Vurderer assistanse..

Lille Mirakel 18

Forelsket i forumet
Desemberlykke 2018
Hei.
Er 40 og får det ikke til. Prøvd i 7 pp nå og vurderer alternativer.
Jeg kan så utrolig lite om dette, og vil helst ikke. Men ser ut som vi bør tenke nytt nå...
Noen erfaringer å dele med oss som er helt grønne på dette?
Leste noe om at det koster flere titalls tusen per gang?

Hei.
Jeg kan så utrolig lite om dette, og vil helst ikke. Men ser ut som vi bør tenke nytt nå...

spørsmål 1. det største steget og vanskeligste steget var å faktisk be om hjelp. resten gikk "av seg selv"...

spørsmål 2. kommer ann på om 1. du går offentlig eller privat, og ikke minst 2. behandlignsopplegget du får... ;-)
vi har vel lagt ut tilsammen 15 000 for medisiner og undersøkelser på 2 aih stimuleringer.. hvor ene fortsatte vi hjemme og andre full aih ;-) med full klaff på nr 2... :-)

Hei.

Hei!

Har dere vært til utredning hos gynekolog?
Det koster "ingenting," og kan være løsningen. I første omgang blir det tatt prøver av dere begge, og du får innvendig ultralyd.
Det kan jo hende problemet kan løses med noe så enkelt som en tablettkur for deg. :)

Hei!

Har dere vært til utredning hos gynekolog?
Det koster "ingenting," og kan være løsningen. I første omgang blir det tatt prøver av dere begge, og du får innvendig ultralyd.
Det kan jo hende problemet kan løses med noe så enkelt som en tablettkur for deg. :)

Tablettkur hadde vært noe..! Takk for svar. Vi har vært innom og snakket med gyn bare...

Dere bør snarest mulig søke hjelp. I det offentlige opereres det med øvre aldersgrense (som ikke er 100% og endelig, men....), så det er lite trolig at dere vil få hjelp til f.eks. IVF/ICSI-behandling der. Det er først og fremst din alder som er utslagsgivende. Det finnes jo andre, enklere alternativer, som Pergotime/Letrozol/Femar som skal stimulere frem eggløsning. Dette er vel muligens det mest relevante for dere i første omgang. Ellers finnes det privatklinikker her i Norge som har en høyere aldersgrense for å kunne tilby behandling dersom dere skulle måtte ha behov for IVF/ICSI. Det koster selvsagt mange tusen. Prisene varierer litt, men ikke mye, fra klinikk til klinikk. Man må regne med rundt 30.000 kroner for selve forsøket (altså egguttak og innsett) og så tilkommer kostnader for kontroller samt ikke minst medisiner. Det er store variasjoner på hvor store medisinkostnadene er fra person til person, fra forsøk til forsøk, men dersom man godkjennes for assistert befruktning får man dekket kostnader som overstiger ca. 15-16.000 kr (husker ikke eksakt sum). Pergotime og lignende medikamenter er rimelige, koster omtrent ingenting, og kan fås på resept av gynekolog. Som sagt, oppsøk hjelp så fort som overhodet mulig. Det beste er nok å gå til en privatpraktiserende gynekolog ettersom det ofte er svært lang ventetid hos de som har offentlig avtale (men det varierer nok rundt omkring i landet, her jeg bor er det MINST seks mnd ventetid for å få time hos gyn med avtale. Privatklinikker har knapt ventetid i det hele tatt. Koster gjerne rundt 1.500 kroner for en konsultasjon med gyn.undersøkelse og innvendig UL samt at man tar en rekke blodprøver).

Lykke til på veien mot å få ønskebarnet! Håper dere lykkes! :)

Dere bør snarest mulig søke hjelp. I det offentlige opereres det med øvre aldersgrense (som ikke er 100% og endelig, men....), så det er lite trolig at dere vil få hjelp til f.eks. IVF/ICSI-behandling der. Det er først og fremst din alder som er utslagsgivende. Det finnes jo andre, enklere alternativer, som Pergotime/Letrozol/Femar som skal stimulere frem eggløsning. Dette er vel muligens det mest relevante for dere i første omgang. Ellers finnes det privatklinikker her i Norge som har en høyere aldersgrense for å kunne tilby behandling dersom dere skulle måtte ha behov for IVF/ICSI. Det koster selvsagt mange tusen. Prisene varierer litt, men ikke mye, fra klinikk til klinikk. Man må regne med rundt 30.000 kroner for selve forsøket (altså egguttak og innsett) og så tilkommer kostnader for kontroller samt ikke minst medisiner. Det er store variasjoner på hvor store medisinkostnadene er fra person til person, fra forsøk til forsøk, men dersom man godkjennes for assistert befruktning får man dekket kostnader som overstiger ca. 15-16.000 kr (husker ikke eksakt sum). Pergotime og lignende medikamenter er rimelige, koster omtrent ingenting, og kan fås på resept av gynekolog. Som sagt, oppsøk hjelp så fort som overhodet mulig. Det beste er nok å gå til en privatpraktiserende gynekolog ettersom det ofte er svært lang ventetid hos de som har offentlig avtale (men det varierer nok rundt omkring i landet, her jeg bor er det MINST seks mnd ventetid for å få time hos gyn med avtale. Privatklinikker har knapt ventetid i det hele tatt. Koster gjerne rundt 1.500 kroner for en konsultasjon med gyn.undersøkelse og innvendig UL samt at man tar en rekke blodprøver).

