Vondt i hofter/bekken allerede nå?

LilleTrilleKrusPersille

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg sliter med at jeg får grådig vondt i hofter/bekken(skiller vi mellom dette?? :joyful:) er "bare" 4 måneder på vei. Forrige svangerskap for 8ish år siden, merket jeg ingenting før de siste 2 ukene før fødsel og da på grunn av hovedsaklig noen særs produktive dager med blant annet vedbæring og snømåking/ samt den daglige (løpe)turen i skogen..

Skal sies at jeg var noe mer aktiv på treningsfronten da enn nå *kremt* men altså... 4 måneder på vei og må legge meg i badet for det gjør så vondt?!
Er det andre som merker det tidlig, og hva gjør dere for å lindre?
Jeg har en kontorjobb hvor jeg sitter stort sett foran pcen, prøver å reise meg og gå minst 1 gang i timen, men når det er travelt(noe det ofte er) så blir det kanskje hver 2. time.

Er det så banalt enkelt å være i mer aktivitet?
jeg spør sikkert veldig dumt her nå altså.. :sorry:
 
Jeg hadde smerter i bekken og korsryggen for noen uker siden. Jeg nevnte det for legen da jeg var på kontroll, han sa at det kan gi seg, og det kan komme og gå hele svangerskapet. Jeg valgte å være litt 'føre var', så jeg løfter minst mulig, setter meg ned når jeg kan (lærer), løper ikke og går oftest på godt dempede sko. Om det er det eller noe annet vet jeg ikke, men smertene er borte.
 
Jeg hadde smerter i bekken og korsryggen for noen uker siden. Jeg nevnte det for legen da jeg var på kontroll, han sa at det kan gi seg, og det kan komme og gå hele svangerskapet. Jeg valgte å være litt 'føre var', så jeg løfter minst mulig, setter meg ned når jeg kan (lærer), løper ikke og går oftest på godt dempede sko. Om det er det eller noe annet vet jeg ikke, men smertene er borte.


En god unnskyldning for å kjøpe nye sko iallefall, hehe ;) jeg får bare prøve å være litt mer forsiktig og å håpe det forsvinner. Takk for svar.
 
Jeg har også kjent det av og på noen ganger. For min del kommer det nok mest av overbelastning eller at jeg går for mye. -Jobber i bhg og har nå fort 15 tusen skritt på fitbiten hver dag. Kjenner at det hjelper å få satt seg ned og hvilt seg, og det hjelper oftest med noen timer i sofaen. Bør vel være litt bevisst, men er ikke alltid så lett.
 
Jeg har fått vondt i bekkenet nesten umiddelbart ved hver graviditet(!) Helt utrolig egentlig, men sant. Venstre side, fra overside lår, rompe og opp i korsryggen. Kun venstre side. Konstant vondt, men jo lengre tid i samme posisjon (sitte,stå,ligge) jo verre. Jeg har kontorjobb, men står endel og varierer på hvilken stol jeg bruker. Og opp å gå ofte. Eneste som funker for meg er aktivitet (heldigvis, er veldig glad i å trene) og bruke gode sko. Har prøvd fysio og kiropraktor og manuellterapeut i forrige sv.skap men funka ikke for meg. Svømming er forresten også gull :happy:
 
Jeg har vondt inni hofteleddet på den ene sida. Kjennes ut som en strukket muskel som kommer og går. I dag gikk jeg tur, ca. 7 km på variert underlag, og da verket det godt i hele bekkenområdet mot slutten av turen. Ikke hatt noe trøbbel med det tidligere, så jeg er litt spent på hvordan det vil utvikle seg videre!
 
Gode sko, balanse mellom aktivitet og hvile, ikke sitte med beina i kors og beveg deg ut av bil og seng med samlet bein.
Bekkenplager kan komme tidlig så det er nok helt reellt det du kjenner. Mye er hormonelt, men ved å ha gode sko og passe nå å ta psse store skritt og det andre nevnt over, kan det hjelpe på.
Men det finnes også behandling, og det kan være like greit å gå før det er helt krise. Lettere å forebygge videre da enn om man venter til nivå gangsperre.
En kan feks få låsninger i bekken og det er det mulig å gjøre noe med. De rent hormonelle smertene får en vel ikke fjernet, men behandling kan hjelpe. Vil tro det er ulikt hva folk har best erfaring med. Jeg har hatt god erfaring med osteopat og ser mange andre har fått hjelp hos kiropraktor.
Jeg gikk jevnlig til osteopat sist og skal første gang i dette svangerskapet om en uke. Mener jeg var der med alt fra 3-6 ukers mellomrom sist, etter behov.

