Sniker
Selv om jeg ikke var så plaget sist merket jeg tidligere disse tingene denne gangen. Som at hele kroppen er litt mer slarkete. Men i første trimester er hormonnivået ekstra høyt, som også kan gi plager som dermed kan bli mindre i feks andre trimester. Men det skader ikke å prøve å forebygge, og man kjenner etterhvert hva som gjør ting verre. Kort oppsummert er mine erfaringer at dette kan hjelpe:
- begrense løft, og løfte med hele kroppen når man må. Ta heller litt knebøy for å løfte barnet enn å bøye ryggen forover.
- stopp med all form for støvsuging om du kan, bruk støvmopp og våtmopp til rengjøring
- gå ut av seng og bil med beina samlet
- gå med kortere skritt enn vanlig når du går utendørs
- bruk gode sko med demping, og prøv å unngå harde underlag der det går. Feks velg gresset/grusen ved siden av asfalt om mulig
- varier mellom å sitte og å gå på jobb
- vær obs på hvordan å sitte rett på gulvet for å leke med barnet påvirker deg
- oppsøk behandling om ingenting bedres etter noe uker. Heller dra litt før det gjør kjempevondt hele tiden enn å holde ut lengst mulig. Finnes ulike alternativer, synes selv osteopat funker bra, men fysio, manuellterapeut og kiropraktor er andre gode alternativer.
- enkel trening for bekken når man orker, finnes mange forslag på nettet og trenger ikke være langvarige økter
- sov med en pute mellom beina
- finn balanse mellom aktivitet og hvile som er tilpasset ditt smertenivå. Å være for mye stillesittende/liggende kan gi økte plager, samtidig som for mye bevegelse kan gjøre det samme.