Vondt etter ammeslutt?

Fru Fryd

Gift med forumet
Jeg slutta å amme jenta mi for ca 2 uker siden. Etter det har hu blitt veldig hard i magen, jeg hører hu trykke hardt men alt som kommer er luft. Har hatt avføring kanskje 5 ganger på e ukene. Hu drikker godt og jeg gir malt, biola og svisker. Noen erfaringer? Den blide og gode jenta mi forsvant da jeg slutta og ble erstattet med ei som gråter og ikkje vil spise! Hu er 11,5 mnd .

Så dumt, får hun morsmelkerstatning på flaske? I så fall kan du prøve å bytte type på den. 

Prøv å ikke gi malt en periode? Noen barn kan reagere motsatt på malten. Ellers kan du prøve å gi frukt, det kan være avførende. 

Hvis ikke kan du råde deg med helsesøster.. Kjedelig at jenta di har vondt.

Takk for svar! Hu får ikke tillegg, men fikk malt i den når hu fikk det på kveldstid før uten å reagere. HS sa malt, biola og svisker.. Kanskje jeg får andre råd nå som det har gått så lang tid

Kan det være noe hun spiser som hun reagerer på? Hvis hun for eksempel spiser mye banan eller eple kan det ha innvirkning på magen. Pass på at hun får i seg mye fiber og samtidig drikker godt. Mye fiber og lite væske kan føre til forstoppelse.

Hu spiser ikke noe annet enn hu pleier, men har kutta banan pga det du sier! Hu fikk ut noe i stad, men hyler når hu trykket og når det kommer. Det er helt stein hardt så det skjønner jeg!

Fru Fryd skrev:
Hu spiser ikke noe annet enn hu pleier, men har kutta banan pga det du sier! Hu fikk ut noe i stad, men hyler når hu trykket og når det kommer. Det er helt stein hardt så det skjønner jeg!

Stakkar liten! Prøv å få i henne masse vann og gjerne sviskejuice, så kanskje det blir litt bløtere. Håper det å kutte banan kan vise seg å hjelpe da.

Høyr med lege om du kan gje henne lactulose/duphalac. Begge mine bruker det. Hos eldste er det barnelegen som har starta og hos minsten er det helsestasjonslegen som har gjett klarsignal. Begge to har fått det mykje bedre. Minsten hadde det slik som jenta di. Eg har forsøkt alt av triks og tips men da vi starta fast på lactulose blei alt bedre!!!

Back
Topp