Sitter du mye på kontorstol, finnes det sånne oppblåsbare puter du kan sitte på for å unngå at en stivner i en posisjon. Å sitte på en stor treningsball er et annet alternativ,sikkert lettest til hjemmekontoret. Å gynge på treningsball er uansett fint om man har vondt, for å gi god bevegelighet i bekkenet uten at det på noen måte er skadelig.
 
Ja det kommer og går! Er 17+3 idag.. Da jeg var 6-7 uker på vei kjente jeg det veldig i bekkenet, hadde da bært ved og slikt dagen før! Gikk en ukes tid, så ble det borte igjen.. Det kan komme når jeg står/går/ligger for mye, hvis jeg sitter på hardt gulv/stol osv.. Så jeg må gjøre litt av alt! Kan fint gå en lang tur uten å kjenne noe.. Men så har jeg sittet lenge på en stol plutselig å kjenner det.. Med førstemann kjente jeg det ikke før noen uker mot slutten.. men har hørt at det kan komme tidligere når man har vært gravid før! Det er vel ganske normalt, og er som oftest hormonelt (har jeg forstått det som når man er gravid);)
 
Her har jeg smerter i bekken hver dag. Tåler ikke gå to timer (tilsammen i løpet av en dag) før jeg er helt ødelagt og har smerter resten av dagen. Deler dagen og husarbeidet opp så godt det lar seg gjøre. Prøver å avlaste med pute mellom knærne om nattan, riktig stilling når jeg står, ikke bære tunge ting osv. Er ikke mulig for meg å være i arbeid da jeg har en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Må også legge meg ned å ha noen små hvilestunder innimellom for å unngå at rygg og hofter låser seg:(
Hadde bekken plager i forrgie svangerskap også, men da fra uke 20 og det var ikke like ille som nå. Denne gangen startet det i uke 10-11, er nå i uke 14+6.
 
Har hatt bekkenløsning siden uke 8. Er 16+3 i dag. Jobbet fullt i barnehage fram til 15+5,da måtte jeg takke for meg. Bruker bbhugme puten om natten, og må generelt være forsiktig med bevegelser. Går til fysio en gang i uken (skal begynne med 2),og dette hjelper veldig på setet og korsrygg siden det ofte er muskulært på de områdene. Men symfysen er det desverre ikke noe å gjøre med. Har kollegaer som har endt opp i rullestol de siste mnd, og sliter fortsatt 15år etter (jeg slet også i 10år etter førstemann) så jeg har skjønt at jeg må høre på kroppen:smiley-angry017 Det finnes en del gode puter som skal hjelpe med å avlaste bekken, så jeg ville sett etter en sånn hvis du sitter mye :happy: og lytt til kroppen!
 
Jeg sliter også med bekkensmerter, spesielt på høyre siden og i hofteleddet på samme siden, og korsryggen.
Men tror det kan ha noe å gjøre med det at jeg har fått 3 frakturer i samme hofteleddet 1 uke før jeg ble gravid :facepalm:

Har nå bestilt fysio time hos Bekken og Barn i Oslo, de skal viss ha kunnskap med graviditet og bekkenplager. Håper det funker! Har også begynt å sove med bbhugme puten, men jeg synes det er vanskelig å finne soveposisjoner som varer hele natten med puten. Tar gjerne imot tips hvis noen har =)
 
Ei stund siden jeg begynte å slite med bekkenet (15+5 idag), husker ikke nøyaktig når. Det knaker når jeg snur meg i senga på natta. Og om jeg sitter for lenge, går for langt, løfter for tungt etc, så får jeg vondt i korsrygg og i symfysen.. Jeg er veldig dårlig trent dette svangerskapet, men i forrige svangerskap var jeg mye i aktivitet både i forkant av og i svangerskapet; bekkenløsningen kom lite tidlig da..
I likhet med mange andre her, så sover jeg med bbhugme!
 
17 uker nå, har kjent noe bekkensmerter nesten fra start. Plagsomt hvis jeg går mye, særlig ulendt. Verst etterpå, stivner helt. Kjenner det godt hvis jeg bruker benet sideveis for å flytte på noe f.eks. men ellers ikke ille enda.
Sist klarte jeg ikke klassiske ting som støvsuging og handlevogntrilling de siste mnd. Ikke der enda heldigvis. Og det var ofte ubehag å gå, særlig på asfalt, men hadde det ikke så ille som mange andre.
 
Jeg sliter også med bekkensmerter, spesielt på høyre siden og i hofteleddet på samme siden, og korsryggen.
Men tror det kan ha noe å gjøre med det at jeg har fått 3 frakturer i samme hofteleddet 1 uke før jeg ble gravid :facepalm:

Har nå bestilt fysio time hos Bekken og Barn i Oslo, de skal viss ha kunnskap med graviditet og bekkenplager. Håper det funker! Har også begynt å sove med bbhugme puten, men jeg synes det er vanskelig å finne soveposisjoner som varer hele natten med puten. Tar gjerne imot tips hvis noen har =)

Jeg lå på siden med puta mellom beina og delvis under magen. Var viktig for meg å ha den passe løs. For fast gikk ikke, da ble den for høy på et vis. for slapp ble det ingen effekt, da forsvant fyllet mellom knærne..
Opplevde at jeg lå mye mer rolig med en god stilling med puta enn uten. Må snart ta den frem, enn så lenge har jeg dyna delvis mellom beina.
 
