Vugge eller sprinkelseng?

Heidi95

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Sensommerskattene 2023
Vurderer veldig om vi skal bruke vugge i starten eller bare gå rett på sprinkelseng, men med babynest oppi. Samboer tenker sprinkelseng, så trenger man ikke kjøpe begge deler. Men litt usikker selv, da jeg tenker det kan være fint med en vugge i starten, men også greit med sprinkelseng også, så lenge vi har en babynest oppi har også tenkt på bedsidecrib, men usikker. Hva tenker dere å ha i starten?
 
Vi får låne en bedsidecrib og kjøper selv kun 1 speinkelseng til barnerommet :cat: kjøper en spinkel seng som vi kan ta ev en side dagen baby begynner å klatre over, som vi kan drøye litt med junior seng :cat: i stede for å kjøpe begge deler, om dere vil ha vugge også å eventuelt låne av noen:cat:?
 
Vi hadde bedside på soverommet, kjøpte billig sprinkelseng på Ikea til barnerommet (han sov litt i sprinkelseng en inne hos oss også, fra han var ca. 4-5 mnd). Da synes jeg han var blitt så tung og løfte over meg for å amme fra liggende stilling. Da var det enklere å stå opp å hente ham i sprinkelsenga og legge han på plass. Hadde også en kurv til den første tida når han sov i stua. Jeg vil anbefale å ha en soveplass i stua, men det kan jo også være vogna om man ikke vil kjøpe så mye utstyr. Jeg ville ikke hatt kurv igjen for den "seig" sånn ned på midten etterhvert som lille ble tyngre. Synes ikke den så noe god ut å ligge i for ryggen hans. Sprinkelseng må man vel nesten ha etterhvert uansett, så det er jo et "sikkert" kjøp. Bedside var veldig fint i starten, da jeg ville være nære babyen, se han godt, kunne ta på og ha enkel tilgang til å fikse på f.eks. dyna eller andre ting. I tillegg var det greit å slippe å stå opp å senga for å hente baby for å amme. Det negativ var at man blir litt innestengt i egen seng av å ha bedsiden inntil. Måtte på en måte åle meg ned til fotenden for å gå inn og ut av senga. Det kunne være litt tungt i starten med delte magemuskler som ikke fungerte som før. Etterhvert ble det tungt å løfte baby mens man selv lå. Men jeg skal bruke den igjen til neste baby! Når vi tok i bruk sprinkelsenga på vårt soverom fikk han bruke bedsiden i stua.
 
Vi skal ha bedsidecrib på soverommet i starten, så går vi over til sprinkelseng senere. Med første hadde vi vugge både på soverommet og stua, typisk sånne som er arvet - bygget av oldefedre, lave, med lite vuggefunksjon. Jeg angret på at vi fikk de i hus! Vugga på soverommet var et herk, når baby våknet på natta var det tungt og vondt etter fødsel å karre meg opp for å plukke opp for å mate. Endte med at baby sov i den frem til vi la oss, og endte i storsenga sammen med meg resten av natta.
Vår første var ikke noe glad i å sove, så vugga på stua var brukt til oppbevaring av puter og pledd :p
 
Vi hadde bare sprinkelseng sist, og nå SKAL jeg ha bedside crib som det går an å ta ned siden på og ha ved siden av vår seng på min side! :)

Syns det var fælt å reise meg for å hente baby i sprinkelsengen eller stå over sprinkelseng for å trøste etc etter fødsel.. Vi fikk heller ikke med oss gulp/bæsjeuhell siden vi ikke såg babyen. Nå ser jeg for meg at jeg bare drar baby (kan ligge på en stor gulpeklut som man kan dra i) mot meg når den trenger amming. Pluss at jeg enkelt kan holde en hånd på en urolig kropp som helst vil ligge sammen med mamman sin :)
 
Vi hadde bedside crib til førstemann, men den ble aldri brukt. Samsoving ble bare veldig fort naturlig og mest praktisk for nattammingen. Nå i ettertid kan jeg ikke skjønne at jeg turte, så liten som han var :wideyed: Bedside criben ble solgt, men jeg ser for meg at vi kommer til å kjøpe på nytt nå, for den er jo veldig praktisk egentlig. Så får jeg se om den blir brukt denne gang. Har også lyst på vugge å ha i stuen, sprinkelseng har vi ikke plass til så det får vente :)
 
Vi går for arvevugga den første tida, og så over til sprinkelseng. Har stokke sleepi mini, med utvidelsesett, som vi brukte frem til mini fikk større seng. Det gikk fint sist ;)
 
Skal ha vugge i stua. Greit å ha et sted å legge baby fra seg. Yngste hadde vugge på soverommet også men sov med oss til hun var nesten et år.. heldigvis var den bare lånt
Fikk sprinkelseng da hun fikk eget rom.
Så vi får se.. veldig enkelt med samsoving eller bedside crib mtp nattamming iallfall :)
 
Med første hadde vi sprinkelseng med alle sidene på. Jeg hadde epiduralskade i ryggen og klarte ikke bøye ryggen særlig eller løfte baby med bøyd rygg, så det var et helvete å få ungen ut av sengen og over til meg for å amme flere ganger per natt. Så det endte til slutt med samsoving.

