Vrang ved legging!!

blåbärjenta

Andre møte med forumet
Lille guttebassen på 4 mnd har vært flink, å sovne fram til 3 mnd alder, etter det har det vært en kamp.. stup trøtt, men bare suttrer og griner.. hva skal jeg gjøre, kan ikke bysse han i søvn resten av livet, på dagen sovner han KUN når vi går på tur med vogn eller kjøre bil... vræææl, blir gal! 
 
Vær konsenkvent å legg ham når du vil han skal sove..Prøv å få rutiner på hverdagen..Gjerne skriv opp når han sover,spiser og liknende så du får en oversikt over "hans" rutine.

Når han feks skal legges for kvelden,så legger du han og hvis han da evnt begynner å grine,så gå heller inn til han med jevne mellomrom og ro han ned og si bestemt at det er leggetid/natt og at han nå må sove.. Gjennta dette helt til han sovner. Dette har funket med alle mine 3 :-) Aldri hatt noe stort problem med legging. De to tre kveldene kan være litt utfordrene men det går somregel fort over.
 
Jeg vet rutinene hans, problemet er bare at han sovner ikke av seg selv, og så går det over til å bli overtrøtt... og da ruller ballen. Om kvelden legger jeg han til samme tid, samme rutine... men er en liten hissigpropp. Når jeg først har lagt han på rommet, får han ikkje komme ut av det rommet igjen før morgenen etter ;)
 
"Rutiner" er en vits det første leveåret. Hver gang man tror man har funnet en som funker, så får ungen et utviklingssprang og vips, så er søvnrytme og spiserytme og alt snudd helt på hodet. :p

En baby på 4 mnd er alt for liten til å ligge alene og gråte, men tar ikke skade av å sutre/gråte litt så lenge du er der og trøster.
Og da mener jeg ikke nødvendigvis å bysse, men å f.eks. sitte ved siden av senga med en god bok eller et nettbrett, slik at du kan lese uten at lyset er på for fullt.
Det viktigste er nemlig at DU ikke blir sur, sliten og stresset fordi du "kaster" bort hele kvelden på den dumme leggingen.
Dersom du klarer å tenke på det som litt "sitte stille"-tid, selv med litt klaging fra Jr., så blir DU mye mer avslappet, og da stresser du ikke opp ungen heller. :)
Nynn litt for ham, ha en hånd på magen hans mellom sprinklene, eller legg ham i sengen ved siden av deg til han sovner og lemp ham over i senga når han sover skikkelig - hva enn som funker for dere! Ikke stress så fryktelig med vellykket innsovning på egenhånd riktig enda - ved 4 mnd sier fremdeles hovedinstinktet til babyen at det skal være i kroppskontakt med trygge omsorgspersoner hele tiden - en ape- eller steinalderbaby som ligger alene er i livsfare, vi blir født med et behov for trygghet og omsorg som SAKTE trenes ut av oss/vokses fra. :)

Og så kan du trøste deg med at de neste 20-30-40 årene gjør det verdt det. ;)
(Hilsen en som hadde kolikkbaby i 9 mnd, og stadig minnet seg selv på det. ;) )
 
Da sønnen min var på den alderen bysset jeg han,gikk rundt i stua med han eller satt i sofaen og vugget han til han sovnet. Han er 18 mnd nå og sovner to sek etter at jeg har lagt han ned i senga :-) Kjenn etter hva som funker for deg/dere,ikke hør på alle "gode" råd,men følg magefølelsen din og byss han i søvn hvis det er det han trenger :-) Gjør det som føles riktig for DERE!!! :-)

Lykke til :-)
 
Back
Topp