Vondt å trekke jeksel ??

August baby16

Blir kjent med forumet
spurt om det tidligere, men fikk ikke så mye svar på det jeg lurte på.
Men er det noen som har trukket en vanlig jeksel før? Er den nest bakerste jekselen nede.
Skal til tannlegen og trekke den til tirsdag og gruer meg enormt mye! Har enorm tannlegeskrekk.
Jeg har boret den 2 ganger nå en gang i desember og en gang forrige uke, men vi kunne ikke gjøre det mer enn 30 sekunder siden jeg fikk så innmari vondt når han kom nedi nerva. Merket til og med den ene sprøyten han satt da fikk jeg sykt vondt i jekselen/nerva. Jeg fikk full dose og kunne ikke få mere enn det jeg fikk men alikavel så fungerte ikke bedøvelsen. Noen flere som har opplevd det? Og er det noen som har trukket en jeksel uten at bedøvelsen har virket og er det noen som har trukket med bedøvelse? Hvet man opplever det forskjellig, men ønsker å høre litt om andres opplevelser ( helst fine opplevelser ). Jeg har ikke vondt i jekselen noe tanneverk hele tiden, men får vondt da jeg kommer nær den, hoster og nyser. Da føles det som om noen drar hele jekselen ut at munnen min og det er en ubeskrivelig vond smerte!
Tror dere jeg vil merke det? Hvor lang tid ca tok det å trekke ut jekselen deres? Tannlegen sa at den jekselen er stor, men at den hadde tynne røtter så han sa han trodde det vill ta ca 10 min å dra den ut.... :O ( lenge syns jeg )! Og om den måtte deles i 2 kunne det ta lenger tid.
Uff gruer meg sånn! Skulle egentlig vente til etter jeg har født for da kan jeg få narkose, men jeg klarer ikke gå slik i 3 mnd til, så den blir trekt på tirsdag! Han er kjempe flink tannlege og forstår meg og bruker god tid. Men jeg er livredd for å merke at han trekker den siden jeg merket at han boret ned i nerva forrige uke og forrige gang. Hva tror dere??

Hvis du har dårlig erfaring med bedøvelsen og føler at den ikke fungerer så kan det hende du kjenner litt ved trekking.
Jeg må også ha dobbel dose bedøvelse for å bli bedøvd. Noe tannlegen min gjør er å dryppe noen dråper med bedøvelse på tannkjøttet og venter noen sekunder til den har bedøvd området han skal stikke i. Da kjenner jeg ikke selve stikket.
Har selv tannlegeskrekk og har en sykdom som går dårlig overrens med skrekken, så jeg har fått de verste behandlingene i narkose. Dyrt da jeg må dra til en annen by samt at jeg har kommet hjem med sterke smerter etterpå. Da vil jeg heller ha borring i våken tilstand og slippe å bli mørbanket i kjeften som jeg tydeligvis blir under narkosen. (skulle fått filmet behandlingene for å sett hva de gjør som ender med sterke smerter etterpå).
Spør tannlegen om hvilke bedøvelsesmidler han har på kontoret. Kan hende at han har flere typer og kan prøve en annen på deg.

Hvis du har dårlig erfaring med bedøvelsen og føler at den ikke fungerer så kan det hende du kjenner litt ved trekking.
Jeg må også ha dobbel dose bedøvelse for å bli bedøvd. Noe tannlegen min gjør er å dryppe noen dråper med bedøvelse på tannkjøttet og venter noen sekunder til den har bedøvd området han skal stikke i. Da kjenner jeg ikke selve stikket.
Har selv tannlegeskrekk og har en sykdom som går dårlig overrens med skrekken, så jeg har fått de verste behandlingene i narkose. Dyrt da jeg må dra til en annen by samt at jeg har kommet hjem med sterke smerter etterpå. Da vil jeg heller ha borring i våken tilstand og slippe å bli mørbanket i kjeften som jeg tydeligvis blir under narkosen. (skulle fått filmet behandlingene for å sett hva de gjør som ender med sterke smerter etterpå).
Spør tannlegen om hvilke bedøvelsesmidler han har på kontoret. Kan hende at han har flere typer og kan prøve en annen på deg.

