Vondt i magen

Viica

Forelsket i forumet
Hei! Noen andre her inne som har eller har hatt lignende magesmerter?

Jeg er i uke 18 i morgen, og har egentlig gjennom hele graviditeten opplevd først å være veldig oppblåst og deretter forstoppelse, og nå tilbake til noe som kjennes som en slags blanding. Det er som mageknip og luft i magen og begynner litt etter lunsj. Mot ettermiddagen og kvelden blir det vondere, men det hjelper når jeg legger meg, og på morgen/formiddag er det ikke vondt. Har ikke blødd eller hatt type menssmerter, men er likevel bekymra for at det skal være noe galt... Er dette normalt eller noe jeg burde få sjekket ut? Var på TUL for et par uker siden og alt så bra ut, til tross for magesmerter da også. Magen kjennes aldri normal eller "bra" ut, er det sånn det er å være gravid?

Jeg tenker at det sikkert er forbundet med at svangerskapshormonene påvirker fordøyelsen slik at den går saktere (for å suge opp mer næring til deg og babyen). Dette fører også til hardere avføring som kan gi forstoppelse (og det at en ikke får dette ut, er nok med på å forårsake opblåsthet/luftsmerter). Mitt beste råd er drikk masse vann! Det gjør jeg og opplever derfor at magen fungerer fint.

Men om du er usikker/bekymret for hva det kan skyldes ville jeg tatt en telefon til jordmor. De er som regel flinke til å lytte og gi råd, og tar seg god til til å snakke med den gravide (i motsetning til legene som ofte har litt mer hastverk).

Et tips kan være å prøve magnesium:) jeg gjorde det pga kramper i leggene,men funket supert på magen også. Fra å være steinhard til å bli normal ilp av noen dager;) jordmor sa det er mange som blir overrasket over "bivirkningene" av magnesium i forhold til magen. Så kan være hvert å prøve,er jo forferdelig å gå forstoppet:hungover:

Back
Topp