Vossafår/Fårepølse

Elissa85

Gift med forumet
Hvordan er det med dere jenter, fryser dere vossafår eller fårepølse før dere spiser det?

Ingen som spiser det?

jeg har spist det helt frem til forrige mandag, da sa jordmor at jeg helst burde fryse det. men jeg har ikke gjort det og tenker at om jeg må gjøre det så skal jeg heller klare meg uten.. Syns ikke alt trenger være så tungvint.. Folk har jo vært gravide i hundrevis av år uten å ha hatt mulighet til det vi må gjøre nå.. sånn tenker jeg hvertfall. [:D]

Er bare så drittlei av å spise brunost [8D]
Og vil ha et pålegg som duger [8D]

hehe, forstår jeg godt. Jeg er hektet på jordbærsyltetøy på ristet skive om dagen. Så takk til min kjære bror som jeg fikk brødrister av til jul[:D]

eg spiste fårepølse og vossefår i begynnelsen. eneste eg klarte på maten dei første 8-10 ukene. nå har eg spist det sånn av og til. men klarer å spise det meste det nå.

Æ spise det æ vil spise æ! [:D] Jordmor sa at en uansett ikke spiser en kg med spekemat o.l, så ho sa det bare var å spise (men en burde holde seg unna muggoster).

Jeg hadde dilla på det en stund før jul, og spiser det innimellom nå.. Spiser det jeg har lyst på egentlig. Som nevnt før her ; hva gjorde de før i tida!?  [;)][:)]

spiser fårepølse ofte eg... visste ikkje det var spekemat??
tror ikkje det gjør noe vel?

niks!!!
Her men her forsvinner pakken lenge før den er blitt gammel nok!!
spiser BARE det

Spiser ikke fårepølse. Fikk beskjed av jordmor sist at jeg ikke skulle spise det, så da lar jeg være. Kjekt å ha noe å glede seg til også [;)]

Eg ete det eg ve ete, foruten gravlaks, muggost og fisk over 2,5 kg...

Holder meg unna all spekemat jeg.. Men vossafår/fårpølse spiser jeg ikke uansett [8D]

Holder meg unna all form for spekemat jeg også,men har hatt veeeldig lyst på Trønderfår og spekeskinke. Vurderte å fryse ned,men hørte også at det ikke holder å fryse ned,man må også varmebehandle. Velger å styre unna,men planlegger å ha med på føden og gomle når jobben er gjort[;)]....enda mer å se frem til[:D]

jeg spiser salami.. Legen min sa det ikke var noe problem..
Men spekeskinke spiser jeg ikke.. eller har det på pizza iblandt men da er den jo varmebehandlet

spiser salami nesten hver dag, fårepølse har jeg spist et par ganger. Men salamipakkene er aldri lenge åpne her i huset...
spekeskinke og annen spekemat holder jeg meg unna.

legen min kom meg ei god regle til meg..

stek det, kok det, skrell det eller glem det.

ORIGINAL: Elissa85

Hvordan er det med dere jenter, fryser dere vossafår eller fårepølse før dere spiser det?

Det hjelper ikke å fryse spekemat. Den farligste bakterien i spekemat er listeria, og den dør ikke ved frysing, den går bare i dvale. Spekemat er kun trygt å spise hvis det er stekt. For vanlig, oppskåret kjøttpålegg kan man også øke risikoen for listeria ved å fryse det først. Man eliminerer toksoplasmose, men listeriaen får bedre vekstvilkår i opptint pålegg.

ORIGINAL: tonii80

jeg spiser salami.. Legen min sa det ikke var noe problem..
Men spekeskinke spiser jeg ikke.. eller har det på pizza iblandt men da er den jo varmebehandlet

Ikke alle leger som er spes oppdatert på dette, dessverre. Matportalen sier noe annet, og den drives av Helsedirektoratet og Mattilsynet. Stoler mer på dem enn leger rundt om i det ganske land, ja.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Back
Topp