Vondt i tissen og rompa... Snart-4-åring

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
No har lille lagt og skreke i ein drøy time. Ho har vondt i tissen og rompa. Klagar relativt ofte på det, og har tendens til forstoppelse. I dag har ho imidlertid vore på do og fått ut mykje.

Vi har levert urinprøvar eit par gongar før utan noko særleg utslag (dvs det var litt utslag men ved dyrking var det ikkje noko å slå ned på), og fastlegen seier at så lenge ho er i bra humør og får til å gå på do skal vi ta det med ro.

Men no går det litt langt synest eg. Har gitt ho ein paracet no for å sjå om ho får til å sovne igjen då.

Forslag til kva som kan vere gale?

kan det være noe som ikke gir utslag på urinprøve?? no vet ej ikke kor det er med jenter. men ej vet gutter kan få infeksjon mellom tisseluren å forhuden. dette vises ikke på hverken urinprøve eller blodprøve. men tisseluren blir veldig hoven å rød/lilla. vet ikke om jente kan få noe liggnende infeksjon ej???

ang det med at ho ikke går ofte på do, er det for ho er hard i magen?? jenta mi må vi passe godt på at ho ikke spise for mye bakst med hvetemel. (bolla, loff osv).. spiser ho litt for mye så blir ho knallhard i magen å klager fælt når ho må på do..

chriz skrev:
kan det være noe som ikke gir utslag på urinprøve?? no vet ej ikke kor det er med jenter. men ej vet gutter kan få infeksjon mellom tisseluren å forhuden. dette vises ikke på hverken urinprøve eller blodprøve. men tisseluren blir veldig hoven å rød/lilla. vet ikke om jente kan få noe liggnende infeksjon ej???

ang det med at ho ikke går ofte på do, er det for ho er hard i magen?? jenta mi må vi passe godt på at ho ikke spise for mye bakst med hvetemel. (bolla, loff osv).. spiser ho litt for mye så blir ho knallhard i magen å klager fælt når ho må på do..

Det som du beskriver med gutar er vel forhudbetennelse og eg trur neppe det er så aktuelt for jenter.. Ho viser i alle fall ingen teikn på å vere sår eller raud. Det virkar som om det er vondt INNI ein eller annan plass, utan at det er så lett å vite akkurat kor.

Når det gjeld magen så er ho heilt klart noko plaga med hard mage utan at vi heilt ser kvifor. Ho et veldig sjeldan fint brød, bollar kanskje annankvar veke. Det går mest i grovt brød, grønsaker, frukt, normal middag og ho drikk mykje vatn. Biola og rosiner i forsøk på å få fortgang.

Det er nok truleg to heilt ulike problemstillingar dette her, går ut ifrå at vi kan få orden på magen ved hjelp av eit mildt avføringsmiddel av eitt eller anna slag. Vi skal uansett til fastlegen i morgon på grunn av noko anna så vi får levere ein urinprøve (igjen) og få tips til kva vi kan gjere for å få fart i systemet.

ikkje gi rosiner!!! eg sliter med tullete mage selv, og rosiner er fy!

dette fekk eg bekrefta når eg var hos legen med eldstemann som i periodar er plaga med hard mage.
druer var ok, men rosiner er jo druer-væske. i magen vil dei svelle opp av væsken, og dermed stjele væske. og man veit jo at mindre væske=hardere nr 2.

legen nevte banan og som fy-fy i dårlige perioder.

liker hu malt? la hu få ei t-skjei, eller rør det inni varm kakao eller noe :)

nedentil ser hun helt fin ut? rart hun ikke sier at hun har vondt i magen dersom det er lengre inn...

Det kan være mark i rompa.. Hos små barn så kan det være vanskelig å vite nøyaktig hvor det klør når de er så små, de klær rett og slett nedentil. Tips fra meg er å se etter det i rompa

Miriamsmams skrev:
Det kan være mark i rompa.. Hos små barn så kan det være vanskelig å vite nøyaktig hvor det klør når de er så små, de klær rett og slett nedentil. Tips fra meg er å se etter det i rompa

signerer denne.
vi fant mark hos guttungen forrige helg.han klagda på vondt i rompa,magen og at han måtte bæsje hele tiden.Så sa han at han klødde litt også,så skulle vi smøre han litt og der så vi krypene:S

Miriamsmams skrev:

Spot on!

Googla "vondt i tissen" då det stod på som verst og leste at det kunne vere mark. Såg etter men fann ingen ting. Var hos legen i går, urinprøven var fin. Fekk tips om å gje ho mykje å drikke og sjå om det gjekk over.

I natt våkna ho igjen og skreik og hadde vondt i tissen så då gjekk eg grundigare til verks. Og sanneleg var det mark! Mulig ho har i rompa og, men dei hadde i alle fall spredd seg, så det stemte at det var der ho hadde vondt...! Stakkars lita jente. No har i alle fall heile familien tatt "ormekur", undertøy, handdukar og sengetøy er kokt, alle negler er heilt kortklipte, doen er sprita og resten av badet står for tur. Fri flyt av sprit her i huset om dagen.. 

