Vondt i bekkenet etter fødsel

Mina

Gift med forumet
Assistert-jentene
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Hvordan går det med bekkenet til dere som har født? Nå jeg kommer hjem fra en helt vanlig trilletur (altså vi snakker ikke timesvis), så har jeg altså så vondt i bekkenet. Da er hele kvelden ødelagt, for jeg klarer nesten ikke å gå. Den ene dagen hvor jeg var ute noen timer klarte jeg ikke å bevege på meg på kvelden. Hadde en bil kjørt mot meg hadde jeg ikke hatt sjans til å komme meg unna - bekkenet låser seg helt. Er ikke bare at jeg stivner, men stivner helt fast og det gjør så sinnsykt vondt å bevege meg. Og på mitt beste klarer jeg å bevege meg noen få centimeter av gangen. Har noen andre det sånn? Tror jeg må oppsøke fysioterapeut igjen (hadde bekkenløsning i svangerskapet og gikk til fysio da). Man får vel sikkert ikke bekkenlåsning etter fødsel dekket via behandlingsforsikring?
 
Hvordan går det med bekkenet til dere som har født? Nå jeg kommer hjem fra en helt vanlig trilletur (altså vi snakker ikke timesvis), så har jeg altså så vondt i bekkenet. Da er hele kvelden ødelagt, for jeg klarer nesten ikke å gå. Den ene dagen hvor jeg var ute noen timer klarte jeg ikke å bevege på meg på kvelden. Hadde en bil kjørt mot meg hadde jeg ikke hatt sjans til å komme meg unna - bekkenet låser seg helt. Er ikke bare at jeg stivner, men stivner helt fast og det gjør så sinnsykt vondt å bevege meg. Og på mitt beste klarer jeg å bevege meg noen få centimeter av gangen. Har noen andre det sånn? Tror jeg må oppsøke fysioterapeut igjen (hadde bekkenløsning i svangerskapet og gikk til fysio da). Man får vel sikkert ikke bekkenlåsning etter fødsel dekket via behandlingsforsikring?

Laget nettopp en tråd om dette, du kan jo sjekke den ut?

Bekkenet mitt er fortsatt helt jævlig, men mye bedre enn noen uker etter fødsel. Jeg kan gå 20 min før kvelden er ødelagt. Tidligere var hele neste dag ødelagt, og jeg har gode og dårlige dager. Jeg er sykmeldt og barnefar har overtatt min permisjon. Jeg går en dag i uka til fysio og kiropraktor.
 
Laget nettopp en tråd om dette, du kan jo sjekke den ut?

Bekkenet mitt er fortsatt helt jævlig, men mye bedre enn noen uker etter fødsel. Jeg kan gå 20 min før kvelden er ødelagt. Tidligere var hele neste dag ødelagt, og jeg har gode og dårlige dager. Jeg er sykmeldt og barnefar har overtatt min permisjon. Jeg går en dag i uka til fysio og kiropraktor.
Ok - da skal jeg sjekke ut. Er 10 uker siden fødsel, så litt «stresset» av dette ikke gir seg. Kan jo ikke fortsette sånn. Har ikke kommet i gang med å gå på tur fordi jeg blir så ødelagt av å gå litt. Jeg er alene, så hjelper ikke så mye å sykemelde meg. Får oppsøke kiropraktor. I dag var jeg liksom en kort trilletur etter levering i barnehagen, typ 45 minutter i sakte tempo. Og så dro jeg en tur i butikken før henting - og da er jeg helt ødelagt. Skal møte en venninne for å trille i morgen, men spørs om jeg bare bør avlyse.
 
Merkelig at det ikke er mer fokus på kvinners helse etter fødsel...
Man glemmer litt å snakke om tiden etter fødsel dessverre ja... er sykt mye fokus på graviditet og babyen etter fødsel - men mor blir nok ofte litt glemt ja... det er vanskelig da, for man vil jo gjerne ikke skremme gravide venninner med å fortelle om hvor tøff ammestarten egentlig var, hvor lenge bekkenet gjorde vondt osv...
 
Ok - da skal jeg sjekke ut. Er 10 uker siden fødsel, så litt «stresset» av dette ikke gir seg. Kan jo ikke fortsette sånn. Har ikke kommet i gang med å gå på tur fordi jeg blir så ødelagt av å gå litt. Jeg er alene, så hjelper ikke så mye å sykemelde meg. Får oppsøke kiropraktor. I dag var jeg liksom en kort trilletur etter levering i barnehagen, typ 45 minutter i sakte tempo. Og så dro jeg en tur i butikken før henting - og da er jeg helt ødelagt. Skal møte en venninne for å trille i morgen, men spørs om jeg bare bør avlyse.

Ja, noen av oss må slite lengre og blir ikke kvitt det med en gang. For gudsskyld oppsøk en fysioterapaut og kiropraktor med god erfaring og kunnskap om bekkenløsning/bekkenlåsning. Bor du i en by hvor du har bekken og barn kiropraktor? Det var her jeg bor tidligere (Trondheim), men dessverre har de lagt ned her. Masse lykke til, selv om du har vondt nå så tror jeg du vil bli mye bedre av å starte med behandling. Verdt hver krone for min del. Vil gjerne høre hvordan det går med deg etterhvert :Heartred
 
Jeg anbefaler deg å sjekke ut Landsforeningen for kvinner med bekkenleddssmerter: https://lkb.no
Jeg har fått masse hjelp og støtte gjennom dem. Koster bare 300 kr i året å være medlem. Der kan du kontakte en likeperson i ditt fylke som kan gi deg tips om gode behandlere osv. I tillegg har de årlige arrangement for familier som bare har en liten egenandel: helg i badeland, kanefart med middag osv.

Jeg har tre barn. Etter barn nummer to slet jeg i 4 år. Jeg fikk nå nummer tre. Det er 6 år siden nummer to kom til verden, og dette svangerskapet har vært veldig annerledes. Jeg har vært mye mer bevisst på hva jeg kan gjøre og ikke, og tatt mer hensyn til meg selv. Det har jeg klart fordi jeg har lært mye gjennom LKB. Veldig hyggelige folk som er i foreninga der. De jobber også for å fremme mer forskning på kvinnehelse generelt og ikke minst på bekkenplager som vedvarer etter fødsel.

Masse god bedring. Håper du får hjelp.

Send meg gjerne pm hvis du vil.
 
Jeg må bli flinkere med øvelsene fra fysio. Jeg kan gå lenge i rolig tempo på flatmark men så fort det kommer litt bakke kjennes det godt i bekkenet. Trappen opp til soverommet på kveldstid er ikke alltid like trivelig tur.
 
Back
Topp