Vondt i rumpen

Chia

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg er førstegangs, så håper kanskje noen av dere kan hjelpe meg litt her.
Er 13+3 i dag og har omtrent siden uke 7 hatt vondt i rumpen og litt i halebeinet. Hadde på den tiden også sviende smerte på utsiden av hoftene, men dette har mer eller mindre gitt seg.
De siste dagene er smerten i venstre rumpe ball blitt verre. Jeg klarer omtrent ikke å stå på venstre foten for å feks ta på meg bukse, så har begynt å sitte i stede. I går hadde tok vi og ryddet skikkelig hjemme, her ble det en del gåing, ståing og gjerne litt sitting på gulvet. I perioder i løpet av gårsdagen klarte jeg omtrent ikke gå for det ble så vondt. La meg litt på sofaen, men da var det ikke lett å komme seg opp igjen. Ble litt bedre utover dagen igjen, da var det bare vondt, men klarte greit å bevege meg.
Ellers er dette noe som jevnt har blitt litt og litt verre fra dag til dag, jeg kjenner det fra morgen til kveld. Sover med bbhugme i håp om at det skal hjelpe litt. Har jo ikke lyst det skal bli så mye verre, men syns ikke stigning kurven på smertene ser så positivt ut. Nevnte dette for legen på første kontroll. Fikk bare svar at vi måtte vente å se om det var svangerskaps relatert eller hva det kunne være.
Noen som har opplevd noe lignende og eventuelt har tips om hva jeg bør gjøre?
 
Eg hadde det likt med første og har kjent det samme nå. Typisk etter fysisk anstrengelse/stå og gåing, og blir bare verre/stivere om eg legg meg ned. Sist enda det i bekkenløsning. Det som hjalp var å variere arbeidsstilling mellom gå/sitte stå og finne ut kor di grense går før det blir for ille. Eg blei ikkje bra før dei siste 5 vekene av svangerskapet då eg hadde 100 prosent sjukemelding pluss permisjon. Då kunne eg gå lette turar og kvile flatt på sofaen innimellom, gjere enkle øvelsar for rygg/bekken, utan å gjere belastande arbeid som f eks støvsuging(det verste). Mitt råd: ta det med ro og tilpass aktivitet etter jobbtype. Det er lurt å gå litt kvar dag! Og ta kontakt med fysio, så kan du få ei vurdering der[emoji6]
 
Sniker fra oktober
Jeg hdadde det slik sist svangerskap. Veldig smerter i høyre rompeball( det strammer seg skikkelig til når jeg var sliten etter mye gåing) Dette mente legen at var falsk isjas og at det ente i bekkenløsning. Har sliti endel med det i ettertid og nå som jeg er gravid igjen kjenner jeg det kommer mer og mer tilbake . Musklene mine stod hele tiden å jobbet for å holde bekkenet på plass. Var utrolig vondt på natt og kveld. Ble sykemelding fra uke 34 sist og vil tro det skjer før denne gangen. Klarer nesten ikke å ligge rett på rompa for det gjør så vondt :p
 
Jeg har noe lignende. Begynte nederst i ryggen på høyre side, men nå er det i øverste del av høyre siden av rumpa/nederst i ryggen høyre side. Kjenner at det blir verre når det belastes, så jeg lurer nå på om jeg må sykemeldes... Er sykepleier, men vil jo helst jobbe så lenge som mulig. Prøver nye sko først - har reagert på det tidligere, før jeg evt går til legen. Kjennes muskulært ut, så smerten er mer sår enn smertefull. Men av og til blir det en stråling, så kanskje kan være noen nerver som er misfornøyde? Usikker på om det kan relateres til mitt 10+6 gamle foster, men jeg aldri har slitt med ryggen før...
 
Tusen takk for at dere deler erfaringer og tips! [emoji4] er jo litt bekymret for at det er tidlige symptomer på begynnende bekkenløsning, men håper i så tilfelle at det er lenge til det slår helt ut. Eller at det aller helst bare er midlertidig vondt. Prøver å lytte på kroppen og variere mellom sitte, gå og stå.
 
Her mente legen at det tyder på bekkenproblemer, så han sendte meg til fysioterapeut for å få øvelser slik at jeg kan forebygge forverring og fortsette i jobb. Blir spennende å se hva fysioterapeut sier :) Legen mente at det skulle en del til for at det blir bra, men at fysioterapi kan hjelpe å holde det i sjakk.
 
Her mente legen at det tyder på bekkenproblemer, så han sendte meg til fysioterapeut for å få øvelser slik at jeg kan forebygge forverring og fortsette i jobb. Blir spennende å se hva fysioterapeut sier :) Legen mente at det skulle en del til for at det blir bra, men at fysioterapi kan hjelpe å holde det i sjakk.
Håperdu klarer å holde det i sjakk en god stund til! [emoji4] skal til legen torsdag, tenkte å ta opp dette, så får se hva han sier. Ønsker å forebygge det jeg kan.
 
Jeg er førstegangs, så håper kanskje noen av dere kan hjelpe meg litt her.
Er 13+3 i dag og har omtrent siden uke 7 hatt vondt i rumpen og litt i halebeinet. Hadde på den tiden også sviende smerte på utsiden av hoftene, men dette har mer eller mindre gitt seg.
De siste dagene er smerten i venstre rumpe ball blitt verre. Jeg klarer omtrent ikke å stå på venstre foten for å feks ta på meg bukse, så har begynt å sitte i stede. I går hadde tok vi og ryddet skikkelig hjemme, her ble det en del gåing, ståing og gjerne litt sitting på gulvet. I perioder i løpet av gårsdagen klarte jeg omtrent ikke gå for det ble så vondt. La meg litt på sofaen, men da var det ikke lett å komme seg opp igjen. Ble litt bedre utover dagen igjen, da var det bare vondt, men klarte greit å bevege meg.
Ellers er dette noe som jevnt har blitt litt og litt verre fra dag til dag, jeg kjenner det fra morgen til kveld. Sover med bbhugme i håp om at det skal hjelpe litt. Har jo ikke lyst det skal bli så mye verre, men syns ikke stigning kurven på smertene ser så positivt ut. Nevnte dette for legen på første kontroll. Fikk bare svar at vi måtte vente å se om det var svangerskaps relatert eller hva det kunne være.
Noen som har opplevd noe lignende og eventuelt har tips om hva jeg bør gjøre?

(Sniker)

Det er garantert bekkenet ditt som krangler. Ring en fysioterapeut i morgen, og få en time. (Du trenger ikke henvisning.)
IKKE gå mer enn nødvendig, det gjør det i verste fall mye verre.
Bruk varmepose i ryggen og på hoftene om det hjelper deg, og bygg opp rundt deg så du kan ligge så behagelig som mulig.
Silkelaken/-pysj kan hjelpe så du får snudd deg lettere i sengen.
God bedring! <3
 
(Sniker)

Det er garantert bekkenet ditt som krangler. Ring en fysioterapeut i morgen, og få en time. (Du trenger ikke henvisning.)
IKKE gå mer enn nødvendig, det gjør det i verste fall mye verre.
Bruk varmepose i ryggen og på hoftene om det hjelper deg, og bygg opp rundt deg så du kan ligge så behagelig som mulig.
Silkelaken/-pysj kan hjelpe så du får snudd deg lettere i sengen.
God bedring! <3
Tusen takk for godt svar! Blir nok en tur til fysioterapeut ja. Fram til det skal jeg hvertfall prøve varmepose og kjenne godt etter på kroppen [emoji4]
 
Back
Topp