Vurderer du tøybleier?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
Vurderer det ikke, rett og slett på grunn av at jeg tror det er en del ekstra arbeid. Det er nok bedre for miljøet enn engansbleier, men tenker at det blir også en del ekstra vann- og strømbruk på grunn av det. Tenker at det må være opp til hver og en. :)

Ja, bor i finland så bleier er dyyyrt og det blir mye söppel. Ikke vet jeg nok om hva som er inni engangsbleiene heller.. Prövde på förstefödte, men det fungerte ikke. Hun ble veldig sår av töybleiene selvom vi byttet ofte, trolig siden oppsugningsevnen ikke er like prima som i en engangsbleie.. Vi kommer til å pröve töybleie på nestemann også, men om han også blir sår bruker vi engangsbleie i stedet. Får heller vaske miljösamvittigheten på andre områder, som f.eks ved å begrense bruken av våtservietter og plastposer osv.

Vurderer det ikke fordi jeg tror det er mye ekstra arbeid.

Jeg så på muligheten og slo det fra meg.
Jeg regnet litt og fant ut at det ikke ville bli mer miljøvennlig fra vår side og nå har tøybleier fått masse kritikk for å hemme bevegelse for barna. Spesielt når de skal lære å gå osv.

Jeg er for lat til å drive med det der. Så kommer ikke til å gjør det med mindre jeg må.
Vi kommer også til å reise endel og jeg syns det ville vært vanskelig å mye stress.

Ikke vurdert tøybleier engang..er for lat :-p Regner med det da vil bli en good del ekstra (kok)vasking med tøy enn engangs..er det så miljøvennlig da? :-p

Vi vurderer det sterkt, men ikke de første ukene. Da blir det engangsbleier for enkelthetens skyld. Men skal definitivt se an tøybleier. I Bergen kommune får man støtte med opptil 1000 kr for å kjøpe inn tøybleier og tilbehør, så vurderer absolutt å benytte meg av dette og prøve en stund, men kommer ikke til å føle det som et nederlag dersom det ikke fungerer.

Det blir mer miljøvennlig også med vann- og strømforbruk. I Norge er elektrisitet først og framst fra vannkraft, men de beregningene man ser på tøybleier vs papirbleier er foretatt i England der elektrisitet kommer fra gasskraftverk (som jo medfører CO2-utslipp).

Når det gjelder enkelhet er alt-i-ett og lommebleier vel så enkelt som papirbleier :) Greit nok, man må ha en egen skittentøyskurv med pose oppi, men man slipper alle søppelposene med bleier, og å kontinuerlig måtte kjøpe nye bleier på butikken. Man legger et rispapir oppi bleia som man bare vipper oppi do om det er bæsj på det.

Man trenger ikke tromle bleiene om man vil spare mer penger. Og om man får en baby nr to sparer man mye penger fordi man har bleienne fra før :)

Ergonomisk er tøybleier gode, det er ingenting som tyder på at de sliter mer med å gå etterpå. Moderne papirbleier er så tørre at barna ikke kjenner at de er våte, så barn med papirbleier slutter med bleier et halvt til ett år etter barn med tøybleier. Det å kjenne at man er våt er en viktig del av å lære å slutte med bleier.

Og sist men ikke minst: bleieutslett! Det er noe som omtrent oppsto ved innføring av papirbleier på åttitallet.. Barn ,ed tøybleier har det nesten ikke i det hele tatt.

Uheldigvis er papirbleier sykt billige i Norge (butikkene selger dem med tap) så man må være litt idealist for å bruke tøybleier i stedet. I USA er papirbleier mye dyrere både absolutt og relativt, (både faktisk dyrere enn i Norge, og mye dyrere i forhold til lønna), og der bruker en stor andel av barn tøybleier. Synes politikerne burde komme på banen, veldig få kommuner har subsidiering av tøybleier i Norge, Oslo har det ikke :-/

Så skjønner om dere ikke gidder :) Vi tenker å begynne med papirbleier de første ukene, også kjøpe one-size lommebleier etter det (som passer fra 4 kg og ut bleieperioden). Da har vi jo også fordelen dere beskriver med å kunne hive bleiene og slippe å vaske dem de første ukene, når vi har så mye nytt å tenke på som førstegangsforeldre, og jula midt oppi det :P

Vi vurderer det sterkt, men ikke de første ukene. Da blir det engangsbleier for enkelthetens skyld. Men skal definitivt se an tøybleier. I Bergen kommune får man støtte med opptil 1000 kr for å kjøpe inn tøybleier og tilbehør, så vurderer absolutt å benytte meg av dette og prøve en stund, men kommer ikke til å føle det som et nederlag dersom det ikke fungerer.
Tenker at lommebleier/alt-i-ett-bleier er det lettest å lykkes med, krever minst jobb :)

Nei takk - selv om jeg vet det fungerer for mange. Mine andre barn har brukt opp mot 15 bleier i døgnet i starten, og jeg ser for meg at det hadde blitt litt vel mye vask med tøybleier... Men det viktigste for meg er at barnet får friere og mer naturlig bevegelighet med engangsbleier.

Ingen tøybleier her i gården heller. Ser for meg at det blir mer pes enn jeg orker. Vil heller bruke den energien på andre ting :D

Nei, høres slitsomt ut :/ men tror man får ca 500,- i støtte her i kommunen for å kjøpe inn

Skulle virkelig ønske man fikk noe støtte av Oslo kommune for å kjøpe tøybleier :-/

Jeg hadde tøybleier til de to minste (født 2008 og 2010). Hadde kjøpt inn mange forskjellige typer og hadde planer om å bruke de. Men fant ingen som passet. De holdt rett og slett ikke på tiss i det hele tatt og det ble så enormt mye ekstra arbeid da ALT de hadde på seg måtte byttes/vaskes hver gang de tisset litt. Prøvde som sagt på 2 forskjellige barn med samme problem så denne gangen har jeg ikke kjøpt inn noen tøybleier og kommer heller ikke til å gjøre det.

Mannen har vel sagt noe sånn som om han ser en tøybleie kommer han til å kaste den :p

Her har det ikke vært vurdert i det hele tatt, kun fordi jeg ser for meg at det er mye ekstra arbeid :p

Back
Topp