Vondt i korsryggen etter fødsel

BabyAlma

Elsker forumet
Assistert-jentene
Mailykken 2025
Fødte for 11 dager siden. I går og i dag har jeg hatt økende vondt i korsryggen. Så vidt jeg klarer å reise meg opp fra sittende og liggende stilling. Helt umulig hvis jeg i tillegg bærer baby. Litt rart siden jeg ikke var noe plaget med korsryggsmerter under graviditet. Fikk litt panikk over at mannen skal tilbake på jobb om 3 dager. Noen som har opplevd samme? Hvor lenge varte det? Har bestilt time hos kiropraktor i morgen.

Fødte for 11 dager siden. I går og i dag har jeg hatt økende vondt i korsryggen. Så vidt jeg klarer å reise meg opp fra sittende og liggende stilling. Helt umulig hvis jeg i tillegg bærer baby. Litt rart siden jeg ikke var noe plaget med korsryggsmerter under graviditet. Fikk litt panikk over at mannen skal tilbake på jobb om 3 dager. Noen som har opplevd samme? Hvor lenge varte det? Har bestilt time hos kiropraktor i morgen.
Hvordan står det til med magemusklene dine? Etter fødsel nr. 2 hadde jeg en kort periode med vondt i korsryggen pga svekket magemuskulatur og altfor mye belastning. Prøv å ikke løfte noe som veier mer enn din baby ila de første 6 ukene. :)

Hvordan står det til med magemusklene dine? Etter fødsel nr. 2 hadde jeg en kort periode med vondt i korsryggen pga svekket magemuskulatur og altfor mye belastning. Prøv å ikke løfte noe som veier mer enn din baby ila de første 6 ukene. :)
Det står definitivt svært dårlig til med både magemuskler og rumpe- og lårmuskler. Så kan godt være deler av forklaringen. Var bare det at det kom litt plutselig på. Hadde ikke noe særlig vondt for et par dager siden liksom.

Husk at hvis smertene vedvarer og du har vanskelig for å bære baby, skifte bleie osv, så kan du få sykemelding slik at partner kan være hjemme lenger!

Kiropraktor sa det ikke var uvanlig med den type plager rett etter fødsel og at det er pga bekkenløsning, hormoner etc og at alt skal komme på plass igjen. Normalt går det seg visst til ila noen uker. Skulle egentlig veldig gjerne fått sykmelding så mannen min kunne vært hjemme lenger, men det funker dårlig for hans arbeidsgiver da de allerede sitter og tripper og trenger at han kommer tilbake, de er en liten bedrift og han har en nøkkelrolle der. Men nå har han hvertfall fått avklart at det er ok om han har hjemmekontor frem til mandag. Så får jeg håpe det har blitt såpass at jeg klarer å løfte baby innen da. Går helt greit å bære så lenge jeg står oppreist, men det å løfte han opp fra vogga eller å reise meg opp fra liggende eller sittende stilling mens jeg holder han er helt umulig. o_O

Skjønner det er lett å tenke at han ikke kan være borte fra jobb, men nøkkelrollen hans er jo først og frem hjemme <3

Skjønner det er lett å tenke at han ikke kan være borte fra jobb, men nøkkelrollen hans er jo først og frem hjemme <3
Ja enig i det! Føler litt på at jeg har en «historikk» hos sjefen hans, pga hadde en nokså langvarig fødselsdepresjon/angst i 2018-2019 etter at vår nr 2 ble født, klarte ikke verken å levere eller hente nr 1 i barnehagen eller være alene med dem mer en maks en time av gangen. Det var en veldig travel periode på jobben der og de var veldig frustrert over at han alltid måtte tidlig hjem. Har egentlig et godt forhold til sjefen hans, men han er en arbeidsnarkoman i 50-årene som aldri har hatt små barn. Kjenner bare at jeg føler litt på det når vi nå har fått et barn til og jeg nå nok en gang ikke «klarer» å være alene med det. Vet at det egentlig bør være helt irrelevant hva de tenker der altså, og det viktigste nå er familien vår. Men hvis han har hjemmekontor så hjelper jo det en god del. Forhåpentligvis har det blitt noe bedre til mandag :jimlad:

Huff. Skjønner du kjenner på det, men dette sier jo bare alt om sjefen og arbeidsplassen - sier virkelig ingenting om deg, så da er det så kjipt at det er du som må sitt med de kjipe følelsene! Det kan være beintøft å få barn - fysisk, psykisk eller begge deler. Håper kroppen kommer seg fort, og hvis du trenger mannen hjemme heier jeg på at du mobiliserer en rak langefinger til sjefen hans og får den sykemeldingen du har rett på. <3

Back
Topp