Ekkelt med mark, men er likevel glad for at det ikkje er noko verre.

Ang magen så ser det ut til at den er i sving igjen. Rosiner funkar som berre det, så lenge ein drikker nok i tillegg. Akkurat som fiber. Om ein drikker for lite tetter fiber berre igjen, om ein drikker nok, løyser det opp. Styrer unna banan og blåbær, gir biola, rikeleg å drikke, frukt (plommer i dag). Ser ut til at vi klarte det utan avføringsmiddel. Og kanskje magen har vore ekstra vond pga marken og.

Satsar på at alt løyser seg no. Underleg at ikkje legen tenkte på mark forresten, får vel tipse han om det neste gong.

Ranveig R skrev:

Miriamsmams skrev:

Spot on!

Googla "vondt i tissen" då det stod på som verst og leste at det kunne vere mark. Såg etter men fann ingen ting. Var hos legen i går, urinprøven var fin. Fekk tips om å gje ho mykje å drikke og sjå om det gjekk over.

I natt våkna ho igjen og skreik og hadde vondt i tissen så då gjekk eg grundigare til verks. Og sanneleg var det mark! Mulig ho har i rompa og, men dei hadde i alle fall spredd seg, så det stemte at det var der ho hadde vondt...! Stakkars lita jente. No har i alle fall heile familien tatt "ormekur", undertøy, handdukar og sengetøy er kokt, alle negler er heilt kortklipte, doen er sprita og resten av badet står for tur. Fri flyt av sprit her i huset om dagen.. 

Ekkelt med mark, men er likevel glad for at det ikkje er noko verre.

Ang magen så ser det ut til at den er i sving igjen. Rosiner funkar som berre det, så lenge ein drikker nok i tillegg. Akkurat som fiber. Om ein drikker for lite tetter fiber berre igjen, om ein drikker nok, løyser det opp. Styrer unna banan og blåbær, gir biola, rikeleg å drikke, frukt (plommer i dag). Ser ut til at vi klarte det utan avføringsmiddel. Og kanskje magen har vore ekstra vond pga marken og.

Satsar på at alt løyser seg no. Underleg at ikkje legen tenkte på mark forresten, får vel tipse han om det neste gong.

sprit har ikke så mye hensikt,da disse er omtrent motstandsdyktige mot det.Vann og såpe,gni godt er det beste.Dusj godt HVER morgen i minst 2 uker.Er om natta de legger egg stort sett

sprit har ikke så mye hensikt,da disse er omtrent motstandsdyktige mot det.Vann og såpe,gni godt er det beste.Dusj godt HVER morgen i minst 2 uker.Er om natta de legger egg stort sett

Takk for tips. Det skal ikkje vere levande mark igjen 1 døgn etter "ormekuren" er tatt, så då skal det heller ikkje kome fleire egg. Skal ta ein dose til om ei veke i tilfelle det var overlevande egg som har blitt til mark.

Badet skal i alle fall vaskast grundig når vi har fått ungane i seng :o)

Ranveig R skrev:

Takk for tips. Det skal ikkje vere levande mark igjen 1 døgn etter "ormekuren" er tatt, så då skal det heller ikkje kome fleire egg. Skal ta ein dose til om ei veke i tilfelle det var overlevande egg som har blitt til mark.

Badet skal i alle fall vaskast grundig når vi har fått ungane i seng :o)

stemmer,eller om det er egg igjen noe sted i huset som man kan få i seg,de overlever opptil 3 uker utenfor kroppen:S I følge apoteket her så KAN det skje at ikke alle dør på første forsøk,skjedde her,fant noen etter et par dager også så tok da ny dose,men nå ser de døde ut de som kommer ut med avf. Men står også at man skal dusje hver morgen osv.i 2 uker.sikkert for sikkerhetskyld,i tilfelle overlevende.

stemmer,eller om det er egg igjen noe sted i huset som man kan få i seg,de overlever opptil 3 uker utenfor kroppen:S I følge apoteket her så KAN det skje at ikke alle dør på første forsøk,skjedde her,fant noen etter et par dager også så tok da ny dose,men nå ser de døde ut de som kommer ut med avf. Men står også at man skal dusje hver morgen osv.i 2 uker.sikkert for sikkerhetskyld,i tilfelle overlevende.

Takk igjen. Har vore gjennom dette ein gong før, men det er nokre år sidan. Gjekk heldigvis greitt å bli kvitt sist, satsar på at det går like greitt no.

Bare sånn til info. Det MÅ ikke være mark. Jeg hadde mye kløe i rumpa som liten og de fant ALDRI ut hva det var. Var ikke mark hvertfall...

