Vurderer å kutte dagluren, hun fyller snart to år. Meninger?

Frk.Keller

Glad i forumet
Nå er jeg såå lei av å kjempe med snuppa som aldri vil legge seg om kveldene, det er et evig mas om "maaaammaaaa maaammaaaa maaammaa.. mamma? mamma!!!! mammaaaaaaaa!!!!" hele kvelden.

Har tidligere kuttet ned fra 2 timer, til 1,5 time. Så har vi nå prøvd å kutte ned til bare 1 time, men da sier de i barnehagen, og jeg har forsåvidt merket det selv, at hun blir bare sur når vi vekker henne og dagen blir ikke stort bedre, og ikke merkes det merkbart på leggingen heller.

Det ender jo opp med at hun ikke sovner før 21.30-22.00 hver kveld, og kan sove til rundt 09 osv neste morgen. NÅR hun sover til 9 (altså de gangene vi ikke vekker henne), så nekter hun å sove på dagen. Når vi vekker henne kl 08 sover hun 1 t og blir sur. Idag vekte vi henne kl 08 og da ropte hun neeeiii sove meeeere! Meeere lalle!

Noen som har vært borti noe lignende med deres SNART toåringer, og vet hva man kan gjøre? Er det ikke litt tidlig å kutte dagluren? Nå skal det sies at hun har jo alltid vært et barn som har sovet mindre enn andre jevnaldrende, men ser for meg det blir KRISE hvis vi bare bestemmer for å kutte helt også..

vi har ei på 2,5 år, men siden hun fylte to har hun kun sovet 30 minutter på dagtid. Dette fordi hun var mye våken på natten og oppe kl 05 om morgenen. Det ble bedre med å kutte ned dagluren[:)]

Vi trappet veldig ned på sovingen når eldstemann var like gammel som jenten din, og kuttet den helt ut mnd etter han fylte 2 år. Gikk overraskende bra og han sovnet endelig til normale tider om kveldene igjen. !

ORIGINAL: Metemor

Vi trappet veldig ned på sovingen når eldstemann var like gammel som jenten din, og kuttet den helt ut mnd etter han fylte 2 år. Gikk overraskende bra og han sovnet endelig til normale tider om kveldene igjen. !

Hvor lenge sov han rett før dere kuttet ut da?

Hadde vært sååå godt å ha voksentid fra kl 19-20 igjen! [8D]

Jeg har valgt, til tross for perioder med leggeproblemer, og la han sove 1 time i barnehagen. Hjemme sover han som regel ingenting lenger.
Han har sovet 1 time siden han fylte 2 i juli og har fra da til nå hatt perioder innimellom der han ikke har sovnet før ganske seint, men likevel trenger han virkelig den luren i barnehagen.
Her får han ikke sove etter 14 da. Kanskje det hjelper å sette en sånn tidsgrense for dere også?

ORIGINAL: Linemor7

Jeg har valgt, til tross for perioder med leggeproblemer, og la han sove 1 time i barnehagen. Hjemme sover han som regel ingenting lenger.
Han har sovet 1 time siden han fylte 2 i juli og har fra da til nå hatt perioder innimellom der han ikke har sovnet før ganske seint, men likevel trenger han virkelig den luren i barnehagen.
Her får han ikke sove etter 14 da. Kanskje det hjelper å sette en sånn tidsgrense for dere også?

Mja, kanskje. Men har egentlig en sånn grense på kl 14, avogtil sover hun litt over, men det er veldig sjeldent.

ORIGINAL: Frk.Keller

ORIGINAL: Metemor

Hvor lenge sov han rett før dere kuttet ut da?

Hadde vært sååå godt å ha voksentid fra kl 19-20 igjen! [8D]

30-45 min . Kun litt hviletid. Ja skjønner deg veldig godt [:D] Blir nok en overgang for henne med en gang, men det stabiliserer seg ganske fort. Nå blir jo hun trøtt og sliten siden hun må ta igjen all søvnen hun mister om kvelden i en formiddagshvil. Er verd ett forsøk hvertfall. Lykke til [:D]

Mja, kanskje. Men har egentlig en sånn grense på kl 14, avogtil sover hun litt over, men det er veldig sjeldent.

45 minutter, ikke etter 13.30.
Prøv dere frem... Men prøv i en uke av gangen, ikke bare en dag liksom...

45 minutter, ikke etter 13.30.
Prøv dere frem... Men prøv i en uke av gangen, ikke bare en dag liksom...

Ja, men igjen så blir hun jo så sur og gretten når vi vekker henne etter bare en time [&:] Kanskje det bare må være sånn en periode. Får se det an på mandag, nå tror jeg det er noe feber og greier på gang, så tenker hun blir hjemme imorgen ihvertfall.

Forresten så hender det hun våkner og er lys våken på natta også [8D]

Her kuttet vi ut dagsovingen noen mnd før han ble 2 år, grunnet at han ikke sovnet før etter 2-3 timer etter det var sengetid, kuttet ned søvnen i barnehagen, men etter og ha snakket med de i barnehagen så bestemte vi oss for å prøve og kutte den helt ut, pga at han ble mer uopplagt når han bare sov 30-45 min.

Tok litt over en uke for å komme inn i nye rutiner pga at han alltid ble trøtt som bare det ved 16-1630 tiden og sovnet nesten stående, så ble mye bading på han tidlig på ettermiddagen[8D]

Men nå sovner han på 10 min max, har hatt noen netter nå hvor han er litt mer vanskelig og legge pga voksesmerter og urolig, men 19 er vanlig at han sover som en sten[:)]

ORIGINAL: trusa

Min sover bare 30-45 minutter på dagtid og her er det ingen problemer på kvelden.

Men... Når han blir vekt (?) på dagtid, hvordan er han da? Og hvordan var selve overgangsfasen?

ORIGINAL: hjertetmitt

Her kuttet vi ut dagsovingen noen mnd før han ble 2 år, grunnet at han ikke sovnet før etter 2-3 timer etter det var sengetid, kuttet ned søvnen i barnehagen, men etter og ha snakket med de i barnehagen så bestemte vi oss for å prøve og kutte den helt ut, pga at han ble mer uopplagt når han bare sov 30-45 min.

Tok litt over en uke for å komme inn i nye rutiner pga at han alltid ble trøtt som bare det ved 16-1630 tiden og sovnet nesten stående, så ble mye bading på han tidlig på ettermiddagen[8D]

Men nå sovner han på 10 min max, har hatt noen netter nå hvor han er litt mer vanskelig og legge pga voksesmerter og urolig, men 19 er vanlig at han sover som en sten[:)]

Åh.. Høres ut som om det er noe vi må gjøre her ja.. Men nå går ettermiddagene greit da? Ja, ser for meg det blir mye bading på ettermiddagen! Hehehe...

Våres har vi sluttet med dagsovingen rett før de har blitt 2år. Hun ene nektet å sove på dagen, mens hun andre sovnet ikke før 12-1 om natten[8|] Gikk vel 1 ukes tid før de ble noenlunde vant med de nye rutinene. Har en på 20mnd nå som er mindre og mindre intressert i å sove på dagen. Så er nok ikke lenge til det blir slutt på det for han også.

Back
Topp