Vondt i endetarm etter fødsel

Dr.Pepper

Andre møte med forumet
Håper noen kan ha ett råd eller to til meg...

Jeg fødte mitt første barn i november. Det var en sturtfødsel og jeg kjenner at det tok på på kroppen. Det verste etter fødselen er at etter en uke begynte det å svi og det føles ut som om en katt klorer meg på innsiden av tarmen når jeg må på do. Dette har pågått i nesten 5 mnd nå. Jeg blør masse når jeg først klarer å slappe nok av til å klare å gå på do (kjennes ut som en ny fødsel). Legen så på det 3mnd ette fødselen når jeg tok celleprøve. Hun sa at det ikke var noe galt. Hun sa jeg skulle prøve movikol og en stikkpillekur for hemorider selvom det ikke var snakk om innvendige hemorider. Hun mente det var forstoppelse. Noe jeg ikke er enige etter å ha hatt kraftig forstoppelse for noen år siden. Håper noen kan hjelpe meg.

Sånn hadde jeg det lenge etter fødsel også. Til tider kan jeg fortsatt slite med det. Viktig med fiber og masse vann. Og bruke noe mot innvendig hemorider. Det kan du få reseptfritt. Movicol funker faktisk.

Gått å høre at andre også har/har hatt det slik. Dumt at du fortsatt kan ha det slik. Da skal jeg teste ut med mer movicol.

Etter min fødsel fikk jeg først forstoppelse og av dette fikk jeg analfissur, helt jævlig! Både da og i ettertid syntes jeg dette var værre enn fødselen. Ekstremt vondt hver gang jeg var på do, og det blir ikke likere før man før magen i orden så det ikke blir revet opp hver gang du er på do. Vet ikke om det kan være det du har, men gir værtfall intense smerter når du går på do og kan også være ille i ettertid.
Ville prøvd med Xylocain, smøre rundt og inn i endetarmen før du skal på do, se om det hjelper. :) Hjelper også med avføringsmiddel, laktulose eller dulphalac så ikke avføringen blir så hard om du sliter med det.

Kan være analfissur, ikke nødvendigvis bare hemoroider. Ville kontaktet legen igjen. Forklar hvordan symptomene er og hvor lenge det har vart.
Sikkert både vondt og plagsomt.
Håper det ordner seg for deg. :Heartred

Kan Xylocain brukes når du ammer?

Det var lege som skrev resept på Xylocain til meg, men var ikke reseptvare, han visste jeg ammet. Vil også tro det meste forsvinner når man går på do :)
Håper du opplever bedring!

Back
Topp