Han har prøvd begge de to forkjellige typene og gitt meg full dose ( fikk det meste jeg kunne ) men alikavel kjente jeg det når han kom ned i nerven. Så er redd jeg da vil merke han trekker den og evt deler den i to om jeg er så uheldig og måtte det :(
Bedøvelsen har alltid fungert før, men nå som jeg er gravid så fungerer den ikke 100%, men hvet ikke om det er pga graviditeten eller pga at jekselen er såpass vondt? Jeg får både bedøvelse i selve tanna, kjøttet og over alt der og full dose, men merker det fordet. Verste av alt er at jeg får og må ha full dose bedøvelse og er elendig i formen de 3 dagene etterpå ( da ligger jeg bare å sover og er helt slapp å ferdig ). Men det er nok pga jeg er gravid for har aldri reagert slikt før. Men er livred for å kjenne det at han trekker den også står jeg der med en løs og kjempe vondt jeksel uten å klare å få den ut :(

Han har prøvd begge de to forkjellige typene og gitt meg full dose ( fikk det meste jeg kunne ) men alikavel kjente jeg det når han kom ned i nerven. Så er redd jeg da vil merke han trekker den og evt deler den i to om jeg er så uheldig og måtte det :(
Bedøvelsen har alltid fungert før, men nå som jeg er gravid så fungerer den ikke 100%, men hvet ikke om det er pga graviditeten eller pga at jekselen er såpass vondt? Jeg får både bedøvelse i selve tanna, kjøttet og over alt der og full dose, men merker det fordet. Verste av alt er at jeg får og må ha full dose bedøvelse og er elendig i formen de 3 dagene etterpå ( da ligger jeg bare å sover og er helt slapp å ferdig ). Men det er nok pga jeg er gravid for har aldri reagert slikt før. Men er livred for å kjenne det at han trekker den også står jeg der med en løs og kjempe vondt jeksel uten å klare å få den ut :(
Skjønner deg. Er tanna så vond at du ikke klarer å holde ut til etter svangerskapet? Sånn at du kan få narkose? Det kan være pga svangerskapet at kroppen reagerer sånn på bedøvelsen. Kan være en annen erfaring da tangen skal på yttersiden av tanna, og dermed får du ikke det trykket inni selve tannen. Men er ikke ekspert på dette området.

Jeg har bare trekt visdomstenner. De to oppe var enkle og raskt gjort. Første nede var vond, men relativt rask. Siste nede var et h.... selv med max bedøvelse. Først noen timer etterpå merket jeg den. Snakket helt fint når jeg gikk, sa ikke noe forståelig etter to. Hadde jeg hatt fler som måtte ut tror jeg de.måtte sendt meg til kjevekirug og full narkose...

Håper tannen di er som min første. Lykke til!

Har trukket jeksel. Syns det tok litt tid for han måtte jo grave og pirke. Var ubehagelig mer enn vondt for hadde bedøvelse, men kjenner jo bevegelsene tannlegen gjør.
Bare pass på å spise smertestillende etterpå, er da man er mørbanket...,

Jeg trakk en jeksel bare for et par uker siden. Jeg fikk et par sprøytestikk før hun trakk den ut. Jeg har egentlig sykt sprøyteskrekk, men synes det hele gikk veldig kjapt og smertefritt. Det hele var over på 15 minutter. Å trekke ut selve tanna tok bare et par minutter.

Få tannlegen din til å "sjekke" bedøvelsen før hun/han starter, ved å stikke og skrape litt på tanna med et sånn redskap de har :)

Du har ingenting å grue deg til!

Skjønner deg. Er tanna så vond at du ikke klarer å holde ut til etter svangerskapet? Sånn at du kan få narkose? Det kan være pga svangerskapet at kroppen reagerer sånn på bedøvelsen. Kan være en annen erfaring da tangen skal på yttersiden av tanna, og dermed får du ikke det trykket inni selve tannen. Men er ikke ekspert på dette området.

