Vugge / andre løsninger for baby i stua?

Lille Mamy

Blir kjent med forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Tenker instinktivt at vugge eller slyngevugge må være gull. Hvor ellers skal babyen ta seg en lur på stua? Sofaen der skal jo vi sitte så blir dårlig plass til nest o tillegg og lett å forstyrre baby hvis hun sovner. Og håååper jo å ikke bære babyen hele tiden. Hva slags løsninger tenker dere på dette området, erfaringer, tips? :)

Tenker instinktivt at vugge eller slyngevugge må være gull. Hvor ellers skal babyen ta seg en lur på stua? Sofaen der skal jo vi sitte så blir dårlig plass til nest o tillegg og lett å forstyrre baby hvis hun sovner. Og håååper jo å ikke bære babyen hele tiden. Hva slags løsninger tenker dere på dette området, erfaringer, tips? :)
Spør da et par venner jeg har spurt sier det ikke trengs og at jeg skal se an hvilken baby jeg får, ikke sikkert hun vil ligge i vugge (men det finner jeg vel ikke ut uten å prøve?)

Til min første hadde jeg lekegrind som han sov i de første 10-12 ukene. Etter det måtte jeg uansett ut med vogna. Han sovna ikke inne.
Nummer to hatet lekegrind. Hun sov bare PÅ meg de første 2 månedene. La jeg henne ned, våknet hun.. og hun fortsatte å ville sove på meg i 7 mnd på dagtid før det gikk over. En periode fra 2-4 mnd sov hun i slyngevugge og det var helt gull.
Jeg ville venta til etter fødsel. Og til 2-3 uker etter fødsel, det er at babyene viser sitt sanne jeg om man kan si det sånn, de fleste er ganske rolige den første 1-2 ukene :p

Har aldri hatt noen soveplass i stua til mine. Enten har jeg lagt dem i senga eller vogna. Men de første ukene sov gjerne babyen på meg.

Dette er litt vanskelig å vite. Med første brukte vi aller mest babynest i sofaen til dagsoving. Flyttet det oppi senga vår når vi la oss. Virket som hun likte seg godt der. Gammeldags, arvet vugge på stua ble ikke brukt, da våknet hun med det samme (og babynestet fikk ikke plass i vuggen.

Med andremann brukte vi så og si aldri babynest. Han roet seg bare i bæresele. Jeg satt med han i armene - til og med nattestid den værste perioden. Kjøpte slyngevugge som heller ikke virket.

Nå har jeg tenkt til å ha babynest og slyngevugge fremme. Slyngevuggen for å skjerme mot søsken. Og forhåpentligvis babynest i sofaen når de er i barnehage.

Kanskje kan du låne, arve eller prøve utstyr før du evt kjøper dyr slyngevugge eller vugge? :) man vet virkelig ikke. Her var det meste arvet, bortsett fra slyngevugge, så derfor vi har prøvd alt :joyful:

Her ville vesla så og si kun sove på meg den første tiden. Brukte ellers vogna i ny og ne og til å legge hu fra meg når det trengtes. Det rekker i massevis Ville uansett sett an baby hvis du vurderer vugge. Personlig ville jeg spart meg de pengene ved å bruke enten vogn, seng eller babynest. Denne gangen skal jeg forsøke å kjøpe svøpepose for å få baby til å sove bedre på egenhånd (forhåpentlig vis), forsøkte svøping med teppe sist, men den klarte hun liksom å komme seg ut i fra

Har hatt vugge på mine. Men bare de første månedene. Så har de sovet i vogna.
Skulle jeg valgt noe nytt nå så synes jeg de hengekøyene for babyer virker digg, eller en vugge som henger i en krok.
Men er jammen ikke lett å vite hva babyen foretrekker.

Hadde lekegrind med madrass i til flrste. Ble ikke brukt da han ikke sov omtrent.
Hadde vugge i stuen til andremann, som fungerte godt til rundt 6 mnd. Da brukte vi vognen.
Har vugge klart til tredjemann, om ikke hadde jeg nok bare brukt vognen!:)

Med storebror brukte vi babynest i stua - som ble flytta inn i ei vugge på soverommet (soverom er vegg i vegg med stua). Har god plass i sofa, men hvis det var mye folk på besøk - så lå han i babynest oppå en stor puff :)

Til min første hadde jeg lekegrind som han sov i de første 10-12 ukene. Etter det måtte jeg uansett ut med vogna. Han sovna ikke inne.
Nummer to hatet lekegrind. Hun sov bare PÅ meg de første 2 månedene. La jeg henne ned, våknet hun.. og hun fortsatte å ville sove på meg i 7 mnd på dagtid før det gikk over. En periode fra 2-4 mnd sov hun i slyngevugge og det var helt gull.
Jeg ville venta til etter fødsel. Og til 2-3 uker etter fødsel, det er at babyene viser sitt sanne jeg om man kan si det sånn, de fleste er ganske rolige den første 1-2 ukene :p
Hahaha. Blir spennende å se! :devil10

Det er tydelig at alle har forskjellige babyer, og det er greit å tenke på at en vugge/slyngevugge kan ha veldig begrenset brukstid. Her måtte jeg slutte med bedside/vugge når storebror var 4 mnd. Da var han sterk nok til å dra seg over kanten, og alt med lav kant kunne ikke brukes lengre. Kjempekjekt å ha i de 4 mnd, men greit å ha i bakhodet i forhold til hvor mye penger man skal bruke på det. Mange tipser om babynest, men husk at babyer aldri skal ligge i babynest uten kontinuerlig oppsyn grunnet kvelningsfare

Har ofte hatt en sånn løs bagdel fra barnevogn inne på stua den første tiden, til å sove i på dagtid. Eventuelt lekegrind som nevnt

Hadde moseskurv med vuggestativ til nr 2, passet henne fint :) håper nestemann også trives der.

Kjøpte brukt moseskurv og det fulgte med 3 stativ til den så har faktisk klart å plassere de i ulike rom som vi oppholder oss i. Det er vugge funksjon på alle stativene så blir jo kombinert vugge og kurv :) Mulig jeg blir å ha den litt på soverommet og, da det er litt trangt mtp å ha sprinkelsengen på siden av meg på soverommet. :)

Back
Topp