Vondt i skambenet?

Gravidmammaen

Forelsket i forumet
Har de siste dagene hadd vondt over skambenet/symfysen muligens? Når jeg står kjennes det ut som noe skal presses ned og ut av meg, og når jeg sitter kjennes det ut som noe blir presset opp. Har i dag hatt ekstremt ubehag der og mot venstre rumpeball/hofte etter jeg støvsuget stua. Kan dette være begynnende bekkenløsning? Kan ikke huske jeg hadde det slik sist gang, og hvertfall ikke så tidlig. Er ca uke 18-19. Andre som har hatt det slik?

Har de siste dagene hadd vondt over skambenet/symfysen muligens? Når jeg står kjennes det ut som noe skal presses ned og ut av meg, og når jeg sitter kjennes det ut som noe blir presset opp. Har i dag hatt ekstremt ubehag der og mot venstre rumpeball/hofte etter jeg støvsuget stua. Kan dette være begynnende bekkenløsning? Kan ikke huske jeg hadde det slik sist gang, og hvertfall ikke så tidlig. Er ca uke 18-19. Andre som har hatt det slik?

Det er vel mye som tyder på at det kan være det kanskje... Jeg hadde det sånn og forrige uke ca uke 16... Hadde to dager med mye sitting i forbindelse med blant annet jobb og når kvelden den andre dagen kom greide jeg ikke å gå pga store smerter i skambeinet og hoftene... Brukte helga på å bare slappe av og det kom seg litt, men har fortsatt en del vondt når jeg gjør diverse husarbeid eller går/sitter over tid...

Det er vel mye som tyder på at det kan være det kanskje... Jeg hadde det sånn og forrige uke ca uke 16... Hadde to dager med mye sitting i forbindelse med blant annet jobb og når kvelden den andre dagen kom greide jeg ikke å gå pga store smerter i skambeinet og hoftene... Brukte helga på å bare slappe av og det kom seg litt, men har fortsatt en del vondt når jeg gjør diverse husarbeid eller går/sitter over tid...
Det er noe dritt altså om det er det! Har du gode tips til å holde det i sjakk? Passer dårlig at det kommer så tidlig med en 2åring og husarbeid som må gjøres:-P

Det er noe dritt altså om det er det! Har du gode tips til å holde det i sjakk? Passer dårlig at det kommer så tidlig med en 2åring og husarbeid som må gjøres:-P

Dårlig med tips dessverre... Hjalp godt for min del å få slappet av, men en en liten en i hus er kanskje ikke det så enkelt heller... Mange snakker om både fysioterapeut, naprapat og kiropraktor så kanskje en ide å prøve det... Jeg har legetime til uka så tenker å spørre litt da... Livredd for at dette skal bli Værre...

Senk skuldrene på hva av husarbeid som "må" gjøres, det måååååå faktisk ikke det, og i alle fall ikke av deg. Nemlig.

Bekkenløsning i fremre bekkenledd, symfysen, er vondt. Det kjennes som en kniv som stikkes inn der til tider. Jeg provoserer det ikke mer enn jeg må.

Jeg fikk henvisning til fysioterapi av legen, er det bekkenløsning med gangvansker er det gratis. Jeg går på gruppebehandling en til to ganger i uka, og er delvis sykemeldt. Det har jeg vært siden jeg var ca 20 uker på vei, nå er jeg 30 uker og gleder meg til å fungere normalt igjen.

Vi har redusert bemanning her i huset nemlig. I stedet for to voksne er vi redusert til en, og meg som er mest til pynt. Jeg kan jo bidra litt da, men jeg sitter /ligger definitivt mest på sofaen....

Jeg klarte å holde bekkenløsning i sjakk ved å sove med pute mellom bena, ta små skritt, ikke bære noe og gå med crocks inne. Gikk også på gravidyoga der jeg lærte masse om kroppsholdning. Og aldri len deg på en hofte om gangen. Sitt ved kjøkkenbordet så mye du kan om du må lage mat.

Jeg sier ikke at det funker for alle men jeg merket med en gang jeg gjorde noe feil. Da jeg fulgte oppskrifta ble jeg bedre igjen. Hvil straks du kjenner at du får litt vondt :) som flere skriver så MÅ ikke husarbeid tas. Annet enn mat om du er alene hjemme...

Bekkenløsning er vel egentlig ikke å spøke med... Hvis man ikke tar det på alvor kan det jo forverre seg og man kan vel i værste fall ende opp på krykker. Eller ende opp med å ikke bli kvitt det etter fødsel...

Men synes samtidig det er vanskelig å legge bort husarbeid osv. Vi er så vant til at det for eksempel er jeg som stort sett handler og med handling en gang i uka blir det mye tungt å bære på... Vasking er det også stort sett jeg som gjør... Og skulle legge seg for på sofaen de neste 5-6 månedene sitter langt inne...

Det er kanskjd like ille å ligge myr, som å ikke gjøre noe? Jeg merker hvertfall at ligger/sitter jeg i ro for lenge, så blir det verre. Beveger jeg meg mye/gjør jeg mye hjemme, så blir det også verre. Gjelder vel å finne den balansen, men der sliter jeg altså.. Er ikke så lett å "forvente" at gubben som jobber 7-17(18) skal gjøre noe heller:-P guttongen er da flink å hjelpe til, men litt overivrig og liten enda;-)

Det er kanskjd like ille å ligge myr, som å ikke gjøre noe? Jeg merker hvertfall at ligger/sitter jeg i ro for lenge, så blir det verre. Beveger jeg meg mye/gjør jeg mye hjemme, så blir det også verre. Gjelder vel å finne den balansen, men der sliter jeg altså.. Er ikke så lett å "forvente" at gubben som jobber 7-17(18) skal gjøre noe heller:-P guttongen er da flink å hjelpe til, men litt overivrig og liten enda;-)

Tja, for meg er/var det bedre å hvile for mye enn for lite. Og da ligge på siden med pute mellom bena. Å sitte er ikke noe særlig. Men viktig å bevare bevegeligheten i kroppen. Tøye forsiktig her og der.

Å SITTE lenge er ikke helt godt nei, derav at jeg bare jobber til lunsj, fire dager i uka, jeg sitter på kontor og det er lenge nok av gangen.

Å ligge på sofaen, eller på senga, med pute her og der, det hjelper derimot veldig. I tillegg går jeg altså på "trening" hos fysioterapaut som fokuserer på bevegelighet og tøying så vi ikke stivner helt, samt noe styrke både i den muskulaturen som støtter opp rundt bekkenet, men også armene (ja, for selve bekkenet har vel ikke glede av at vi løfter små vekter, men armer og rygg har godt av det)

Jeg satt da jeg fikk så vondt at jeg ikke greide å gå... Satt først 7 timer på jobb en dag og så 6 timer i bil dagen etterpå... Men lå stort sett hele helga etterpå og da kom det seg litt...

Symfyseløsning er svært smertefullt.
Samme med bekkenløsning som gir isjasfølelse.
Kan være du har noen låsninger, jeg ville kontaktet manuellterapeut.

Det beste du gjør er å gjøre minst mulig :)

Back
Topp