Vondt i ryggen - noen tips til lindring?

Gompi

Forelsket i forumet
Jeg har hatt vondt i ryggen en god stund nå, men i det siste har det blitt mye verre. Har "kontorjobb" og sliter veldig med å sitte en hel arbeidsdag, men jeg vil helst ikke sykemelde meg mer enn de 20% jeg allerede har (kjedelig å gå hjemme...).
Har vondt på høyre side ganske langt opp på ryggen - bak høyre pupp liksom. Det er en konstant smerte som øker og synker i styrke.
Jordmor snakka om at det kunne være mellomgulvet som får seg en trøkk nå som babyen tar så stor plass inni der, men jeg vet ikke helt...

Noen som har vært borti noe lignende, og som har tips til hva som kan lindre?
Nedkjøling, eller sånn varme-gele kanskje?

sånn vondt har jeg også, men har ingen tips dessverre, for meg hjelper det å sitte med strak rygg, ha en pute i ryggen, men thats it..

Har du badekar? Hos meg hjelper det med et varmt langt bad =) Jeg pleier å sitte i badekaret en times tid ca når jeg har vondt i ryggen..

Ja, akkurat sånn har jeg det og! Var nesten som om jeg skulle skrevet innlegget selv..:P Jeg får det bare innimellom..Det har hjulpet meg også å bygge opp med puter sånn at jeg sitter avslappet-men med rett rygg...

Har samme problemet! Hos meg er det fullt av knuter opppover ryggen, de gjør at ting ikke "slipper" som de skal når man er gravid. Går til fysioterapeut som trykker på knutene til de slipper litt. Da blir det mindre vondt og stivheten løsner liksom :) Jeg trenger det for å holde ut i halv kontorjobb...

Bra dere skjønte hva jeg mente da hehe :-)

Badekar ja! Det tror jeg hadde vært tingen. Men har bare dusjkabinett dessverre..
Har tenkt på å dra i svømmehall, og få svømt og myka opp litt, men må innrømme at det ikke frister å vagge rundt i badedrakt/bikini med denne kroppen :-S

Har bygget opp med puter i sofaen jeg og. Det hjelper litt.
Får heller prøve å få til kortere dager på jobben tror jeg. 8 timer i dag ble nok litt for mye...

Gompi skrev:
Bra dere skjønte hva jeg mente da hehe :-)

Badekar ja! Det tror jeg hadde vært tingen. Men har bare dusjkabinett dessverre..
Har tenkt på å dra i svømmehall, og få svømt og myka opp litt, men må innrømme at det ikke frister å vagge rundt i badedrakt/bikini med denne kroppen :-S

Har bygget opp med puter i sofaen jeg og. Det hjelper litt.
Får heller prøve å få til kortere dager på jobben tror jeg. 8 timer i dag ble nok litt for mye...

Varmeflaske kan også hjelpe.. 
Det bruke æ, når æ har de verste rygg/bekkensmertan. :)

Blodtrykket og urinen din er bra eller??

De sier at en skal være obs hvis en får smerter øverst i magen (under høyre pupp)

greit å utelukke det hvertfall

Varmeflaske ja! Det kan jeg prøve :-)

Jeg har vondt i ryggen - på baksiden av høyre pupp liksom. Skal man være obs da og?
Blodtrykk og urin har vært ok hele veien heldigvis. Senest testet på fredag.
Har tenkt på nyrene, men de sitter vel lengre ned vel..?

Kulde vil i de fleste tilfeller ikke gjøre annet enn å bedøve smerten, og det skal man vel helst gjøre med betennelserelatert smerte. Jeg har betennelserelatert smerte i korsryggen, og sitter av og til med fryseelementer pakket inn i håndkler i ryggen (ytterst sjelden jeg har SÅ vondt altså :)

Men den smerten du beskriver er helt sikkert muskelen rundt skulderbladet, jeg sliter med samme område (på samme side til og med) og har gjort det ca de to-tre siste årene. Det viktigste du gjør når du sitter på jobb er å sitte litt bakoverlent i kontorstolen. Det er ikke bra å sitte rett i ryggen i en slik stol fordi det er drepen for ryggen. Om det er av interesse kan du også investere i en hvetepose som du slenger i microen noen minutter. Den blir god og varm og holder seg varm ufattelig lenge, så sitter du med den på det vonde området for å myke opp. Også er det veldig greit om du har en mann/venn/fremmed som kan massere/trykke litt der hvor det er vondt. Han jeg deler seng med er veldig flink til å prøve å være flink å massere der hvor jeg har det vondest, men ryggen min krever litt for mye, så han bare gir opp og stryker på i stedet ;p

Back
Topp