Vondt i symfysen/tissen

Solosupah

Glad i forumet
I går fikk jeg noen litt ubehagelige stikk nedentil, samt ved symfysen, idet jeg la ut på tur i marka med hunden. Utpå dagen så begynte det å stikke mer og ble ganske vondt. På butikken like etterpå ble det plutselig vanskelig å gå, følte at jeg måtte ta små skritt og det å bære posene ble litt ekstra tungt. Tidligere på morgenen var jeg på et kjøpesenter, handlet litt, bar litt tungt der også, og stresset for å rekke noe.

Søkte litt på nett og forum, og fant ut at smerter i symfysen er knyttet til bekkenløsning. Er det noen som har erfaring med dette? Er det kroppens måte å si ifra at jeg var litt vel aktiv og kanskje stresset litt mye i går, samt bar tungt?

Skal man sitte mest mulig i ro med en pute/gravidputa mellom bena og gå noen rolige småturer? Bør jeg unngå styrketrening når det er ømt fremdeles, hva har dere gjort? Litt redd for at dette skal sitte i når det først har kommet...
 
Vi alle er individuelle med hva som funker, men ofte er gå det værste for bekkenet, altså annen trening kan funke bra for deg, men gå er vanligvis det som kan trigge bekkenet til å bli verre, men isteden for å gjøre som andre gjør så ville jeg sjekket selv om hva som du går vondt av pg hva som er best for ditt bekken. Noen hjelper det å slappe av, andre å trene. Noen hjelper varmt bad, andre kalde kompress. Fysio eller kiro er hvertfall veldig bra. De fleste gravide får bekkenløsning på en eller annen måte, trenge Ikke være voldsomt for alle, men kan være noen ting som bare gjør litt vondt, men anbefaler mest av alt å begynne med behandling.
Jeg har levd med bekkenløsning i to år og gått noen kurs selv, og går til behandling selv. Men ja jeg har det som defineres som kraftig bekkenløsning/bekkenløsning med gangvanskeligheter når mitt er på det værste, og får meg hjelper å sitte på yogaball, varmt bad, behandlinger, slappe av med ammeputa mellom bena, gå minst mulig, ikke sitte vanlig men litt bakover lent som en som ikke greier å sitte oppreist. Men ja er ikke sikkert ditt bekken bare tålte den turen, og kanskje det kan tåle alt annet, man må dessverre bare prøve seg litt frem, men ja mitt bekkenproblemer startet også med symfysen, og bak rompeskinkene, og litt i korsryggen. Masse god bedring
 
I går fikk jeg noen litt ubehagelige stikk nedentil, samt ved symfysen, idet jeg la ut på tur i marka med hunden. Utpå dagen så begynte det å stikke mer og ble ganske vondt. På butikken like etterpå ble det plutselig vanskelig å gå, følte at jeg måtte ta små skritt og det å bære posene ble litt ekstra tungt. Tidligere på morgenen var jeg på et kjøpesenter, handlet litt, bar litt tungt der også, og stresset for å rekke noe.

Søkte litt på nett og forum, og fant ut at smerter i symfysen er knyttet til bekkenløsning. Er det noen som har erfaring med dette? Er det kroppens måte å si ifra at jeg var litt vel aktiv og kanskje stresset litt mye i går, samt bar tungt?

Skal man sitte mest mulig i ro med en pute/gravidputa mellom bena og gå noen rolige småturer? Bør jeg unngå styrketrening når det er ømt fremdeles, hva har dere gjort? Litt redd for at dette skal sitte i når det først har kommet...
Jeg fikk akkurat sånne smerter som du beskriver der etter to mils skitur (i litt kuppert terreng) første permisjonsdagen min med førstemann. Da gikk jeg jo bare gravid i 1,5 uke til da, så sammenlikningsgrunnlaget er begrensa. Men for min del var det bare ømt i et par dager, også gikk det over. Så for min del tror jeg det var kroppen som prøvde å si ifra at skitur var litt heavy. Høres jo ut som om du også har hatt noen rimelig hektiske dager. Jeg hadde nok forsøkt å roe ned og se an et par dager før jeg søkte behandling. Når det kommer til hva som funker av trening så er det nok individuelt ja. Men er god tommelfingerregel er at hvis det ikke gjør vondt så er det greit å gjøre det. Så hvis styrketrening er vondt/ubehagelig så kan du prøve lettere vekter og hvis det fremdeles er vondt så dropper du det. Hvis gåing føles fint så er det bare å fortsette med det. Men hvis det blir sånn at alt er vondt så må du jo be om hjelp ;)
 
Jeg har noe av det samme. Legen mente det på meg hørtes ut som stram bekkenmuskulatur, og jeg fikk beskjed om å slappe av når jeg fikk de samt ikke gjøre knipeøvelser/bekkenbunnstrening når jeg kjente det trigget. For meg har det hjulpet. Jeg går fast til osteopat pga andre muskelplager, og kjenner at disse smertene kommer tilbake når jeg stivner igjen etter hun har massert meg. Men, slike ting kan jo være individuelle så kanskje greit å sjekke opp med lege/jm.
 
Sånn bortsettfra at det aldri har kommet helt til at jeg har hatt vondt for å gå, så har jeg hatt noen slike smerterdager med førstemann. Men dabare roa jeg ned en dag eller to, også gikk det over. Så trenger ikke være krise, men lurt å ta litt forhåndsregler.
 
Back
Topp