Vondt i fingrene/ledd?

Bipperiin

Glad i forumet
Noen som har det? Spurte legen som sa det kunne skje i graviditeten, men jeg har aldri hørt om det. Det gjør ganske vondt i leddene i fingrene, vondtå bøye de. Er absolutt værst om natten da, klarer ikke gripe om dynen for å flytte på den engan.. Merker det også litt i knærne, f.eks. når jeg setter meg/reiser meg fra toalettet.

Noen andre som har noe slikt, eller kjenner til det?

Hadde det sist, men jeg har leddgikt også, da. Denne gangen har jeg ikke hatt slike plager i det hele tatt, men regner med det kommer tilbake når han er født. Om det er så vanlig uten bakenforliggende sykdom fra før, vet jeg ikke.

Sniker fra oktober.

Jeg har det slik i hendene mine, spesielt tomlene. Legen sa det kan skje, men om det ikke går over av seg skulle vi ta en nærmere titt på det.

Kan det være Carpal Tunnel Syndrom? Ikke helt uvanlig å få i graviditeten...
Det går i såfall normalt over av seg selv etter graviditeten [emoji4]

Har noko liknande. Våknar kvar morgon med stive, såre fingrar og såre bein. Kjennes ut som eg har sår under beina på ein måte. Er ikkje spesielt hoven heller.

Sniker fra juli.. Hadde det i forrige graviditet, og da var det carpaltunnell-syndrom = nerver i klem.. gikk gradvis over etter fødsel[emoji4] Jeg hadde i tillegg myyye verking, spesielt i liggende stilling.

Hadde det i forrige svangerskap. Verket spesielt mye på morgenen, og klarte neste ikke å bøye fingrene. Var nok nerver som lå i klem, for gikk over etter fødsel. Har ikke merket det så mye denne gang heldigvis. Husker det var utrolig vondt!

Jeg har også stive/ømme fingre og tær som er vonde og strekke og bøye, spesielt om morgenen. Tror det kommer av at både hender og føtter er fulle av vann. Gir økt trykk i ledddene:) Carpaltunnelsyndrom gir normalt ikke smerter og stivhet bare i leddene, så om du er mer hoven enn vanlig, kan det være så enkelt:)

Jeg er ikke hoven og har ikke vann i hendene (lite og bare av og til i beina nå siste ukene). Kan det likevel være det? Så da er det en gravidting da?

Jeg er ikke hoven og har ikke vann i hendene (lite og bare av og til i beina nå siste ukene). Kan det likevel være det? Så da er det en gravidting da?

Jeg er heller ikke hoven eller plaget med vann. Legen sa at det er vanlig å ha det når man er gravid, og at det i de aller fleste tilfeller går over etter fødselen.

Jeg har carpal tunnel syndrom - har hatt det hver graviditet. Kom tidlig denne gangen, før vannet. Så hormoner har nok mye med saken å gjøre. Hendene spesielt dovner bort. MEN du spør jo om leddplager; det har jeg fått etter hver graviditet! Varer en mnds tid, og går ut over knær, og også håndledd og albuer. Har fått forklart at det kan skje pga hormoner pga graviditet. Men i mitt tilfelle etterpå da. Så er ikke bare deg :-) Jeg ble sjekket for revmatiske sykdommer og har ikke det.

Ok, men man blir uansett mykere i alle leddbånd etc under graviditen pga hormonene. Kroppen skiller ikke på leddbånd i bekkenet og andre leddbånd i kroppen, så kan godt være det som er årsaken også:) Jeg ville ikke bekymret meg for mye før graviditeten er over. Mest sannsynlig går det over:)

Ok, men man blir uansett mykere i alle leddbånd etc under graviditen pga hormonene. Kroppen skiller ikke på leddbånd i bekkenet og andre leddbånd i kroppen, så kan godt være det som er årsaken også:) Jeg ville ikke bekymret meg for mye før graviditeten er over. Mest sannsynlig går det over:)
Håper det, for er veldig vondt og ikke minst hemmende.. Satt seg litt i knærne også nemlig. Merkes særlig når jeg setter og reiser meg fra vårt litt for lave toalett:(

Jeg har det helt likt. Kjennes ut som jeg har vært med på 71 grader nord hver morning. Det verker i føttene, ledd i tærene og kroppen er vond. Hendene mine klarer ikke gripe tak i noe, og kjenner at underarmene mine og hendene sovner i løpet av natten og morningen. Håper dette går over.

Håper det, for er veldig vondt og ikke minst hemmende.. Satt seg litt i knærne også nemlig. Merkes særlig når jeg setter og reiser meg fra vårt litt for lave toalett:(
Huff.. høres ikke godt ut!:( Men hvis dette er noe nytt som har kommet nå under graviditeten, er det gode muligheter for at det er hormonrelatert:) Når leddbåndene blir mykere, øker bevegeligheten i leddene og de belastes annerledes enn de er vant til. Dette kan gi smerter og ofte kan det oppleves som at leddene blir stivere, selv om det i realiteten er motsatt. Det kan selvsagt være andre årsaker til plagene også, men nå er det ikke lenge igjen av graviditeten, så du får nok svaret ganske snart:) Men vel og merke kan amming gjøre at leddmykheten henger i litt etter graviditeten også.

Back
Topp