I voksen alder har jeg forstått at jeg faktisk ikke tåler enkelte dopapirtyper får samme reaksjon da, så om det kommer igjen...

Lille_frosk skrev:
Bare sånn til info. Det MÅ ikke være mark. Jeg hadde mye kløe i rumpa som liten og de fant ALDRI ut hva det var. Var ikke mark hvertfall...

I voksen alder har jeg forstått at jeg faktisk ikke tåler enkelte dopapirtyper får samme reaksjon da, så om det kommer igjen...

nei,det må jo ikke være det,men greit å sjekke om barnet klør.Og nå viste det seg at det var det. Er jo mange grunner til at man kan klø der,så greit å sjekke ut alt.Og om det er mark er det jo ikke alltid man klarer å se dem heller.

Lille_frosk skrev:

Nei, det er ingen automatikk i at det *må* vere mark når ein har vondt/klør i underlivet. Men diagnosen er ganske enkel å stille når ein SER krypa som vrikkar seg rundt der inne...

men jeg bare lurer....ettersom man tar kun 1 pille/mikstur og en uke til neste.Er det ikke da sånn at det kan klekkes nye mark i mellomtiden,som igjen legger egg? for tenker at etetrsom det ikke dreper eggene,så er det jo egg der som vil klekke?eller er medisinen i kroppen i en uke?tiltross for bare 1 tablett?

HeDa skrev:
men jeg bare lurer....ettersom man tar kun 1 pille/mikstur og en uke til neste.Er det ikke da sånn at det kan klekkes nye mark i mellomtiden,som igjen legger egg? for tenker at etetrsom det ikke dreper eggene,så er det jo egg der som vil klekke?eller er medisinen i kroppen i en uke?tiltross for bare 1 tablett?

Joda, egg kan bli klekte. Men for mark, akkurat som for oss, så tar det noko tid frå klekking til dei blir kjønnsmodne. Dermed kjem andre omgang med medisin før neste generasjon begynner å legge egg.

Eg veit at ein skal ta internettinformasjon med ei klype salt, men synest dette var oppløftande lesing (henta frå www.doktoronline.no, ang småmark):

Hva kan du selv gjøre?

Tidligere ble det anbefalt streng renslighet og ekstra omhyggelig og separat vask av undertøy og sengetøy for å hindre spredning. Disse tiltakene er av tvilsom verdi og unødvendige fordi medisinen som brukes er så effektiv. Hydrocortisonsalve hjelper mot kløen.

Ranveig R skrev:

HeDa skrev:

Joda, egg kan bli klekte. Men for mark, akkurat som for oss, så tar det noko tid frå klekking til dei blir kjønnsmodne. Dermed kjem andre omgang med medisin før neste generasjon begynner å legge egg.

Eg veit at ein skal ta internettinformasjon med ei klype salt, men synest dette var oppløftande lesing (henta frå www.doktoronline.no, ang småmark):

Hva kan du selv gjøre?

Tidligere ble det anbefalt streng renslighet og ekstra omhyggelig og separat vask av undertøy og sengetøy for å hindre spredning. Disse tiltakene er av tvilsom verdi og unødvendige fordi medisinen som brukes er så effektiv. Hydrocortisonsalve hjelper mot kløen.

ok,da skjønner jeg:)
De sier vanlig hygiene holder ja,men må si jeg har vært "litt"ekstra forsiktig noen dager nå,spesielt ettersom de ikke døde ved første pille...hehe...Aldri vasket så mye i mitt liv før....hehe
Men har ikke sett noen levende på et par dager nå så da er vel sannsynligheten stor for at de er borte?:)
De er jo heldigvis ikke farlige,men gud så ekkelt :P

ok,da skjønner jeg:)
De sier vanlig hygiene holder ja,men må si jeg har vært "litt"ekstra forsiktig noen dager nå,spesielt ettersom de ikke døde ved første pille...hehe...Aldri vasket så mye i mitt liv før....hehe
Men har ikke sett noen levende på et par dager nå så da er vel sannsynligheten stor for at de er borte?:)
De er jo heldigvis ikke farlige,men gud så ekkelt :P

Eg hadde heilt noia første gong dette skjedde (lille var vel ca 18 mnd trur eg), vaska og vaska og vaska. Bleia var full av daude mark dagen etter første kur, såg ikkje noko til mark igjen.

Vaskar denne gongen og (alt av handdukar, sengetøy og undertøy har blitt kokt i dag og vi kokar undertøy fram til andre tablett er tatt), men frikar ikkje ut like mykje som sist. Er berre glad det ikkje var "noko verre". Har jo vore ute for dette før, og vi overlevde alle saman :p

Er berre spent på om marken har "parkert tøflane" enno, eller om lille blir plaga i natt og. Får vel "fasiten" på kor kjapt tabletten virkar i løpet av nokre timar (ho våkna 23.30 i går og ca 22 kvelden før). Håpar det er over, har så vondt av ho.

Back
Topp