Med andre så tok vi vekk den ene siden av sprinkelsengen og satt den helt inntil sengen vår og ankret den i vår så den ikke beveget seg. Dette gjorde at vi kunne «samsove», men i hver vår seng. Madrassene lå like høyt og jeg kunne lett få baby inntil meg med en enkel armbevegelse for amming og tilbake igjen.
Vi kommer til å gjøre det samme denne gangen og.

Vugge har vi og har vi bruket til dagsoving på stuen. Ganske greit så man slipper å gå opp med baby hver gang baby skal sove, eller drasse inn dypvogna inn på stua for å la baby sove der. Ikke bare bare med vogn inne når man har høst/vinter babyer, da vognene ofte er våte av snø, regn eller slaps etter en trilletur.
 
Vi skal ha bedside crib på soverommet, samt babynest. Kommer til å bruke lekegrinn i stua hvor mini kan sove enten i babynest eller i babyliften. Vi har. Mye fra tidligere, så slipper å kjøpe så mye. Krysser for ei jente, da har hi så og si alt.
 
Skal ha vugge i stova som papp laga til eg var fødd. Har lyst på bedside crib på soverommet. Sprinkelsenga spara vi til han/ho blir eldre :)
 
Har bedside crib på soverommet med babynest oppi. Brukte det til forrige kunne sette seg opp, da flytta vi over i sprinkelseng. bedside crib’en vår kan lages om til lekegrind etterhvert, samt at man kan glide opp den siden som er nede når den står inntil sengen, da blir den i alle fall til en hel crib som går på hjul. Veldig grei å flytte ut i stuen, at mini kan sove trygt der også. Veldig fornøyd med den hvertfall :happy:
 
Vi hadde vugge, bedsidecrib og sprinkelseng forrige gang. Vugga ble svært lite brukt, så den kommer vi ikke til å ta frem igjen denne gangen. Sprinkelsenga ble svært lite brukt før ved ca. 6 mnd. Bedsidecriben ble brukt helt fra start, noe vi regner med å bruke denne gangen også.
 
Vi hadde vugge, bedsidecrib og sprinkelseng forrige gang. Vugga ble svært lite brukt, så den kommer vi ikke til å ta frem igjen denne gangen. Sprinkelsenga ble svært lite brukt før ved ca. 6 mnd. Bedsidecriben ble brukt helt fra start, noe vi regner med å bruke denne gangen også.

Vi hadde også vugge sist, men prinsessa ville ikke ligge i den så vi solgte den. Kommer ikke til å kjøpe en nå.
Hadde ikke bedside crib eller babynest sist, så gleder meg til å se om det er nyttig.
 
Har bedside crib på soverommet med babynest oppi. Brukte det til forrige kunne sette seg opp, da flytta vi over i sprinkelseng. bedside crib’en vår kan lages om til lekegrind etterhvert, samt at man kan glide opp den siden som er nede når den står inntil sengen, da blir den i alle fall til en hel crib som går på hjul. Veldig grei å flytte ut i stuen, at mini kan sove trygt der også. Veldig fornøyd med den hvertfall :happy:

Kan jeg spørre hvilken modell dere har?
 
Vi skal nok ha vuggen som går i familien, alle ungene født etter 2010 har lagt i den:hilarious: den har hjul, så den er genial. Forrige gang hadde vi en leilighet med alt på et plan, så mini lå i babynest i vuggen mens jeg trillet henne med meg over alt. Trillet vuggen inn på soverommet på kvelden, men hun endte uansett opp i sengen med oss etterhvert, i nestet.
Nå har vi tre etasjer, så blir nok sprinkelseng på soverommet vårt og vugge i stuen:happy:
 
Hadde bedside crib i starten, sprinkelseng etter kvart. Kan ta av sida på den så har den til frøkna, fram til nestemann treng den. Hadde vugge utan vuggefunksjon på stova. Vil sjå om vi kan få på meier denne gangen. Vil gjerne kunne vugge.
 
Vi får låne en bedsidecrib og kjøper selv kun 1 speinkelseng til barnerommet :cat: kjøper en spinkel seng som vi kan ta ev en side dagen baby begynner å klatre over, som vi kan drøye litt med junior seng :cat: i stede for å kjøpe begge deler, om dere vil ha vugge også å eventuelt låne av noen:cat:?

Ja, jeg har også sett på en sånn sprinkelseng som kan tas av den ene siden vet at søstra mi har en vugge, så da går det nok sikkert å låne fra henne vil jeg tro
 
Back
Topp