Vondt i underlivet.

Guest
Hei! Jeg fødte en nydelig jente for snart fire uker siden. I de tre siste ukene har jeg hatt smerter ved vannlating og avføring.. Trodde det var urinveisinfeksjon, og fikk pencilin av lege.. Etter endt kur, har jeg fortsatt vondt! I tillegg har jeg vondt der jeg ble sydd.. Jeg fikk åtte pyntesting her og der i indre del.. Revnet ikke på utsiden.. Lurer på om det kan være betennelse i klitoris? Er det vanlig etter fødsel? Har forferdeling vondt der når jeg vasker meg, tørker meg osv.. I tillegg til intens kløe til tider! Det er også der jeg har vondt når jeg er på do.. Må jeg kontatke fødeavd, gynekolog eller fastlege? Lurer på om det er revnet litt der et av stingene var..
 
Kan ikke være sopp da? Da klør det intenst og man blir litt "hudløs" og sår. Du kan jo høre med fastlegen/gynkolog. Ikke uvanlig med sopp etter en fødsel fordi balansen blir forstyrret og man blir gjerne tørr. Samtidig kan en penicillinkur forstyrre balansen.
Lykke til :) Jeg har god erfaring med canesten vagitorie+salve og lactacyd intimsåpe.
 
Hei på deg!

Gratulerer med baby :-)
Fire uker etter en fødsel skal det ikke være vondt i underlivet, hverken ved vannlating eller når du vasker og tørker deg. Stingene har grodd og det meste skal være på plass.

Ser at du allerede har fått litt gode råd her på forumet - jeg tror også det kan være sopp. Det både klør og du blir sår og ofte ganske rød i slimhinnene. pHverdien i underlivet er mindre surt når du er gravid og når du ammer, så da trives soppen av og til alt for godt......
Siden du lurer på om det kan være noen av stingene som har gått opp ville jeg tatt en sjekk hos fastlegen! Hun kan samtidig vurdere om det kan være sopp og hvilken type behandling som er best for deg.
Ift smerter når du har avføring kan det jo være at du har hemoroider. Det er små eller litt større utposninger på blodårer rundt endetarmsåpningen som kan gjøre det ganske smertefult å gå på do - spesielt hvis du er treg i magen. Legen kan jo sjekke det når du først er det likevel. Det er som regel lett å behandle med salve eller stikkpiller (og nok væske så man holder magen godt i gang!)

Lykke til videre.
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp