Vurderer å gå over til mme

Totti

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Oktoberlykke 2019
Marshmallows2021
Vurderer sterkt å gå over til mme.
Lillemann har blitt 7 mnd nå, og spiser 2-3 måltid med fast føde i løpet av døgnet. Føler melkeproduksjonen har gått kraftig ned, puppene føles slappe og tomme. Prøver å legge han til oftere, men da blir han illsint når det tar lang tid før det kommer noe, føler heller ikke at han blir ordentlig mett. Tror det bare er nok melk på morgenen egentlig. Nå er jeg veldig sliten, og føler meg konstant stressa for om han får nok melk. Han har hatt noen perioder med hard mage også, selv om han får litt vann til hvert måltid, noe jeg tror bekrefter at er lite melk. Skal ringe helsestasjonen på mandag, men er så redd for å bli presset til å fortsette å amme. Starter på jobb snart også, så det stresser meg litt i tillegg da det kommer veldig lite nå når jeg pumper, vil ikke at han skal være skrubbsulten bare for å få til amming. Han går opp greit i vekt, bare falt pittelitt på kurven foreløpig.
Ble veldig lang tekst, så håper noen snille sjeler tar seg tid til å lese og kanskje komme med noen tips.
Kan man bare gå rett over til mme?
Hvor mye skal man gi i døgnet i tillegg til 2-3 måltid med fast føde?
Er det noe annet som er lurt å tenke på?
Setter veldig pris på om noen svarer :)
 
Har du prøvd i amme han inne på et mørkt rom, feks soverommet, på dagtid?
Veldig mange babyer som ikke klarer å fokusere på pupp i stua eller andre steder på dagtid fordi det er for mye spennende rundt å se på :)

Du bestemmer jo selv om du vil amme og du har allerede ammet babyen din en god stund - det er veldig bra jobba ❤️
Morsmelk hjelper på å fordøye det andre han spiser av faat føde, samtidig som mme kan gi tregere mage, så det er noe å ta med i vurderingen. Samtidig er det vanlig at puppene kjennes slappe og tomme ut på dette tidspunktet i ammeperioden selv om det er nok melk til babyen. Jeg fikk ikke til å pumpe noe særlig etter 8 mnd selv om babyen ammet ca 8 ganger i døgnet. Men jeg la ikke inn et eget pumpemåltid, om du har en fast tid å pumpe til vil det muligens øke på så du får pumpa da.

Men en mulighet er jo å erstatte ett amme måltid med mme om du vil, da får babyens mage fortsatt hjelp av morsmelka :) så kan du til jobbstart feks amme før og etter du kommer hjem, men erstatte det som før var på dagen med mme. Da vil det antagelig bli melk å pumpe mens du er på jobb om du vil det. Men det er helt opp til deg, og ikke noe rett eller galt :)
Om du fortsetter ammingen kan du kanskje også benytte deg av ammefri til å pumpe i løpet av arbeidsdagen eller komme litt senere/gå litt tidligere.

Hvor mye du skal gi av mm eller mme har jeg ikke noe godt svar på, det kommer litt an på hvor mye fast føde babyen spiser og hvor mye melk den trenger for å bli mett :)

Lykke til uansett hva du velger, håper du også får god veiledning på helsestasjonen ❤️

Og angående hard mage - veldig vanlig at de har dette etter start av fast føde, selv om de ammes og får masse melk. Min drkk virkelig mye pupp, men likevel hard mage av og på til litt over et år, magen brukte litt tid på å vende seg til fast føde rett og slett. Anbefaler litt hjemmelaget sviske eller aprikosmos daglig i perioder med hard mage, eller sviskemos fra ellas kitchen(eller noe sånt, lilla klemmepose).
 
Har du prøvd i amme han inne på et mørkt rom, feks soverommet, på dagtid?
Veldig mange babyer som ikke klarer å fokusere på pupp i stua eller andre steder på dagtid fordi det er for mye spennende rundt å se på :)

Du bestemmer jo selv om du vil amme og du har allerede ammet babyen din en god stund - det er veldig bra jobba ❤️
Morsmelk hjelper på å fordøye det andre han spiser av faat føde, samtidig som mme kan gi tregere mage, så det er noe å ta med i vurderingen. Samtidig er det vanlig at puppene kjennes slappe og tomme ut på dette tidspunktet i ammeperioden selv om det er nok melk til babyen. Jeg fikk ikke til å pumpe noe særlig etter 8 mnd selv om babyen ammet ca 8 ganger i døgnet. Men jeg la ikke inn et eget pumpemåltid, om du har en fast tid å pumpe til vil det muligens øke på så du får pumpa da.

Men en mulighet er jo å erstatte ett amme måltid med mme om du vil, da får babyens mage fortsatt hjelp av morsmelka :) så kan du til jobbstart feks amme før og etter du kommer hjem, men erstatte det som før var på dagen med mme. Da vil det antagelig bli melk å pumpe mens du er på jobb om du vil det. Men det er helt opp til deg, og ikke noe rett eller galt :)
Om du fortsetter ammingen kan du kanskje også benytte deg av ammefri til å pumpe i løpet av arbeidsdagen eller komme litt senere/gå litt tidligere.

Hvor mye du skal gi av mm eller mme har jeg ikke noe godt svar på, det kommer litt an på hvor mye fast føde babyen spiser og hvor mye melk den trenger for å bli mett :)

Lykke til uansett hva du velger, håper du også får god veiledning på helsestasjonen ❤️

Og angående hard mage - veldig vanlig at de har dette etter start av fast føde, selv om de ammes og får masse melk. Min drkk virkelig mye pupp, men likevel hard mage av og på til litt over et år, magen brukte litt tid på å vende seg til fast føde rett og slett. Anbefaler litt hjemmelaget sviske eller aprikosmos daglig i perioder med hard mage, eller sviskemos fra ellas kitchen(eller noe sånt, lilla klemmepose).

Tusen takk for fint og utfyllende svar :Heartred
Skal prøve tipsene dine, vil jo egentlig ikke slutte helt, er bare så sliten.. Har ikke prøvd å amme på et mørkt rom, kun morgen og kveld, så det skal absolutt prøves ut :)
Også veldig fint å høre at det kan være nok melk selv om de føles slappe og tomme, det har vært noe av det som har stresset meg mest. Ingen god følelse å være bekymret for om ungen er mett kjenner jeg :(
Men føler meg litt tryggere på å gi amming en sjanse til etter svaret ditt, så tusen takk :Heartred
 
Det er jo ikkje lenge før du kan kutte alt. Å det er jo ikkje mye melk de trenger når de får mye fast føde, så hadde eg vert deg hadde eg berre latt ungen styre det der, å så eventuelt slutte om noen mnd
 
Back
Topp