Vondt i halebeinet/sete

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Har de siste dagene kjent på mer og mer vondt i halebeinet, og i rumpeballene/sete. Før i dag klarte jeg ikke sitte fordi rumpa «dovna». Er dette tidlige tegn på bekkenløsning? Hva kan jeg gjøre for å unngå at det blir verre? Er 8+4 med andre barn. Hadde litt like plager forrige graviditet men ble aldri ille.

Jeg også har en smerte bak der som jeg ikke helt klarer å beskrive plasseringen av, som er spesielt vond når jeg reiser meg opp etter å ha sittet, skikkelig vondt de første stegene. Og når jeg nyser. Vet ikke om den ligner på din, for når jeg først sitter helt stille kan den forsvinne. Er også litt stram/vond helt nederst i magen, som ikke er type vanlig livmorstrekking, føler den henger sammen med den andre smerten. Finner ikke helt ut av om det kan linkes til bekkenproblemer.

Håper du får noen svar her! :)

Kjenner det selv i bunn av bekkenbeinet. Hadde det slik med første også og ble konkludert med plager/smerter pga bekkenløsning. Jeg ble etter hvert sykemeldt fra ene jobben og fikk svangerskapspenger da sykemelding ikke ville være bare midlertidig, men frem til fødselspermisjon. Når jeg ble sykemeldt så ble ikke plagene/smertene verre og jeg klarte meg resten av svangerskapet uten kiropraktor eller andre former for avlastning. Passet på at jeg ikke løftet tungt eller gikk for lange turer med hunden hvis jeg hadde vondt, og da gikk det greit. Kan være det samme du har nå, så jeg ville pratet med legge eller jordmor for å høre, eventuelt få en time hos kiropraktor for utredning og behandling ☺️

Sniker
Selv om jeg ikke var så plaget sist merket jeg tidligere disse tingene denne gangen. Som at hele kroppen er litt mer slarkete. Men i første trimester er hormonnivået ekstra høyt, som også kan gi plager som dermed kan bli mindre i feks andre trimester. Men det skader ikke å prøve å forebygge, og man kjenner etterhvert hva som gjør ting verre. Kort oppsummert er mine erfaringer at dette kan hjelpe:

- begrense løft, og løfte med hele kroppen når man må. Ta heller litt knebøy for å løfte barnet enn å bøye ryggen forover.
- stopp med all form for støvsuging om du kan, bruk støvmopp og våtmopp til rengjøring
- gå ut av seng og bil med beina samlet
- gå med kortere skritt enn vanlig når du går utendørs
- bruk gode sko med demping, og prøv å unngå harde underlag der det går. Feks velg gresset/grusen ved siden av asfalt om mulig
- varier mellom å sitte og å gå på jobb
- vær obs på hvordan å sitte rett på gulvet for å leke med barnet påvirker deg
- oppsøk behandling om ingenting bedres etter noe uker. Heller dra litt før det gjør kjempevondt hele tiden enn å holde ut lengst mulig. Finnes ulike alternativer, synes selv osteopat funker bra, men fysio, manuellterapeut og kiropraktor er andre gode alternativer.
- enkel trening for bekken når man orker, finnes mange forslag på nettet og trenger ikke være langvarige økter
- sov med en pute mellom beina
- finn balanse mellom aktivitet og hvile som er tilpasset ditt smertenivå. Å være for mye stillesittende/liggende kan gi økte plager, samtidig som for mye bevegelse kan gjøre det samme.

Best avlastning i bekkenet når man hviler er en lang dyne/pute mellom beina slik at hofte, kne, og ankel er i samme høyde. Da får man avlastet bekkenet, som kan hjelpe på smertene.

Ville også tatt en samtale med eventuelt fysioterapeut før det blir værre. Det er mer man kan gjøre nå, før man er langt på vei og smertene øker. Uansett om det er bekken relatert eller ikke. :happy:

Kjente det selv for et par uker siden og allerede nå 7+4 kjenner jeg at det er begynnende bekkenløsning... Det var LITT for tidlig syns jeg, blir ikke lett dette her.

Takk for svar alle sammen! Var på jobb igår og hadde en travel vakt. Jobber som sykepleier med mye tunge løft. Var helt ødelagt i ryggen/halebeinet etter vakta. Idag har jeg vært pinne stiv og vond i korsryggen.. har vært veldig nøye med å ikke løfte 2-åringen med ryggen, og gjort noen øvelser og tenkte å gå en tur i ulendt terreng senere! Må i allefall bli mer bevisst på arbeidsstillingene mine for var ingen tvil om at det var jobb som utløste.. Skal til jordmor om ca 3 uker så om det ikke er bedre da så tar jeg det opp med henne :)

Back
Topp