vondt tannkjøtt

Tinkerbell

22.01.14 <3
Januarhula 2014
er det fleire enn meg som har vondt tannkjøtt? eg har ei visdomstann og tannkjøttet rundt verkar forferdelig. Usikker på om dette har med graviditeten eller om det er visdomstanna sin feil.

Jeg har måtte fjerne 3 visdomstenner...... For et par år siden, og min erfaring er dessverre sånn at når en visdomstann begynner å krangle, gir den seg ikke før den er ute :( Det gjorde skikkelig vondt husker jeg, men smertene blir helt borte så fort tannen og såret er blitt borte!!! En utrolig lettelse!

Sent from my iPad using BV Forum

Det vet jeg ikke, men tror egentlig ikke at bedøvelse kan påvirke barnet... Men ta en tlf til tannlegen din, kan variere fra tannlege til tannlege, men visdomstann må man ta ut, ellers blir det bare betennelse og ekstremt vondt!!! Jeg hovnet opp i ansiktet til slutt på grunn av betennelse, det var helt grusomt!!

Jeg har masse bettenelse i tannkjøttet nå som jeg er gravid. Nesten et nytt sted hver dag. Våkner med blod på alle tenna om morningen. Så tror ikke graviditeten gjør det noe bedre i såfall.

Ta en telefon til tannlegen - de vet jo helt klart hva som er trygt og ikke. Da jeg måtte ta 2 visdomstenner tidligere i år fikk jeg først betennelse, men etter noen dager og en del skylling gikk det helt over, så selvom jeg valgte å trekke de uken etter så hadde det ikke behøvd å skje så fort (jeg måtte uansett ta de før eller siden da).Så kanskje de kan se hvor "ille" det er og om du eventuelt kan "skylle det vekk" for en periode sånn som meg før du tar selve tanna?Ring! Og lykke til!!

Nå er det lettere for gravide å få hull i tenna og sånt, så det er nok litt begge deler. Sist jeg var gravid så klarte jeg å få hull i ene visdomstannen min og jeg gjorde ingenting med den. Etter 1,5 år så fikk jeg svi for det med kraftig betennelse. Så jeg vil råde deg til å ta deg en tur til tannlegen din nå før det blir verre og vondere :)

DA har eg ringt tannlegen og fått time på mandag, skal i mellomtida ta corsodyl. Håper virkelig ikkje det er hull i tillegg! hatar alt som har med tannlege å gjere, no endar det vell opp med at eg grur meg heile helga :(

Jeg har masse bettenelse i tannkjøttet nå som jeg er gravid. Nesten et nytt sted hver dag. Våkner med blod på alle tenna om morningen. Så tror ikke graviditeten gjør det noe bedre i såfall.
Me too! Blør lett både ved børste og tanntråd! Er visst "normalt", men ikke så bra, da..

DA har eg ringt tannlegen og fått time på mandag, skal i mellomtida ta corsodyl. Håper virkelig ikkje det er hull i tillegg! hatar alt som har med tannlege å gjere, no endar det vell opp med at eg grur meg heile helga :(
Usj, stakkars deg. Forsøk å ikke bekymre deg, det vil jo ikke hjelpe det dugg.
Ta det som en kvinne etter helgen! Det finnes damer som har overlevd tannlegebesøk før deg! (Forsøk på oppmuntring!) ;)

Bare tenk på at det blir myyyyyye bedre om du får ut tanna :)
Tannkirurg trakk mine visdommstenner, en tann var ute på 15 min. Hadde litt vondt i en dag, etter det var det bare litt ømt og en vanvittig stor lettelse :)

Bare å glede seg til å få den ut :)

• Liker
Reactions: H27
Uff, føler med deg! Hater tannlege og har skikkelig forferdelig tannlegeskrekk! Var der i sommer å da ville han ikke ta røntgen eller noe siden jeg var gravid. Fikk beskjed om å komme tilbake til han så fort jeg føler meg bra etter fødsel for å operere ut visdomstennene mine :( de kunne vist ikke trekkes, så de må opereres ut.. De vokser innover i de andre tennene og ikke oppover, men BANK I BORDET! jeg har aldri hatt tannverk eller vondt i tenna i det hele tatt :) Merker ikke noe til visdomstenner heller :)
Lykke til :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er ikke sikkert at det er noe galt selv om tannkjøttet rundt visdomstannen verker. Det har jeg vært masse plaget med i forbindelse med at tennene har brutt frem. Det skjer gjerne i rykk og napp over flere år før tannen er helt ute. Jeg har ikke måttet trekke noen enda :)

Eg hadde same "problemet" som Noelle, at tannkjøttet verka innimellom og var veldig ømt når visdomstanna vaks. Må jo vere ein grunn til at dei søte små er litt ekstra rinete når dei første tennene kjem? :)
Men for eit par år sidan begynte eg å få betennelse i tannkjøttet rundt dei nedre visdomstennene (kunne ikkje åpne munnen!), då var det pga tanna ikkje hadde brutt heilt gjennom tannkjøttet, og det låg ei slags lomme rundt tanna der det samla seg mat som laga f***skap.. Fekk operert ut på Haukeland ganske kjapt etter det :)

Uff! Dette med tenner er ikke no godt! Har alltid vært skikkelig redd for tannlegen selv! Jeg kommer på kontroll en gang i året og det holder, så lenge jeg har vondt da:p har lært at tannverk er ikke noe man utsetter! Det er så vondt og blir mest sannsynlig ikke bedre av seg selv! Det er bedre at en tannlege får se på det, enn at det blir mye infeksjoner og styr! Jeg har begynt å få så vondt på innsiden av underleppa når jeg pusser tennene nede foran:p det har jeg aldri hatt før og ser ikke at det er no galt der. Kanskje huden på innsiden av leppa bare har blitt mer følsom?:p

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Back
Topp