Vondt i korsryggen - noen tips?

Hønepøne+2

Gift med forumet
Har hatt vondt i korsryggen en god uke nå og det har enda ikke begynt å gi seg. Kom etter en dag med gulvvask i hele hus og så litt for mye bæring av stprerbror på en dag. Det gjør vondt hele tiden, enten jeg står, går, sitter eller ligger og med denne graviditetens energinivå har jeg egentlig mest lyst til å bare parkere i sofaen etter 8 timer på jobb.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det vekk? Om jeg har vondt i ryggen en sjelden gang ellers pleier jeg å ta ibux og paracet og gå i terreng, men nå kan jeg jo iallefall ikke ta ibux, er skeptisk til for mye paracet og i øsregn og null energinivå har det heller ikke blitt så mye terrenggåing heller:S
 
Hvis du klarer å legge deg på gulvet og så beinen opp på sofaen for eksempel så kan det hjelpe noe. Kan være greit å ha noen i nærheten som kan hjelpe deg opp etterpå :-) Ellers er det nok massasje eller knekking av rygg av en professionelle som hjelper best.
 
Eller det kan være beg på bekkenløsning 
Sånn var det med meg òg det fant de ikke ut før etter jeg hadde født!
Du kan og prøve noen knipe øvelser, rulle med hoftene og ligge på alle fire og leke "sinna" katt 
emoticon
Du kan spørre jordmora di eller legen 

*sladrer med moto2*


Ticker id: PJa0

Ticker id: f9k1

Ticker id: XOL6
 
Har ligget litt sånn på gulvet med beina på en puff. Dovner helt bort om jeg ligger for lenge. Gjorde det litt på jobb på fredag og kom meg knapt opp:P

Off, nei bekkenløsning får det ikke lovt til å være:S Har sjekk hos lege om tre uker så får iallefall nevne det der om det ikke er borte innen da. Reiser til syden på fredag, så har ett håp at det å slippe 8 timer ved kontorpult hver dag skal hjelpe iallefall.

Prøvd meg på svømming i dag iallefall. Googlet meg frem til at det skulle være ok. Tørr ikke trene styrke eller spinning når det er sånn.
 
Har òg begynt å få smerter i korsryggen de siste dagene, komme nok for at eg omtrent har bodd på jobb... Da e godt me skal på vanntrening på mandag, kanskje det kommer seg då! :-)
 


Muffen23 skrev:
Har òg begynt å få smerter i korsryggen de siste dagene, komme nok for at eg omtrent har bodd på jobb... Da e godt me skal på vanntrening på mandag, kanskje det kommer seg då! :-)



Ja, hadde vondt i korsryggen sist mandag og, men vanntrening var deilig. Ingenting som gjorde vondt bortsett  fra en øvelse. Vurderer en tur til klinikken til instruktøren om det ikke blir bedre, men det var jo bekken da..
 
Grøss.. Ikke for å skremme deg, men jeg hadde prolaps i korsryggen under mitt forrige sv.skap.. På forhånd av denne prolapsen hadde jeg hadd smerter i korsryggen i noen dager - men jeg lyttet ikke på kroppen, og løftet og jobbet akkurat som før - DA smalt det...
Hadde jeg ikke hatt Paracet, varm dusj/ isposer i kombinasjon hadde jeg knapt "overlevd" hehe.. Men det var seriøst da, var hos lege hver 14 dag og til manuell terapeut, ble bedre etterhvert da - men jeg tok Paract 3 g gjennom døgnet i minst 1 uke i strekk..  

Så dersom jeg får smerter i korsryggen nå, avstår jeg så godt jeg kan å løfte... Rusler en tur i terreng, og kan til nød ta 1 g. Paracet hvis det er skikkelig ille, legger med i badekaret - så går det som regel over:-) Er jo ganske vanlig med smerter i korsryggen ved sv.skap, så du må ikke bli forskrekket over min historie altså.. Ville bare si at Paracet er et mildt sm.stillende middel, som er beregnet som trygt å bruke under graviditet:-)
 
Er så typisk at det ikke finnes et svar på hva det kan være :p Har selv vondt i korsryggen, men på venstre side :s Skjønner ikke dette. Får vel høre med lengen på neste kontroll..
 


Humlehula skrev:
Er så typisk at det ikke finnes et svar på hva det kan være :p Har selv vondt i korsryggen, men på venstre side :s Skjønner ikke dette. Får vel høre med lengen på neste kontroll..

Endte opp med å gå til kiropraktor. Var låsning i korsrygg/bekken. knakk meg løs igjen og nå er ryggen veldig bra. Går på jevnlige kontroller for å sjekke meg nå:)

 
Fysioterapeaut anbefales varmt, finn en med komunal driftsavtale så slippes det å betale for å:) kan også anbefale å bli teipet enten det er korsryggen ell pga bekken:) fungerte for meg forrige gang og den gangen her, da høyresiden har begynt å krangle..

Ellers soneterapi el massasje:)
 
Her begynte bekkenløsningen med vondt i korsryggen ;l

Pass på å løfte riktig / løfte minst mulig, belaste minst mulig, ikke bøye deg for mye, og ikke gjøre ting som du etterhvert lærer deg det kommer av.. :-)
 
Stell deg i dusjen og dusj korsryggen med så varmt vann du bare orker. Det funker!

Og kjøp en vannflaske som du fyller med varmt vann (ikek kokende fordi det kan brenne huden din) og legg på korsryggen.

Begge ting i kombinasjon fungerne veldig bra for meg...
 
ser du har fått masse svar:) viss d ikke gir seg etter noen dager, så ring legen. mulig det er bekkenplager på gang. å¨jo fortere det behandles hos fysio(får det gratis der) jo bedre er det:)
 
tok meg et godt etterlengta bad i går , det va noge at det besta eg har kjent.. va som all trykk forsvant fra korsryggen.. hadde ikkje lyst å gå ut av.. hjelpte ikkje så mye ettepå, men der og då eg låg i badekare, så va d herlikt å bare sleppa å ha vont den stonnå :)så et varmt godt bad anbefales på det sterkeste (selfølgelig ikkje for vamt eller for lenge pga minien :)
 
Back
Topp