Tanna er ikke vond hele tiden, bare hvis jeg hoster veldig, nyser, får noe på tanna slike ting. Og jeg klarer ikke gå slik med den. For er akkurat som om den blir dratt ut altså når jeg først får vondt. Er livredd for å ha konstant vondt hele tiden det var slik det startet.
Da boret han og la i midlertidlig fylling og den var helt fin i 5 mnd nå frem til mai da kom jeg tilbake med litt tannverk og boret og la i ny fylling, men denne gangen ble den ikke bedre. Han fikk jo ikke boret så langt ned han ville siden bedøvelsen ikke fungerte som den skulle. Skulle egentlig rotfyll den jekselen etter fødselen, men jeg klarer ikke vente til det så har fått time til å trekke den til tirsdag. Og jeg gruer meg så vanvittig mye! Har så skrekk og er så redd for å merke at han drar den ut og værtfall hvis han må dele den da er jeg livredd jeg vil merke det siden bedøvelsen fungerer så enormt lite på meg :(
Har 2-3 andre tenner jeg skal ta å ordne i full narkose etter fødselen. Men har aldri slete så mye med tennene mine før jeg ble gravid.

Til dere andre: måtte dere dele den i 2? Var det vondt? Hvem jeksel var det? Dette er den nest bakerste min og den er enorm vond når han har boret ned og kommet til nerven så er livredd det gjør vondt å trekke den. Siden da skal han jo dra ut hele jekselen og alt som er på den :(
Syns det er rart den gjør så vondt! Det er forferdelig når den blir vond.

Jeg trakk en jeksel bare for et par uker siden. Jeg fikk et par sprøytestikk før hun trakk den ut. Jeg har egentlig sykt sprøyteskrekk, men synes det hele gikk veldig kjapt og smertefritt. Det hele var over på 15 minutter. Å trekke ut selve tanna tok bare et par minutter.

Få tannlegen din til å "sjekke" bedøvelsen før hun/han starter, ved å stikke og skrape litt på tanna med et sånn redskap de har :)

Du har ingenting å grue deg til!

Hvem jeksel var det? Fikk du trekt hele med engang eller måtte du dele den for å få den ut? Var det vondt? Merket du noe smerte? Jeg får ikke boret i jekselen uten å få vondt selvom jeg har fått det fulleste av bedøvelse man kan få så er livredd det gjør vondt å trekke den da :( får kjempe vondt når han kommer ned i nerva. Det føles som han river ut hele jekselen det er forferdelig! Så redd jeg merker han trekker den siden da skal han jo rive ut hele jekselen + han kanskje må dele den for å få den ut. Håper jeg slipper å dele den og at den blir dratt ut på MAX 2 sekunder itilfelle det gjør vondt. ( lov å håpe ). Er så redd for det siden jeg merket han boret i nerva og nå skal han rive hele jekselen ut :(. Det er den nest bakerste og nederste jekselen, han sa den hadde tynne røtter og ikke tjukke. Er det lettere og fortere med tynne røtter? Har tenkt litt på om det kanskje kan ha vært/er bettenelse i jekselen siden den er så vond? Men tannlegen har ikke sagt noe om det og har tatt bilde 2 ganger av den og han har boret det han kunne.

Huff, jeg føler så med deg! Husker jeg tenkte og følte akkurat det samme selv, når jeg skulle trekke jeksel. Men vet du hva? Det gikk SÅ fint!! :) Jeg har skikkelig tannlegeskrekk, og er sikker på at jeg var grå i fjeset når jeg gikk inn :p Men, jeg hadde med mannen (turte jo ikke gå alene :laughing002), så jeg hadde litt ekstra støtte. Tannlegen min er utrolig flink han også, veldig tålmodig og forståelsesfull. Alt skjer i mitt tempo, og det er deilig! Når han begynte å trekke så fikk jeg litt vondt. Fikk nesten panikk fordi jeg var redd for å kjenne alt. Men jeg fikk ny ladning med bedøvelse, og etter det var det null smerte. Du kjenner jo at tannlegen holder på, og du kjenner tanna "sklir" oppover idet den kommer ut, men det gjør ikke vondt! :) Jeg måtte ligge litt etterpå, for jeg ble litt svimmel, men det var nok mest fordi jeg var så anspent på forhånd ;) Jeg hadde ingen problemer senere den dagen, sov noen timer etter jeg var ferdig, men jeg blir alltid slått ut av bedøvelse. Fikk med paralgin forte, men fikk aldri bruk for det. Hadde veldig lite vondt i etterkant :) Jeg skjønner deg så godt nå, jeg er kliss lik ifht tannlegeskrekk.. Men det kommer til å gå bra! Jeg hadde aldri trodd jeg noensinne kom til å si noe sånt, men; jeg hadde en veldig god opplevelse av å trekke tann, så jeg hadde ikke gruet meg hvis jeg måtte gjort det igjen :) Lykke til, kjære deg!

