Vonde følelser farlig for den lille i magen?

LyDi

Betatt av forumet
Septemberhjertene 2018
Hei dere! Jeg lurer på noe angående følelser, og hvordan det påvirker fosteret i magen.

Bare for å gjøre en lang og komplisert historie kort:
Etter en vanskelig barndom med omsorgssvikt valgte jeg å kutte kontakten med min mor for 5 år siden. Hun har nå fått høre at hun skal bli «bestemor» for første gang. Jeg har sagt tydelig i fra til min familie om at jeg ikke ønsker at hun skal være bestemor for mitt barn. Dette tar hun veldig dårlig, og har sendt en del fæle tekstmeldinger der hun skriver at hun vil ta sitt eget liv, og at alt er min feil.

Denne situasjonen stresser meg så fælt, og jeg kjenner faktisk ubehag nedentil (der fosteret ligger). Dette bekymrer meg bare enda mer, og jeg vil virkelig ikke at dette skal påvirke den lille i magen. Likevel får jeg kjempegod støtte av min kjære. Det hjelper veldig!

Noen som har erfart at negative følelser kan påvirke fosteret? Har fått litt mer ro i kroppen utover kvelden, heldigvis :)
 
Så leit å lese om problemet du sliter med. Jeg tror det går helt fint med fosteret selv om mor ikke har det bra. Håper ting roer seg og at du får slappe av :)
 
Babyen skal som sådan ikke påvirkes direkte av det, men det høres ut som du hadde hatt behov for noen å prate med som kunne hjelpe deg til at dette ikke er din skyld. Snakk med JM eller legen din og evt bli henvist videre.
 
Takk for svar! Jeg skal hos JM for første gang neste mandag. Skal fortelle henne om situasjonen. :)
 
Jeg ville snakket med noen om det! Selv går jeg hyppigere til lege og jordmor grunnet dårlkg fortid, og for å berolige tanker og bekymringer rundt graviditeten.

Veldig trist å høre at du og har det så problematisk :-( i utgangspunktet skal fosteret ligge trygt og godt
 
Back
Topp