Hei!

Jeg sliter med at jeg får grådig vondt i hofter/bekken(skiller vi mellom dette?? :joyful:) er "bare" 4 måneder på vei. Forrige svangerskap for 8ish år siden, merket jeg ingenting før de siste 2 ukene før fødsel og da på grunn av hovedsaklig noen særs produktive dager med blant annet vedbæring og snømåking/ samt den daglige (løpe)turen i skogen..

Skal sies at jeg var noe mer aktiv på treningsfronten da enn nå *kremt* men altså... 4 måneder på vei og må legge meg i badet for det gjør så vondt?!
Er det andre som merker det tidlig, og hva gjør dere for å lindre?
Jeg har en kontorjobb hvor jeg sitter stort sett foran pcen, prøver å reise meg og gå minst 1 gang i timen, men når det er travelt(noe det ofte er) så blir det kanskje hver 2. time.

Er det så banalt enkelt å være i mer aktivitet?
jeg spør sikkert veldig dumt her nå altså.. :sorry:


Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 7-8 (17 nå). Jobber med fysisk tungt arbeid til vanlig, men er sykemeldt pga smertene. Jeg kan ikke bli i en sittende/stående stilling i mer enn 15 min. Å dra på handletur i daglivarebutikker har ikke vært noe for meg siden uke 10. Hos meg kjennes det ut som bekkenleddet ikke klarer å løfte resten av kroppen min og må ofte assisteres når jeg skal på do. I tillegg er det vanskelig å legge seg, reise/snu seg fra sengen og klarer jeg ikke å løfte hoften.
Jeg har nylig (og endelig) vært hos en manuellterapeut som fortalte at bekkenleddet mitt er svært irritert og anbefalte å gi det så mye som mulig avlasting: bruker krykker så mye som mulig, legge meg på siden med en pute mellom beina, gå med små skritt (ikke for stor åpning i leddet), unngå trapper, komme meg ut av sengen på siden og med bena samlet, osv.. pluss noen øvelser med pilatesball.
Jeg ønsker absolutt ingen å få det. Håper du slipper å få så store smerter. Lykke til. ❤️
 
Jeg får bekkensmerter dersom jeg står for mye i kassa, så må prøve å få begrenset det til max 1,5 time i slengen. Står som hovedregel aldri i kassa utenom på torsdager, så har litt problemer med å huske på det og glemmer derfor å be sjefen om tilrettelegging på dette området. Når jeg jobber på gulvet så kan jeg jo varierer arbeidet ganske bra, samt sette meg ned for å hvile litt dersom behovet melder seg.
 
Nå har jeg også begynt å kjenne smerter, uavhengig av om jeg har jobbet eller gjort noe annet som "trigger".
Begynte på fredag og da var jeg 15+2. Det blir noen lange måneder dersom dette utvikler seg raskt :banghead:
 
Nå har jeg også begynt å kjenne smerter, uavhengig av om jeg har jobbet eller gjort noe annet som "trigger".
Begynte på fredag og da var jeg 15+2. Det blir noen lange måneder dersom dette utvikler seg raskt :banghead:

Kanskje du kan spørre om gradert sykemelding? Det finnes jo forskjellige måter å ha gradert sykemelding, f.eks. at du kan ta flere pauser eller lignende. Må ikke bety at du jobber mindre timer så vidt jeg forstår det. Men har ikke hatt det selv, det var bare noe som jeg har lest :)
 
Kanskje du kan spørre om gradert sykemelding? Det finnes jo forskjellige måter å ha gradert sykemelding, f.eks. at du kan ta flere pauser eller lignende. Må ikke bety at du jobber mindre timer så vidt jeg forstår det. Men har ikke hatt det selv, det var bare noe som jeg har lest :)
Ja det er noe jeg vurderer, samtidig som jeg har problemer med å begrense meg selv på jobb. Skal jo bare osv. :hilarious:
Er mye gange på hardt gulv, eventuelt mye ståing i kasse, så venter jo bare på at det skal si stopp, samtidig som det har gått så fint frem til nå.
Har også fått tidenes tilrettelegging på jobb, noe jeg ikke egentlig hadde forventet, så litt kjedelig om jeg må ha sykemelding allerede :rolleyes:
Men jeg må jo bare ta det sånn som det eventuelt kommer.
 
Back
Topp