Huff, jeg føler så med deg! Husker jeg tenkte og følte akkurat det samme selv, når jeg skulle trekke jeksel. Men vet du hva? Det gikk SÅ fint!! :) Jeg har skikkelig tannlegeskrekk, og er sikker på at jeg var grå i fjeset når jeg gikk inn :p Men, jeg hadde med mannen (turte jo ikke gå alene :laughing002), så jeg hadde litt ekstra støtte. Tannlegen min er utrolig flink han også, veldig tålmodig og forståelsesfull. Alt skjer i mitt tempo, og det er deilig! Når han begynte å trekke så fikk jeg litt vondt. Fikk nesten panikk fordi jeg var redd for å kjenne alt. Men jeg fikk ny ladning med bedøvelse, og etter det var det null smerte. Du kjenner jo at tannlegen holder på, og du kjenner tanna "sklir" oppover idet den kommer ut, men det gjør ikke vondt! :) Jeg måtte ligge litt etterpå, for jeg ble litt svimmel, men det var nok mest fordi jeg var så anspent på forhånd ;) Jeg hadde ingen problemer senere den dagen, sov noen timer etter jeg var ferdig, men jeg blir alltid slått ut av bedøvelse. Fikk med paralgin forte, men fikk aldri bruk for det. Hadde veldig lite vondt i etterkant :) Jeg skjønner deg så godt nå, jeg er kliss lik ifht tannlegeskrekk.. Men det kommer til å gå bra! Jeg hadde aldri trodd jeg noensinne kom til å si noe sånt, men; jeg hadde en veldig god opplevelse av å trekke tann, så jeg hadde ikke gruet meg hvis jeg måtte gjort det igjen :) Lykke til, kjære deg!

Åå så godt å høre :) jeg pleier å ha med mamma, pappa eller bestemor jeg, syns det er så flaut måten jeg er på hvis samboer skulle sett meg :smiley-ashamed008 Det som er med meg er at jeg får full dose altså helt fult, men allikavel så kjenner jeg det i den jekselen når han kommer ned til nerva så er livredd jeg merker han skal dra den ut. For da skal han jo dra hele jekselen ut. ( synes det er rart den er så vond ). Værtfall når jeg får såå masse bedøvelse. Måtte du dele jekselen i 2? Kjente du det? Hvem jeksel var det? :) Hadde du noen plager i den jekselen fra før altså tanneverk eller noe slik? Jeg prøver å tenke at det er heller bedre å ha vondt der og da i de minuttene det står på om det skulle gjøre vondt enn å ha smerter hele tiden, men så er det lett å tenke det. En annen ting er når man setter seg ned i stolen og alt skal starte :nailbiting: merker jeg gruer meg noe sykt enormt nå huff :nailbiting:
Tusen takk :)

Åå så godt å høre :) jeg pleier å ha med mamma, pappa eller bestemor jeg, syns det er så flaut måten jeg er på hvis samboer skulle sett meg :smiley-ashamed008 Det som er med meg er at jeg får full dose altså helt fult, men allikavel så kjenner jeg det i den jekselen når han kommer ned til nerva så er livredd jeg merker han skal dra den ut. For da skal han jo dra hele jekselen ut. ( synes det er rart den er så vond ). Værtfall når jeg får såå masse bedøvelse. Måtte du dele jekselen i 2? Kjente du det? Hvem jeksel var det? :) Hadde du noen plager i den jekselen fra før altså tanneverk eller noe slik? Jeg prøver å tenke at det er heller bedre å ha vondt der og da i de minuttene det står på om det skulle gjøre vondt enn å ha smerter hele tiden, men så er det lett å tenke det. En annen ting er når man setter seg ned i stolen og alt skal starte :nailbiting: merker jeg gruer meg noe sykt enormt nå huff :nailbiting:
Tusen takk :)

