Vondt i magen

Lena94

Betatt av forumet
Jeg har hatt jobbehelg i helgen, jeg syns den var ekstremt tung. Jeg jobber på sykehjem og på den gruppen jeg jobber på er det 4 doble pasienter og 5 "enkle". Vi har bare vært 2 på vakt igjennom hele helgen, det pleier å være minst en til på dagvakt i ukedagene. Pluss jeg hadde medisinansvar på alle 3 vaktene.
Jeg har snakket med sjefen om at det var påtide at jeg byttet gruppe, noe hun ikke kunne ordne nå med en gang da alle vil bytte gruppe. På fredag startet jeg å få vondt nederst i magen mens jeg var på jobb. Prøvde å ta det litt roligere og flere pauser igjennom hele helgen. Har fortsatt vondt og ubehag nederst i magen. Noe tips til hva jeg kan gjøre? Skal prøve å snakke med sjefen igjen, men blir litt redd for å gå på jobb når jeg får vondt av det.
 
Eg ville bedt om en sykemelding om ikkje jobben klarer å tilrettelegge ☺️
 
Jeg har hatt jobbehelg i helgen, jeg syns den var ekstremt tung. Jeg jobber på sykehjem og på den gruppen jeg jobber på er det 4 doble pasienter og 5 "enkle". Vi har bare vært 2 på vakt igjennom hele helgen, det pleier å være minst en til på dagvakt i ukedagene. Pluss jeg hadde medisinansvar på alle 3 vaktene.
Jeg har snakket med sjefen om at det var påtide at jeg byttet gruppe, noe hun ikke kunne ordne nå med en gang da alle vil bytte gruppe. På fredag startet jeg å få vondt nederst i magen mens jeg var på jobb. Prøvde å ta det litt roligere og flere pauser igjennom hele helgen. Har fortsatt vondt og ubehag nederst i magen. Noe tips til hva jeg kan gjøre? Skal prøve å snakke med sjefen igjen, men blir litt redd for å gå på jobb når jeg får vondt av det.

Vet sjefen at du er gravid? Du har vel krav på tilrettelegging? De Kan jo evt. Søke om... hva heter det, noe som gjør at du har en person «på» deg hver vakt, men dere skal kun telles som 1. Det fikk jeg da jeg var gravid i fjor sommer og jobbet natt på sykehus.

Uansett, de skal tilrettelegge, og det er deres oppgave.

Når det er sagt har jeg negative opplevelser med tilrettelegging fra kommunal helsesektor selv. I det svangerskapet måtte jeg bAre gå sykemeldt, fordi de nektet å tilrettelegge.

Du kan evt kontakte fagforbundet ditt og høre hva du har krav på.
 
Krepsen89 har gitt deg et veldig godt svar, ikke gi deg. Jobben skal ikke påvirke formen din og svangerskapet.
 
Sist svangerskap fikk jeg beskjed om at jeg måtte sykmelde meg når jeg fikk bekkenløsning i uke 15. Jobbet på et sykehjem. Prøvde å stå på mitt i forhold til tilrettelegging, men fikk beskjed om at det kunne de ikke gjør. Derfor ble jeg sykmeldt fra uke 15! Irritert enda over at jeg ikke sto mer på mine krav, men det er ikke så lett når du føler at hele kommunen er i mot deg! Stå på og krev det du har rett på, om du har energi til å ta en eventuell kamp!
 
Jobber selv på sykehjem og du har krav på tilrettelegging som flere sier. Har selv vært sykemeldt pga ekstrem kvalme og oppkast, sjefen er sur pga dette og ville helst sett meg på jobb. Ønsket ett møte med henne for å avklare tilrettelegging men det hadde hun ikke tid til. Jeg kunne sende henne en mail med ting jeg selv så for meg at jeg kunne klare men denne har hun ikke svart på. Stå på ditt :)
 
Tusen takk alle sammen :). Skal ta en prat med sjefen i morgen og forklare at jeg syns det er tungt på den grupppen jeg er på og at visst hun fortsatt ønsker at jeg skal være på jobb så må hun sette meg over på en annen gruppe.
Vi snakket jo sammen på fredag om at hun hadde satt meg på den gruppen og jeg sa det var greit da fordi hun hadde ikke mulighet for å sette meg på en annen gruppe. Hun fortalte bare ikke at hun satte meg der med en som ikke var kjent der og at jeg hadde medisinansvar hele helgen. Tror det var det som var værst og gjorde utslag for da var jo jeg den som tok ansvar i alle stell og måtte gjøre alt arbeidet :(.
 
