Vonde ribbein

Bkno8980692

Blir kjent med forumet
Hei, tenkte jeg bare kunne lure meg inn hær å spørre dere lure damer☺️

Var hos jordmor forrige torsdag og da hadde jeg +1 på proteiner, men ingen andre tegn på svangerskapsforgiftning. Var innom med en kontrollprøve på mandag å da var urinen helt fin igjen. ( har vært litt opp og ned den siste mnd, men aldri mer enn +1) Men i kveld har jeg fått ganske vondt i ribbena på høyre side, blitt litt værre utover kvelden men det er ikke helt forferdelig vondt. Tror dere det er forsvarlig å vente til i morgen, se det ann å eventuelt ringe jordmor, eller bør jeg ringe føden?
Er forresten 35+5 idag
 
Tenker det aldri er feil å ringe når du er usikker :)

Det kan også være mange andre årsaker til vondt i ribbeina - press på organer, ligamentsmerter, spark osv. Har hatt vondt i ribbeina selv siden uke 33, uten at det har vært noe galt. Men kombinert med proteiner i urinen og at du er litt i tvil, ville jeg helt klart sjekket det ut.
 
Jeg ville defintivt ringt og latt de avgjøre om du bør komme inn på sjekk eller ikke :) Vondt på høyre side ved ribbeina bør man ta alvorlig, bare i tilfelle, tenker jeg ❤️
 
Ein burde alltid ringe inn til jordmor/fødeavdeling ved smerter i ribbeina. Sjølv om det som regel er heilt ufarleg, kan det i sjeldne tilfeller vere eit symptom på svangerskapsforgiftning.

I denne artikkelen står det:
"Følg med på disse symptomene
  • Pannehodepine
  • Smerter under ribbeina (særlig på høyre side)
  • Synsforstyrrelser og/eller flimring for øynene
  • Kvalme
  • Generell følelse av uvelhet
  • Trykk i brystet
Får du disse symptomene, særlig om du har forhøyet blodtrykk og eventuelt proteiner i urinen, bør du ta kontakt med fødeavdelingen, jordmor eller fastlege for en sjekk. Får du ikke kontakt med jordmor/fastlege, skal du ikke vente, men ringe fødestedet."

Mest sansynleg har du berre litt vondt, som ikkje er uvanleg som gravid. Men det er alltid lurt å vere på den sikre sida!
 
Back
Topp