Jeg trakk jekselen oppe til høyre. Måtte ikke dele tanna, den kom ut hel :) Jeg kjente lite til tanna når den var i fred, men Gud hjelpe meg så vondt jeg fikk om jeg spiste mat/godis :wideyed: Jeg ringte frivillig til tannlegen og ba om time, det er ikke normalt for å si det sånn :p Mao; det var VONDT ;) Det er absolutt bedre å ha vondt i de minuttene det står på, enn å plages med tanna for alltid.. Jeg ble kjempe skremt når tannlegen anbefalte meg å trekke den, men når jeg ble fortalt at de godt kunne borre, men da er det bare spørsmål om tid før problemet er tilbake, så lot jeg meg overtale til trekking. Jeg angrer ikke et sekund, det var så vanvittig godt å bli kvitt den dumme tanna :)

Åå så godt å høre :) Har hørt at de nede er verst å få ut og det er den nederste jeg skal trekke :nailbiting: Jeg får ikke vondt når jeg drikker og spiser heller ikke om jeg koser meg med litt godis ( tygger alt på andre siden ) men det spres jo rundt i hele munnen og får ikke vondt av det. Så det er ikke akkurat "vanlig" tanneverk ( det kan bare plutselig komme en he******s smerte som varer litt så er den over ). Har aldri opplevd der før. Har opplevd tanneverk som varer helt til man gjør noe med tanna, men dette er noe som kommer sjeldent, men når den først kommer er det så inni ja vondt! :( Haha jeg har såvidt turt å spise godis siden tanna ble slik for er så redd for å "skade" de andre tenna og nå som jeg er gravid så har jeg jo sykt lyst på sjokolade :smiley-ashamed008 men ja er jo bedre å ha vondt de minuttene enn resten av livet. Men jeg er ikke like tøff når jeg setter meg i stolen. Jeg tror jeg kommer til å frike helt ut og ikke klare å trekke den :nailbiting: Jeg som har vært så heldig og sluppet unna alt av det de fleste opplever i svangerskapet, men uheldig så har jeg fått helt sykt dårlige tenner da :( Ville heller fått strekkmerker/lagt på meg mer enn å få så dårlige tenner i svangerskapet.

Hvem jeksel var det? Fikk du trekt hele med engang eller måtte du dele den for å få den ut? Var det vondt? Merket du noe smerte? Jeg får ikke boret i jekselen uten å få vondt selvom jeg har fått det fulleste av bedøvelse man kan få så er livredd det gjør vondt å trekke den da :( får kjempe vondt når han kommer ned i nerva. Det føles som han river ut hele jekselen det er forferdelig! Så redd jeg merker han trekker den siden da skal han jo rive ut hele jekselen + han kanskje må dele den for å få den ut. Håper jeg slipper å dele den og at den blir dratt ut på MAX 2 sekunder itilfelle det gjør vondt. ( lov å håpe ). Er så redd for det siden jeg merket han boret i nerva og nå skal han rive hele jekselen ut :(. Det er den nest bakerste og nederste jekselen, han sa den hadde tynne røtter og ikke tjukke. Er det lettere og fortere med tynne røtter? Har tenkt litt på om det kanskje kan ha vært/er bettenelse i jekselen siden den er så vond? Men tannlegen har ikke sagt noe om det og har tatt bilde 2 ganger av den og han har boret det han kunne.

Det var den bakerste jekselen øverst på venstre side. Jeg hadde tre store røtter, så tannlegen ble litt forbauset over at hun greide å trekke den så lett ut, men da skal det ihvertfall gå an :-) Det eneste jeg synes var litt vondt var bedøvelsessprøytene, men de var ikke veldig vonde de heller. Selve trekkingen kjente jeg ingenting til, bortsett fra at tannlegen og assistenen holdt hodet mitt fast.
Jeg trakk en visdomstann ifjor sommer, og da måtte jeg til kjevekirurg på sykehuset, fordi de måtte skjære den løs, og dele den som du sier. De nederste jekslene sitter gjerne litt hardere enn de som er oppe, men jeg kjente ingen smerte da jeg opererte ut den nede heller. Kun bedøvelsessprøytene :-)

Et tips jeg fikk fra tannlegen : Musikk på ørene og hørselvern over. Samt be om å slippe å se sprøyten.
Jeg har sterk tannlegeskrekk, så sterkt at jeg egentlig skal ha all tannbehandling i narkose, men pga dårlig erfaringer fra det pluss at det ble så himla dyrt så har tannlegene mine fått lov å borre hver sitt hull mens jeg var våken :)
Etterpå sa han ene at jeg måtte ta selfie for å ha som bevis på at jeg klarte det fint :P

