Vonde fingre og føtter

A-40200297

Første møte med forumet
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.
 
Har også vonde og stive fingerledd, særlig om morgenen! Spurte gynekolog i går når vi var på kontroll om hun trodde det hadde sammenheng med svangerskapet, men hun virket litt usikker på det. Hun snakket om en evt blodprøve ift revmatologiske sykdommer som kan trigges av hormoner (?). Er i allefall spent på om andre har erfaringer og svar :wacky: Har hatt det i ei ukes tid, er selv 34+4 i dag.
 
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.
Det høres ut som vann. Jeg får også vondt i hender og føtter når det begynner å samle seg opp. Vannansamlinger kan være synlig i varierende grad, så ikke sikkert du ser det selv.
 
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.

Jeg har det akkurat likt, men jeg har MYE vann i kroppen, så kanskje ikke helt sammenlignbart :sorry:
 
Det høres ut som det som kalles karpaltunellsyndrom. Det pleier å gå over en liten stund etter fødsel og er ganske vanlig å få som gravid :)
 
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.

Jeg har de siste ukene hatt veldig vondt i fingrene når jeg våkner om morgenen (eller midt på natten..)! De er liksom helt stive og vonde, og tar litt tid før de mykner seg opp! Selv nå, mange timer etter jeg sto opp er de bittelitt stive, særlig det leddet i midten. I følge min jordmor var dette pga vann i kroppen, og kommer til å gå over etter fødsel. Jeg ser ikke hoven ut, verken beina eller hendene, men får jo ikke på meg gifteringen lenger, så litt hoven må jeg jo være selv om det ikke vises. Tipper det er det samme hos deg kanskje! :) 37+0 i dag.
 
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.
Jeg slet mye med dette de siste ukene av graviditeten, merker stor forskjell nå, snart en uke etter fødsel. Fingrene er ikke vonde/stive lenger og skoene blir sakte men sikkert mer komfortable igjen.
 
Står mer om det her, høres ut som flere har litt karpaltunnel :)
Jeg hadde bare stive fingre pga vann, men ubehagelig det også
 
Last edited:
Sliter med stive fingre selv. Tenker jeg tar en runde på det dersom det vedvarer etter svangerskap, men jeg tok det opp med jordmor og hun sa at det jo var fryktelig mye som var normalt av plager, og nevnte også dette med karpal-tunnelsyndrom.
 
Jeg er ikke helsepersonell altså, så ikke ta mitt svar som fakta i ditt tilfelle altså. Men, vann kan gi slike smerter, og er ikke nødvendigvis like synlig for alle

(mulig dene meldingen kommer dobbelt, jeg trodde jeg sendte den ut for flere timer siden, men ligger visst lagret som uferdig her...)
 
Det høres ut som det som kalles karpaltunellsyndrom. Det pleier å gå over en liten stund etter fødsel og er ganske vanlig å få som gravid :)

Sniker litt.

Ikke opplevd å få stive fingre pga karpaltunnelsyndrom, men man får gjerne en prikkende følelse i en eller flere fingre - akkurat som om fingrene sovner. Etter hvert kan man også miste følelsen i fingrene. Har også opplevd skarpe smerter - nesten som støt oppover i armen pga. dette.

Fikk det utenfor svangerskap - og ble operert for noen år siden. Mistet følelse i tre fingre i løpet av få måneder. De var der - men de var helt «daue».

Har i dette svangerskapet vann i beina - og det føles ut som jeg har gått 20 000 skritt. Til tider føles de litt «sprengt» ut også. Stram hud på leggene.
 
Jeg har de siste ukene hatt veldig vondt i fingrene når jeg våkner om morgenen (eller midt på natten..)! De er liksom helt stive og vonde, og tar litt tid før de mykner seg opp! Selv nå, mange timer etter jeg sto opp er de bittelitt stive, særlig det leddet i midten. I følge min jordmor var dette pga vann i kroppen, og kommer til å gå over etter fødsel. Jeg ser ikke hoven ut, verken beina eller hendene, men får jo ikke på meg gifteringen lenger, så litt hoven må jeg jo være selv om det ikke vises. Tipper det er det samme hos deg kanskje! :) 37+0 i dag.
Ah, det høres helt likt ut som her ja! Jeg ser heller ikke hoven ut, men gifteringen her har heller ikke passet på en stund. Takk for svar!
 
Hei! Jeg er 39+5 og har den siste tiden hatt skikkelig ømme føtter. Det er verst når jeg står opp på morningen, men også når jeg har sko på meg er det nesten sånn at føttene blir numne. Fingerleddene er også vonde og stive. Noen som kjenner seg igjen og vet hva det skyldes? Det må sies at jeg ikke holder på spesielt mye væske.
I mitt første sv.skap så hadde jeg heller ikke noe synlig mengde vann, men i spesielt høyre hånd så var det veldig ømt og stivt. Som begynnelse på en senebetennelse. Så sånn ubehagelig vondt hele tiden. Fant aldri helt «ut» hva det var, men de antok at det var vann som klemte på nervene. Og definerte det vel som carpal-tunnelsyndrom Ga seg en stund etter fødsel ❤️
 
Veldig vondt i hendene om morgenen. Tar to tre timer før jeg blir "normal" igjen. Smerter,stiv og lite kraft. Mister ting. Er hoven i hender og føtter.
 
Back
Topp