Slettet
 
Last edited by a moderator:
Hei,

Jeg jobber også på sykehjem og har slitt med jobbsituasjonen store deler av svangerskapet (er nå 25+3). Vi har tunge pasienter og mye sykemeldinger, så da er det mange vikarer på jobb. Som sykepleier har jeg alltid medisinansvar, og jeg har ofte ansvar for alle avdelingene dersom det ikke er flere sykepleiere på vakt. Jeg jobbet veldig mye i tre måneder, og gikk da på en smell med både begynnende svekkelse i bekken og fullstendig utmattelse. For meg ble ansvaret mye av problemet, fordi jeg skal ha kontroll over det som skjer, medisiner, at alle oppgaver blir utført osv. Når man jobber med nye vikarer blir byrden tyngre fordi du må ha oversikt over deres oppgaver i tillegg til egne.

Legen min sykemeldte meg først 100%, så 50% i en mnd. Nå går jeg 60%, men er sykemeldt nattevaktene mine. Jobb greier ikke å tilrettelegge rett og slett fordi det ikke er nok folk, og dersom belastningen skal reduseres på meg, så vil den økes desto mer på en annen ansatt... Det er vanskelig å være gravid på et sted der de ikke ser at den jevne belastningen er et problem - vi blir sjeldent slått og sparket på jobb, og det er lite kontakt med farlige stoffer. Men stadige løft, ugunstige arbeidsstillinger og stor ansvarsbyrde er slitsomt - derfor er det ikke alltid grunnlag for svangerskapspenger og det er vanskelig å få ting tilrettelagt, så da ender man liksom opp med sykemelding... Jeg hadde gått til lege for å høre hvilke muligheter du har ift svangerskapspenger og evt spurt om helt/delvis sykemelding. Iallefall en periode. Lykke til og pass på deg selv :happy:
Tror jeg skal ta en prat med sjefen. Vi har mange uttagerende pasienter, men er for det meste i stellsituasjoner og da er jo magen gjemt under sengen [emoji13].
Det er faktisk veldig lite sykdom på avdelingen men mange som jobber sjeldent og man merker fort de som ikke vet hva de skal gjøre og som er mer opptatt av å komme seg hjem. I helgen kunne jeg like gjerne vært alene på jobb utenom stellesituasjonene. Håper sjefen kan tilrettelegge for vil helst ikke bli sykemeldt da jeg er i ett vikariat og håper på fast jobb [emoji13]
 
Hei,

Jeg jobber også på sykehjem og har slitt med jobbsituasjonen store deler av svangerskapet (er nå 25+3). Vi har tunge pasienter og mye sykemeldinger, så da er det mange vikarer på jobb. Som sykepleier har jeg alltid medisinansvar, og jeg har ofte ansvar for alle avdelingene dersom det ikke er flere sykepleiere på vakt. Jeg jobbet veldig mye i tre måneder, og gikk da på en smell med både begynnende svekkelse i bekken og fullstendig utmattelse. For meg ble ansvaret mye av problemet, fordi jeg skal ha kontroll over det som skjer, medisiner, at alle oppgaver blir utført osv. Når man jobber med nye vikarer blir byrden tyngre fordi du må ha oversikt over deres oppgaver i tillegg til egne.

Legen min sykemeldte meg først 100%, så 50% i en mnd. Nå går jeg 60%, men er sykemeldt nattevaktene mine. Jobb greier ikke å tilrettelegge rett og slett fordi det ikke er nok folk, og dersom belastningen skal reduseres på meg, så vil den økes desto mer på en annen ansatt... Det er vanskelig å være gravid på et sted der de ikke ser at den jevne belastningen er et problem - vi blir sjeldent slått og sparket på jobb, og det er lite kontakt med farlige stoffer. Men stadige løft, ugunstige arbeidsstillinger og stor ansvarsbyrde er slitsomt - derfor er det ikke alltid grunnlag for svangerskapspenger og det er vanskelig å få ting tilrettelagt, så da ender man liksom opp med sykemelding... Jeg hadde gått til lege for å høre hvilke muligheter du har ift svangerskapspenger og evt spurt om helt/delvis sykemelding. Iallefall en periode. Lykke til og pass på deg selv :happy:

Venninna mi jobbar som sjukepleiar på sjukeheim. Då ho vart gravid, fekk ho svangerskapspengar frå og med 16 veker. Grunnen til dette var at ho sleit seg heilr ut, då ho ofte var einaste sjukepleiar på jobb, og jobben kunne ikkje tilrettelegge nok, då det var veldig travle dagar. Eg ville ha prata med jordmor, som har med svangerskapspengar å gjere.
 
En liten oppdatering herifra [emoji4]. Sjefen kom selv til meg og spurte om vi skulle søke om tilrettelegging og av 3 vakter nå så har jeg fått 2 vakter på en annen gruppe [emoji4]. Takket nei til tilrettelegging nå da jeg ikke følte behov, men får se iløpet av helgen om det er gangsperr eller bekkenløsningen som er tilbake igjen [emoji13]. Skal til legen neste ule og jordmor uken etter der så tenker å ta opp med de hvor mye/tungt jeg bør jobbe.
 
Back
Topp