekt å prøve no nytt.

noen med erfaringer?

Vet ikke. Men jeg hadde nok ikke turt.
Godt å være på sykehuset i tilfelle noe ikke er som det bør...

Om jeg blir gravid igjen, blir det forhåpentligvis hjemmefødsel! Om jeg får lurt en jordmor til å bli med hehehe.

Tja, jeg fødte jo hjemme, men det var ikke planlagt. Teller det? Hadde aldri i verden planlagt hjemmefødsel, tenk på alt klinet[8D] Sånn kan det gå[:D]

Heldigvis gikk alt bra, for han kom veldig fort og uassistert. Jormor kom inn døra etter at hodet hadde kommet.

Det jeg var mest fornøyd med var at jeg fikk være hjemme hele barseltiden. Man føler seg straks litt friskere hjemme i forhold til på sykehus. Var ute og gikk tur med bikkja dagen etter[;)]

Dytter for deg jeg. Og håper at det er noen som HAR ERFARINGER om hjemmefødsel, og ikke bare syns og tror, som svarer[;)]

Jeg fødte hjemme.[:)] Planlagt hjemmefødsel, med jordmor tilstede.[:D]

Vi bodde i blokk da, det var ikke noe problem da jeg ikke hadde lyst til å hyle noe uansett.[8D] Nå har vi flyttet til et hus som er enda mer lytt, så neste gang kanskje jeg skal vurdere å fortelle leieboeren på forhånd at jeg planlegger hjemmefødsel.[;)] Seriøst så synes jeg ikke at du skal bekymre deg for lyder, dersom du ikke er typen som synes det hjelper å hyle masse, så gjør du nok ikke det neste gang heller. Og smertene føles mye mindre hjemme i fred og ro enn på sykehus med alt stresset rundt.

Hvis du er usikker på hva du vil, så synes jeg du bør ringe en jordmor som driver med hjemmefødsler, og avtale en samtale med henne. Ta med mannen din, så kan dere begge få svar på alt dere lurer på, og finne ut om det passer for dere.

Jeg vet at det er flere enn meg her som har født hjemme, har lest i alle fall en 5-6 historier. Du får prøve å dytte på tråden til du får flere svar. Kanskje det var en på april 09, og en på januar eller februar 09?

Bare spør om det du lurer på da. Lykke til![:)]

Denne artikkelen sto i avisa jeg jobber i denne uka:

http://www.h-avis.no/article/20091228/NYHETER/712289999/1214

ORIGINAL: Sommergull

jeg hadde ikke turt... kommer aldri til å gjøre noe sånt.. Tenk dersom noe galt skulle skje.. anbefaler å føde på sykehuset:) Men bare for ditt eget beste[:)]

Dersom man feks ikke liker sykehus, kan det faktisk forlenge fødselen, og sånnsett vil en hjemmefødsel faktisk være tryggere i noen tilfeller, fordi man slapper helt av.

ORIGINAL: GutteBabyMars09

Tenk hvis det skulle skje noe da?

Jeg personlig vil føde på sykehus hvor man har ALT[;)]

Det er jo ingen garanti for at det går bra da!

ORIGINAL: *Meya*

Nei, men da er det større sjangs for at det går bra[:)][;)]

Det er jo en grunn til at man må bo innen en viss radius fra sykehuset om man skal føde hjemme da... ;)

Jeg hadde aldri turt å føde hjemme. Jeg snakket med en kollega om det en gang. Hun hadde ingen komplikasjoner i svangerskapene sine og både fødsel 1 og 2 gikk fint. Det gikk vel også fødsel nr 3, men rett etter fødselen fikk hun selv alvorlige kompikasjoner og ble sendt rett til operasjon. Hadde de da ikke vært på sykehuset hadde ikke hun vært her mere idag. Kan nå ikke få flere barn pga at de måtte fjerne livmora.

Så selv om man anbefaler hjemmefødsel om svangerskapet er normalt og tidligere fødsler har gått bra har man ingen garanti!

ORIGINAL: *Meya*

Nei, men da er det større sjangs for at det går bra[:)][;)]

Det stemmer faktisk ikke. I Norge er det veldig trygt å føde uansett hvor du velger, om det er stort eller lite sykehus, fødestue eller hjemme. Likevel er det slik at det er større risiko for veldig mange av de vanlige komplikasjonene, f.eks. langsomme fødsler, store rifter eller behov for vakuum, dersom du velger å føde på sykehus, det er færre komplikasjoner ved hjemmefødsler. Jeg jobber på sykehus selv, så jeg virkelig hater å si dette, men for friske kvinner med normale fødsler er det nok litt tryggere hjemme. Selv hadde jeg en veldig langsom fødsel, som gikk helt fint og normalt hjemme, en fin fødsel både for meg og babyen. Hadde jeg født på sykehus ville jeg ikke fått lov til å bruke den tiden jeg trengte, og fødselen ville sannsynligvis endt med bruk av medisiner og vakuum.

Jeg synes alle bør føde der de føler seg tryggest, og greier å slappe av best, da går fødselen lettest også. Når du føler deg tryggest på sykehus skal du selvfølgelig føde der, men jeg synes det er trist hvis noen som ville følt seg mer komfortabel hjemme velger sykehus på grunn av myten om at det er tryggere. Hjemmefødsler er jo så mye mer behagelige.[;)]

Back
Topp