Lykke til på veien mot å få ønskebarnet! Håper dere lykkes! :)

Tusen takk... her var det mye info!
Jeg er litt overveldet... så mye greier ønsker jeg egentlig ikke...
Men takk uansett for grundig svar!
Jeg tror vi kontakter gyn på nyåret. [emoji173]️

Det er desverre mye greier med prøverør, men dersom det fører til barn så er det verdt det [emoji173] ettersom dere ikke har så mange år å prøve på med tanke på din alder så signerer jeg det knerten skriver her ovenfor. Jeg ville gått til gynekolog privat for å unngå flere mnd med venting. Til slutt, uansett hva dere finner ut at er best for dere - masse lykke til [emoji173] [emoji173]

Hei.

Hei, Helt enig med de andre her. Lang ventetid i det offentlige og pga alder ville jeg gått privat.

Når det kommer til medikamentutgifter i ivf forsøk gies det refusjon på utgifter over 15000/16000 på 3 forsøk, så fremt du har godkjent søknad for assistert befruktning.

Det er ikke sikkert at pergotime eller andre medikamenter nødvendigvis vil være til hjelp. Legen skriver ut slikt hvis det er indikasjon for det.

Om du får lite hjelp i Norge, kan jeg anbefale Spania. De er lengst fremme på forskning innen assistert befruktning+ har høyere aldersgrense enn klinikker i Norge

Tusen takk til dere alle som har svart, og delt av deres erfaringer[emoji173] Det har tatt tid og diskusjoner og besøk hos gyn... og vi bestemte oss for å gå for det i det ene øyeblikket, før jeg angret dagen etter. Mye pga at jeg nå forstår mer av selve prosessen med egguttak osv. Dette er større enn jeg hadde forventet! Fy søren dere er litt av noen damer!! All honnør til dere som prøver flere ganger også, det kan ikke være lett... og her er det vanskelig fordi jeg er usikker, mens han vil. Jeg føler meg eldre og eldre jo mer jeg tenker på dette.
Men igjen- hjertelig takk for alle svar, så mye grundig info[emoji173]
Jeg føler jeg har møtt forståelse her[emoji173]

Tusen takk til dere alle som har svart, og delt av deres erfaringer[emoji173] Det har tatt tid og diskusjoner og besøk hos gyn... og vi bestemte oss for å gå for det i det ene øyeblikket, før jeg angret dagen etter. Mye pga at jeg nå forstår mer av selve prosessen med egguttak osv. Dette er større enn jeg hadde forventet! Fy søren dere er litt av noen damer!! All honnør til dere som prøver flere ganger også, det kan ikke være lett... og her er det vanskelig fordi jeg er usikker, mens han vil. Jeg føler meg eldre og eldre jo mer jeg tenker på dette.
Men igjen- hjertelig takk for alle svar, så mye grundig info[emoji173]
Jeg føler jeg har møtt forståelse her[emoji173]

Ja, det oppleves overveldende og det ER mye man skal igjennom. Likevel vil nok absolutt ALLE si at det er/var verdt det, enten man faktisk ender opp med barn eller ei. Det er noe med det å faktisk ha forsøkt alt før man gir opp. De fleste lykkes heldigvis til slutt, men veien frem kan være lang. Var gjennom svært mange forsøk, flere operasjoner og uendelig mye mer før jeg endelig fikk barnet jeg hadde ønsket meg. Da var alt, absolutt ALT, det vonde glemt. Ikke drøy for lenge før du/dere bestemmer dere for hva dere vil gjøre. Tiden jobber, dessverre, litt imot dere. Uansett hva dere velger, ønsker jeg dere alt det beste og håper dere finner ro i den beslutningen dere tar!

Back
Topp