Et tips jeg fikk fra tannlegen : Musikk på ørene og hørselvern over. Samt be om å slippe å se sprøyten.
Jeg har sterk tannlegeskrekk, så sterkt at jeg egentlig skal ha all tannbehandling i narkose, men pga dårlig erfaringer fra det pluss at det ble så himla dyrt så har tannlegene mine fått lov å borre hver sitt hull mens jeg var våken :)
Etterpå sa han ene at jeg måtte ta selfie for å ha som bevis på at jeg klarte det fint :p

Jeg klarer ikke ha musikk i ørene eller hørselvern jeg må liksom ha ørene "lett tilgjengelig" så jeg h

Jeg klarer ikke ha musikk i ørene eller hørselvern jeg må liksom ha ørene "lett tilgjengelig" så jeg hører hva de sier og hva jeg selv sier eller så blir jeg skremt av det å hehe er så rar! :smiley-ashamed008 Jeg skal ordne dem i full narkose nå etter fødselen så håper jekselen holder seg og ikke blir noe vond! Turte ikke å dra på tirsdag + at den ikke er vond lenger så da håper jeg å slippe smerte noe mer og heller kunne fullføre alt i narkosen :)
Sprøyten er ikke skrekken for meg egentlig for den er jeg såpass vant til at den er så lite iforrhold til alt det andre jeg må gjennom der. Altså jeg er redd for den, men ikke så mye som det andre man skal hos tannlegen. Så nå håper jeg virkelig jeg ikke får mere vondt i den og krysser alt for å kunne ordne det etter fødselen i narkose:)

Åå så godt å høre :) Har hørt at de nede er verst å få ut og det er den nederste jeg skal trekke :nailbiting: Jeg får ikke vondt når jeg drikker og spiser heller ikke om jeg koser meg med litt godis ( tygger alt på andre siden ) men det spres jo rundt i hele munnen og får ikke vondt av det. Så det er ikke akkurat "vanlig" tanneverk ( det kan bare plutselig komme en he******s smerte som varer litt så er den over ). Har aldri opplevd der før. Har opplevd tanneverk som varer helt til man gjør noe med tanna, men dette er noe som kommer sjeldent, men når den først kommer er det så inni ja vondt! :( Haha jeg har såvidt turt å spise godis siden tanna ble slik for er så redd for å "skade" de andre tenna og nå som jeg er gravid så har jeg jo sykt lyst på sjokolade :smiley-ashamed008 men ja er jo bedre å ha vondt de minuttene enn resten av livet. Men jeg er ikke like tøff når jeg setter meg i stolen. Jeg tror jeg kommer til å frike helt ut og ikke klare å trekke den :nailbiting: Jeg som har vært så heldig og sluppet unna alt av det de fleste opplever i svangerskapet, men uheldig så har jeg fått helt sykt dårlige tenner da :( Ville heller fått strekkmerker/lagt på meg mer enn å få så dårlige tenner i svangerskapet.

Det med at det er værre å trekke tenner nede gjelder i hovedsak visdomsjekslene for der er det ofte trangt og de ligger skeivt, og mange venter for lenge før de tar de ut, ergo er de blitt store og vanskelige. Har selv trekt den nest bakerste (den før visdomsjekselen) en gang jeg hadde sykt tannverk (var betent hull under en ørliten fylling for tannlegen hadde gjort en dårlig jobb og ikke fått det helt rent)

Vil anbefale å ta en dose paracet (hadde du ikke vært gravid ville jeg anbefalt sterkere) før du går til tannlegen og så får du tenke det går bra.

Siden det er nede så kan du og høre med tannlegen om han kan bedøve tannen lokalt pluss nerven som går inn til tennene i underkjeven (vi har en nerve som går til halve kjeven på hver side), da bedøver tannlegen ca bak visdomstannen.

Og det kommer til å gå bra! Værste er egentlig følelsen av røsket og når det knitrer fordi tannen løsner.

Har forøvrig trekt tretten tenner og operert ut tre, for har vært uheldig og hatt litt vel mange tenner i forhold til normalt pluss liten kjeft, og tenner som ikke ville falle ut når jeg var liten. Så jepp, max uheldig!

Lykke til!

Back
Topp